Zobacz wideo: Wywiad z Mariuszem Jedynakiem, wiceprezesem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
O problemie z Garbatym Mostkiem piszemy w "Nowościach" od lat. Na stan kładki nad torami kolejowymi, między ulicami Sobieskiego i Chrobrego oraz osiedlami Mokre i Jakubskie Przedmieście, skarżą się piesi. Kłopot sprawiają pokruszone schody. Przerdzewiałe są balustrady.
Garbaty Mostek: schody nadal się sypią
- Miejski Zarząd Dróg prowadzi w tym miejscu naprawy w ramach bieżącego utrzymania - zapewnia Malwina Jeżewska, rzeczniczka prezydenta Torunia.
Naprawy na Garbatym Mostku trudno zliczyć. Obecnie problemu nie ma ze schodami od strony ulicy Sobieskiego. Jest za to z częścią od ulicy Chrobrego. Tu schody są pokruszone. Ich kawałki zalegają na stopniach.
- Niewiele potrzeba, by zwłaszcza starsze osoby się tu przewróciły - opowiada mieszkający w pobliżu pan Michał. - Czy i kiedy problem z Garbatym Mostkiem w końcu zostanie rozwiązany?
Rozwiązaniem jest przebudowa przejścia nad torami. O niej też mówi się od lat. Nic nie wyszło z pomysłu przebudowy kładki przy okazji budowy przystanku kolejowego Toruń - Garbaty Mostek. Zrezygnowano z niego.
- Garbaty Mostek jest przewidziany do przebudowy w ramach projektu realizowanego wspólnie z PKP S.A i PKP PLK S.A. -modernizacja linii kolejowej 353 na odcinku Toruń Główny - Toruń Wschodni. Obecnie trwa projektowanie zarówno torowisk, jak i modernizacji mostu czy też przebudowy węzła przesiadkowego przy stacji Toruń Wschodni - odpowiada Malwina Jeżewska.
Kładka do przebudowy: najpierw muszą znaleźć się pieniądze
Kto i za co ma odpowiadać w ramach całego przedsięwzięcia? Zadaniem PKP S.A. jest trwająca już przebudowa dworca Toruń Miasto i kompleksu budynków dworca Toruń Wschodni.
Polecamy
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe odpowiada między innymi za przebudowę peronów na obu dworcach.
- Przebudowane, wyższe perony zostaną dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym o ograniczonych możliwościach poruszania się, dzięki zabudowie wind, które zapewnią wygodny dostęp do kolei. Stacje zostaną wyposażone w czytelny system informacji pasażerskiej. Wymienione zostaną tory na odcinku 6 kilometrów oraz sieć trakcyjna. Pod placem Pokoju Toruńskiego powstanie drugi tor, który zwiększy przepustowość linii. Zaplanowano remont mostu kolejowego przez Wisłę: wykonanie zabezpieczenia antykorozyjnego, remont przyczółków, łożysk, podpór i wieżyczek - wyjaśnia Przemysław Zieliński z PKP PLK i dodaje, że spółka ma pełną dokumentację dla inwestycji.
Zadaniem miasta w ramach wspólnego z koleją przedsięwzięcia jest przebudowa znajdującej się w pobliżu dworca Toruń Miasto ulicy Sowińskiego, budowa węzła przesiadkowego przy dworcu Toruń Wschodni wraz z przebudową skrzyżowania ulic Skłodowskiej-Curie i Żółkiewskiego, budowa tzw. ciągu pieszo-rowerowego od dworca Toruń Miasto do ulicy Dybowskiej z kładką pieszo-rowerową na moście kolejowym oraz przebudowa Garbatego Mostka.
Kiedy przebudowa Garbatego Mostka może się zacząć?
- Realizacja projektu może nastąpić po uzyskaniu środków zewnętrznych - dodaje Malwina Jeżewska.
- Realizacja inwestycji będzie możliwa po zapewnieniu środków finansowych oraz pozyskaniu niezbędnych decyzji administracyjnych - to z kolei odpowiedź Przemysława Zielińskiego.
O szansach na zdobycie "środków zewnętrznych" na razie nie słychać. W tej sytuacji termin przebudowy Garbatego Mostka jest nieznany. Znany był za to szacowany koszt przebudowy kładki. To 4,2 miliona złotych. Można jednak założyć, że w obecnych realiach koszt będzie wyższy.
Koncepcja już jest: co się ma zmienić na Garbatym Mostku?
Znana jest też koncepcja przebudowy Garbatego Mostka. Władze Torunia udostępniły ją w ubiegłym roku. W zasadzie trudno mówić jest o przebudowie kładki - obecny Garbaty Mostek ma zostać zburzony, a w jego miejscu powstać miałaby nowa konstrukcja. Koncepcja nawiązuje do utrwalonego na zdjęciach pierwotnego wyglądu kładki, powstałej na początku XX wieku i przebudowanej w roku 1967. Nowością mają być windy oraz stalowe prowadnice dla wózków i rowerów na schodach.
Przypomnijmy, że - jak ustalił red. Szymon Spandowski - kładka powstała przed I wojną światową. Miała żeliwne balustrady i łuki nad wejściami. Te elementy zniknęły w efekcie przebudowy w latach 60. Zachowano wtedy żelbetowy łuk kładki. Teraz w jej miejscu planowany jest 23-metrowy mostek z balustradami i latarniami podobnymi do tych przez lat.
ZOBACZ TAKŻE:
Tanie mieszkania od PKP w Kujawsko-Pomorskiem. Hit czy kit? Sprawdzamy
Te miasta w Kujawsko-Pomorskiem lubią młodzi ludzie. Będziecie zaskoczeni. Zobaczcie tę listę
Gwara Toruńska. Tak kiedyś mówiono w Toruniu i okolicach. Znasz te słowa?[/sc]
Polecamy nasze grupy i strony na Facebooku:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?