Ewa Harabasz / Prasoreligia
W projekcie Prasoreligia Ewy Harabasz, prezentowanym w Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu, zestawione zostały dwie grupy obrazów: Złote Ikony i Czarne Obrazy, aby uwypuklić ich wspólne znaczenia i związki. Spotkanie tych dwóch cykli wcześniej miało miejsce w olsztyńskiej Galerii BWA - w nieco innej konfiguracji (wystawa będzie też prezentowana na przełomie lipca i sierpnia 2011 w warszawskiej galerii Le Guern). W toruńskiej ekspozycji dominują Czarne Obrazy. Kariera czarnego koloru zaczęła się od barokowych malarzy, a poczynając od XVII wieku czerń zaczęła wprost zalewać obrazy. U Harabasz odgrywa ona istotną rolę - nadaje pracom monumentalny charakter, bo jest ciężka, poważna, przywołuje walor wieczności. Upodobanie do amor vacui, czyli rezygnacja z detali, które mogłyby osłabiać sugestywność kompozycji, jeszcze ten monumentalizm podkreśla, zresztą formaty prac też są większe niż we wcześniejszym cyklu. Dzięki kilku zabiegom artystycznym przemykające zwykle przez naszą pamięć fotografie prasowe stają się obrazami, których znaczenia wykraczają poza aktualność. Nie przemijają tak szybko, przełamują obojętność, zapadają w pamięć.
Konstantinos Kissas / Odległe Południe i jeszcze dalej
Konstantinos Kissas za pomocą swych fotografii próbuje uchwycić ulotność chwili. Grek odczuwa potrzebę zwolnienia tempa życia, które płynie zbyt szybko. „Większość moich fotografii – mówi sam artysta – wymaga takiego spowolnienia. Wtedy mam czas by spokojnie wszystko obserwować” i dodaje, że Toruń jest idealnym miastem do robienia różnych fotografii. Dlatego artysta podczas pobytu w naszym mieście sfotografował kilka miejsc, m.in. stare miasto i bulwar nad Wisłą. Zapewne efekty jego pracy będzie można zobaczyć na kolejnej wystawie. Dla Konstantinosa Kissasa kluczowe znaczenie ma technika powielania. Wydruki fotografii wykonuje on na różnorodnych, także nie przeznaczonych do tego celu papierach. W ten sposób znacznie zmieniony zostaje ich odbiór: zdjęcia przypominają niekiedy litografie lub staromodne serigrafie. W Wozowni artysta prezentuje głównie fotografie przyrody, ale na wystawie znajdują się także portrety oraz panoramiczne zdjęcia pejzaży miejskich.
Laboratorium Sztuki 2011. Wielkie mi rzeczy!
Kuratorka: Maria Niemyjska
Agata Biskup, Przemek Czepurko / Niemal
Wystawa Niemal Agaty Biskup i Przemka Czepurko jest drugą ekspozycją w cyklu Wielkie mi rzeczy!, poświęconemu manipulacjom skalą w sztuce. Obejmuje on praktyki artystyczne oparte na miniaturyzacji, zastosowaniu atrapy, makiety czy modelu. Artyści prezentują pracę odwołującą się na poziomie wizualnym i konstrukcyjnym do monumentalnych szyldów umieszczanych na dachach budynków. Manipulacja skalą nie polega tu na rzeczywistej zmianie rozmiaru, ale jedynie na operowaniu dystansem. Umieszczając własny szyld we wnętrzu niewielkiej sali "laboratorium sztuki" kreują niecodzienną sytuację odbiorczą: zamiast oglądanej z dużej odległości informacji, która zatraca swoją materialność na rzecz czytelności, stykamy się z potężną, dzielącą przestrzeń konstrukcją. Punktem wyjścia do interpretacji tej pracy jest słowo Niemal i jego jakość oraz warstwa znaczeniowa – coś niedookreślonego. Sama konstrukcja owej pracy podkreśla tą cechę wybranego przez artystów słowa.
Wystawy można zwiedzać w godzinach:
wtorek-piątek 11-18
sobota-niedziela 12-18
Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?