Obejrzyj wideo: Nowe rondo w Toruniu
Budowa trasy tramwajowej między centrum Torunia a Jarem jest na ukończeniu. Wiadomo że kursy nią zaczną się 1 września. Tę datę kilkukrotnie potwierdził prezydent Michał Zaleski. Uruchomienie trasy na Jar spowoduje wielkie zmiany w systemie komunikacji miejskiej w Toruniu.
- Pracujemy nad nowym układem sieci - mówi Krzysztof Przybyszewski, kierownik referatu publicznego transportu zbiorowego w Wydziale Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Torunia. - Pewne jest, że na północ tramwaje będą kursować na dwóch liniach: numer 3 i 6. Ta pierwsza połączy Jar z pętlą "Motoarena", druga - z pętlą "Olimpijska" na osiedlu Na Skarpie.
Komunikacja na Jarze: dokąd pojadą tramwaje?
Jakie będą trasy dwóch linii kursujących na północ Torunia?
- Linia nr 3: Jar - aleja Solidarności - Bydgoska - Motoarena.
- Linia nr 6: Jar - aleja Solidarności - Szosa Lubicka - Olimpijska.
Od 1 września podstawą sieci komunikacji miejskiej w Toruniu będą połączenia tramwajowe. To duża zmiana. Można ją wprowadzić, bo pojawia się nowa trasa na północ miasta. Zasada ma być więc taka, że do połączeń tramwajowych zostaną dopięte autobusowe. Trasy autobusów w jak najmniejszym stopniu będą się pokrywać z tramwajowymi.
Szczegóły zostaną oficjalnie zaprezentowane kilka tygodni przed 1 września. Wtedy wszystkie zmiany zaczną obowiązywać. "Nowościom" udało się je już poznać.
Pewne jest, że Jar będzie obsługiwany przez wspomniane dwie linie tramwajowe. Od 1 września nie będą już tu kursować autobusy linii nr 10 i 20. Nie będą one też jeździć przez Chełmińskie Przedmieście i Koniuchy. Ich trasy zostaną skrócone. Z lewobrzeża będą kursować przez aleję Solidarności do ulicy Odrodzenia. Stąd, po nawrocie, wrócą na Podgórz.
Polecamy
- Prace na toruńskim bulwarze wstrzymane do listopada? Nic z tych rzeczy!
- Czego brakuje w Toruniu? Nowy basen, aquapark... Na to czekają torunianie!
- Kibice na derbach piłkarskich FAF Elana Toruń - Zawisza Bydgoszcz [zdjęcia]
- 65 lat Młodzieżowej Spółdzielni Mieszkaniowej. Zobacz historyczne zdjęcia z archiwum
Trasy tych dwóch linii będą więc wyglądać następująco:
- linia nr 10: Szubińska - Odrodzenia,
- linia nr 20: Glinki - Odrodzenia.
W alei Solidarności ich pasażerowie będą mogli przesiąść się w "trójkę" i "szóstkę" i dojechać w północne rejony miasta. Tramwaje linii nr 3 i 6 między centrum a Jarem będą kursować, na przemian, co 10 minut w godzinach szczytu, co 15 minut - o innych porach oraz w weekendy. Identycznie ułożone są obecnie rozkłady jazdy autobusów nr 10 i 20 na tej trasie.
Zmiany na Jarze: będzie nowa linia autobusowa
Po skróceniu tras linii nr 10 i 20 Jar nie pozostanie bez autobusów. Zostanie tam uruchomiona linia z pętlą przy ulicy Traktorowej na Wrzosach II. Stąd autobusy będą wyjeżdżać w trasę wytyczoną ulicami: "nową" Polną, Forteczną, Strobanda, Watzenrodego i Ugory. Będą rozwozić po Jarze pasażerów dojeżdżających tu tramwajami, między innymi pracowników firm mających siedziby przy ulicy Fortecznej, a także "zbierać" tych, którzy potem przesiądą się do tramwajów i nimi dotrą w inne rejony miasta. Kursy autobusów zostaną zsynchronizowane z przyjazdami i odjazdami tramwajów, co ma zapewnić sprawne przesiadki.
Mocne skrócenie trasy "dziesiątki" i "dwudziestki" powinno zapewnić ich sprawniejsze kursy po lewobrzeżu i dojazd do centrum miasta. Koniuchy i Chełmińskie, tak jak Jar, będą miały połączenie tramwajowe z centrum i innymi rejonami Torunia. Dodatkowo od 1 września na ulicę Legionów, z Szosy Chełmińskiej, zostaną skierowane autobusy linii nr 31, kursujące między Skarpą a Wrzosami. Pojadą także ulicą Żwirki i Wigury. Na Szosie Chełmińskiej, między placem NOT-u a ulicą Żwirki i Wigury, pozostaną autobusy linii nr 27 (Dworzec Główny - Wrzosy).
Polecamy
Siedem linii tramwajowych: trasa "siódemki" będzie wydłużona
Od 1 września, oprócz uruchomienia linii nr 3 i 6, wprowadzona zostanie jeszcze jedna zmiana w sieci tramwajowej. Linia nr 7, obecnie mająca trasę Uniwersytet - Sienkiewicza - Broniewskiego - Reja - Bydgoska - aleja Solidarności, zostanie wydłużona do pętli przy ulicy Wschodniej. Ma to wzmocnić połączenia tramwajowe między Bydgoskim Przedmieściem i centrum a Mokrem.
Po uruchomieniu linii na Jar Toruń będzie miał na stałe siedem linii tramwajowych:
- linia nr 1: Uniwersytet - Olimpijska,
- linia nr 2: Elana - Motoarena,
- linia nr 3: Jar - Motoarena,
- linia nr 4: Uniwersytet - Elana,
- linia nr 5: Olimpijska - Motoarena,
- linia nr 6: Jar - Olimpijska,
- linia nr 7: Uniwersytet - Wschodnia.
Nowa sieć komunikacji miejskiej: potrzeba będzie 30 tramwajów
W sieci tramwajowej każdy kierunek będzie więc obsługiwany przez co najmniej dwie linie: elanowski - 2, 4 i 7; Skarpa - 1, 5 i 6; Uniwersytet - 1, 4 i 7; Motoarena - 2, 3 i 5; północny - 3 i 6. Na Bydgoskim Przedmieściu dwie linie pobiegną ulicami Kraszewskiego i Bema (2 i 4), a trzy - ulicą Bydgoską (3, 5 i 7). Po trzy linie będą zbierać pasażerów z Mokrego na ulicach Skłodowskiej-Curie, Kościuszki i Przy Kaszowniku (2, 4 i 7) oraz Jakubskiego Przedmieścia, Rubinkowa i Skarpy na ulicach Lubickiej, Szosie Lubickiej i Konstytucji 3 Maja (1, 5 i 6).
Maksymalnie, w godzinach szczytu, do obsługi kursów na siedmiu liniach potrzeba będzie 30 tramwajów. W taborze Miejskiego Zakładu Komunikacji są 22 swingi i 40 wagonów wyprodukowanych w latach 80. przez Konstal (18 z nich zostało gruntownie przebudowanych i unowocześnionych). Wiele z tych drugich tworzy na stałe składy dwuczłonowe.
Polecamy nasze grupy i strony na Facebooku:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?