Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Remonty toruńskich dworców. Renowacji doczekają się również perony

Szymon Spandowski
Szymon Spandowski
Remonty toruńskich dworców idą pełną parą. Zza rusztowań widać już nową elewację Dworca Miejskiego.
Remonty toruńskich dworców idą pełną parą. Zza rusztowań widać już nową elewację Dworca Miejskiego. Grzegorz Olkowski
Trwają gruntowne remonty dworców Toruń Miasto i Toruń Wschodni. Inwestycja, za którą odpowiadają Polskie Koleje Państwowe, dotyczy jednak tylko budynków. Wobec peronów - i zresztą nie tylko ich - bardzo poważne plany mają Polskie Linie Kolejowe, jednak wciąż nie ma pieniędzy na to, aby projekty urzeczywistnić. Kontrast między zmodernizowanymi dworcami i peronami wciąż czekającymi na finansowe oraz remontowe zmiłowanie, nie będzie jednak tak rażący.

Muzeum Inżynierii Komunalnej

od 16 lat

Rok temu rozpoczęły się remonty toruńskich dworców Wschodniego oraz Miejskiego. Prace idą pełną parą i powinny się zakończyć zgodnie z planem, czyli w drugiej połowie przyszłego roku. Reanimacja budynków to jednak tylko część kolejowej rewolucji, jaką w ramach kolejnej odsłony programu BiT-City mają przeprowadzić dwie spółki kolejowe wraz z Gminą Miasta Toruń. Największy udział w tym przedsięwzięciu mają odpowiedzialne za utrzymanie szlaków Polskie Linie Kolejowe.

Polecamy

Jak już wcześniej informowaliśmy, na wymianę czeka sześciokilometrowy odcinek torów między Dworcem Głównym i Wschodnim.
Pod Placem Pokoju Toruńskiego powstanie drugi tor, który zwiększy przepustowość linii. W planach jest remont mostu kolejowego przez Wisłę, a konkretnie wykonanie zabezpieczenia antykorozyjnego, remont przyczółków, łożysk, podpór i wieżyczek. Poza tym PLK zamierza przebudować perony i przejścia podziemne na obu dworcach.

Nowe perony i podziemne przejścia, czyli jakie są plany?

Na Dworcu Miejskim, przez przedłużone przejście podziemne, będzie się można dostać na drugą stronę torów. Swego czasu, o podobnym rozwiązaniu była również mowa w przypadku Dworca Wschodniego, jednak pomysł z przejściem do ul. Chrobrego upadł. Ostatecznie na Dworcu Wschodnim ma powstać nowy peron i do niego właśnie zostanie przedłużony tunel. Na Dworcu Wschodnim pojawi się nowy peron, zaś na Dworcu Miejskim zniknie ten jedyny, jaki tam obecnie jest. Jak już kiedyś pisaliśmy, peron środkowy z wyjściem i wiatami zostanie zlikwidowany, wiaty zostaną odtworzone w zbliżonej formie historycznej po obu stronach toru.

Polecamy

Takie są plany. PLK mają gotowy projekt, ale cały czas poszukują funduszy na jego realizację. To oznacza, że przez remontowe niewygody podróżni będą musieli przechodzić dwa razy, ponieważ modernizacja dworców się zakończy, a peronów jeszcze nie zacznie. Polskie Linie Kolejowe zamierzają jednak zmniejszyć kontrast między dworcami i peronami.

Od czego PLK zamierza zacząć?

- W związku z trwającą przebudową dworców na stacjach Toruń Wschodni i Toruń Miasto, PLK S.A. planują prace remontowe części infrastruktury obu stacji, których efektem będzie estetyczne dostosowane do remontowanych dworców - informuje Przemysław Zieliński z Zespołu Prasowego PLK. - Prace objęłyby peron wyspowy na stacji Toruń Miasto oraz przydworcowy peron nr 1 na stacji Toruń Wschodni wraz z przejściami podziemnymi na obu stacjach. Szczegółowy zakres robót będzie znany po przygotowaniu dokumentacji.

Remont będzie rzeczywiście obejmował tylko część infrastruktury, ostatecznie peron wyspowy na Dworcu Miejskim ma być przecież zlikwidowany.

Którędy będzie biegła droga rowerowa łącząca toruńskie mosty?

Swój udział w całym kolejowo-budowlanym przedsięwzięciu ma również miasto. Plany dotyczą między innymi budowy kładki pieszo-rowerowej po zachodniej stronie mostu kolejowego. Wiadomo już, że ramach ZIT-u gmina otrzyma ponad 440 tysięcy euro z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na budowę rowerowego połączenia mostu Piłsudskiego z planowaną kładką.

- Wytyczenie trasy rowerowej polegać będzie na przebudowie pasa drogowego ulic Dybowskiej i Kujawskiej wraz z przebudową infrastruktury podziemnej - wyjaśnia Malwina Jeżewska, rzeczniczka prezydenta Michała Zaleskiego. - Wybudowane zostaną odcinku dróg rowerowych i chodników, przebudowane zostaną skrzyżowania oraz wprowadzona nowa organizacja ruchu.

Droga do budowy kładki może być jednak daleka. Trwają prace nad dokumentacją projektową i zdobywaniem pozwoleń. Skompletowanie wszystkiego będzie tylko częścią sukcesu, ponieważ kładka powstanie wtedy, gdy na jej budowę znajdą się pieniądze. Tak samo zresztą wyglądają przygotowania do budowy nowego Garbatego Mostka, o czym również swego czasu informowaliśmy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na torun.naszemiasto.pl Nasze Miasto