Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Linia tramwajowa na osiedle JAR w Toruniu. Na jakim etapie jest inwestycja?

Sara Watrak
Sara Watrak
W maju wybrano wykonawcę tak bardzo wyczekiwanej przez mieszkańców linii tramwajowej na osiedle JAR w Toruniu. I na tym niestety na razie sprawia się zakończyła. Nadal nie wiadomo, kiedy robotnicy pojawią się na placu budowy. Tymczasem komunikacja na osiedle JAR pozostawia wiele do życzenia. Trudno dojechać tam nie tylko autobusem, lecz także... hulajnogą elektryczną.
W maju wybrano wykonawcę tak bardzo wyczekiwanej przez mieszkańców linii tramwajowej na osiedle JAR w Toruniu. I na tym niestety na razie sprawia się zakończyła. Nadal nie wiadomo, kiedy robotnicy pojawią się na placu budowy. Tymczasem komunikacja na osiedle JAR pozostawia wiele do życzenia. Trudno dojechać tam nie tylko autobusem, lecz także... hulajnogą elektryczną. UMT
W maju wybrano wykonawcę tak bardzo wyczekiwanej przez mieszkańców linii tramwajowej na osiedle JAR w Toruniu. Niestety na tym na razie sprawa się zakończyła. Nadal nie wiadomo, kiedy robotnicy pojawią się na placu budowy. Tymczasem komunikacja na osiedle JAR pozostawia wiele do życzenia. Trudno dojechać tam nie tylko autobusem, lecz także... hulajnogą elektryczną.

Zobacz wideo. Biletomaty w Toruniu

Linia tramwajowa na osiedle JAR w Toruniu. Kiedy ruszy budowa?

O linii tramwajowej na osiedle JAR mówi się od kilku dobrych lat, ale przetarg na budowę ogłoszono dopiero pod koniec 2020 roku. Wpłynęło w sumie 9 ofert. W maju wybrano zwycięzcę. Za najkorzystniejszą ofertę uznano wycenę konsorcjum firm Balzola Polska i Intop Warszawa. Koszt inwestycji miał wynieść 190 mln złotych, jednak już wtedy Sylwia Derengowska, rzeczniczka MZK, informowała, że z podpisaniem umowy trzeba będzie jeszcze chwilę poczekać m.in. ze względu na złożone odwołanie oraz obligatoryjną kontrolę Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

Okazuje się, że procedury w dalszym ciągu trwają, a konkretnej daty rozpoczęcia budowy nadal brak. Jak jednak zapewnia Sylwia Derengowska, rzeczniczka MZK, gdy tylko będzie wiadomo, kiedy inwestycja ruszy, na pewno zorganizowana zostanie konferencja prasowa. Tym bardziej że w związku z realizacją tej wielomilionowej inwestycji mieszkańcy będą musieli liczyć się z utrudnieniami.

Przypomnijmy, że nowa linia tramwajowa na osiedle JAR przebiegać będzie z centrum:

  • Szosą Chełmińską,
  • ul. Długą,
  • ul. Legionów,
  • ul. Polną,
  • ul. Ugory,
  • ul. Watzenrodego
  • do nawrotu w ul. Strobanda.

Dwa przejazdy tramwajowe na skrzyżowaniach Szosy Chełmińskiej i Żwirki i Wigury oraz Szosy Chełmińskiej i Długiej powstały już trzy lata temu, w ramach remontu Szosy Chełmińskiej. Na pozostałe części torowiska musimy jeszcze poczekać. Według planów cała inwestycja ma się zakończyć w maju 2023 roku. Bardzo możliwe jednak, że termin ten ulegnie modyfikacji ze względu na złożone odwołanie i przeciągające się procedury przetargowe. Tymczasem mieszkańcy osiedla JAR na co dzień muszą mierzyć się z niemałymi problemami komunikacyjnymi.

Na osiedle JAR w Toruniu hulajnogą nie dojedziesz

Skontaktował się z nami Czytelnik, którego w drodze na JAR spotkała niemiła przygoda.

- Jechałem hulajnogą elektryczną z centrum na osiedle JAR. Nagle hulajnoga zaczęła zwalniać i zatrzymała się mniej więcej na wysokości Intermarche. Dalej, do ulicy Strobanda, nie da się dojechać - żali się mieszkaniec osiedla JAR.

Faktycznie, strefa, w której można poruszać się hulajnogą, kończy się na rogu ulic Polnej i Ugorów.

A co z komunikacją miejską? Do tej części Torunia dojeżdżają dwie linie autobusowe: 10 i 20. Rzućmy okiem na rozkład. "Dziesiątka" odjeżdża z pętli przy ul. Strobanda zaledwie dwa razy na godzinę, tak samo "dwudziestka". Jeszcze rzadziej autobusy kursują z pętli przy ul. Fortecznej. Odjazdy odbywają się zaledwie kilka razy na dobę.

Komunikacja miejska to jedna z największych bolączek JAR-u. Gdy na początku 2020 roku zapytaliśmy mieszkańców tej części Torunia o to, czego im brakuje, większość wskazywała właśnie na linię tramwajową czy dodatkowe kursy autobusów. - Komunikacja miejska pozostawia wiele do życzenia. Słyszałam, że została złożona propozycja przedłużenia linii nr 15. Myślę, że to ułatwiłoby komunikację z innymi częściami miasta – mówiła jedna z mieszkanek. Wtórował jej inny torunianin. - Brakuje dobrego połączenia JAR-u z ul. Gagarina. Podróż dwoma autobusami jest dość kłopotliwa i zajmuje dużo czasu.
Niestety, do tej pory "piętnastka" nie dociera na osiedle JAR i raczej nic nie wskazuje na to, by w przyszłości miało się to zmienić.

Linia tramwajowa na osiedle JAR w Toruniu. Jak będzie wyglądać?

Do powstania linii tramwajowej na osiedle JAR jeszcze długa droga, przypomnijmy jednak szczegóły tej inwestycji. W sumie powstanie aż 5,5 km nowej linii tramwajowej. Tory to jednak nie wszystko. Będą też:

  • nowe chodniki,
  • ścieżki rowerowe,
  • 26 nowych tablic Systemu Informacji Pasażerskiej,
  • 26 peronów przystankowych tramwajowych,
  • 31 wiat przystankowych.

Nie zapomniano także o zieleni.

- Wszystkie tereny zielone znajdujące się w sąsiedztwie robót będą odnawiane. Dodatkowo planuje się nasadzenie drzew i krzewów oraz urządzenie trawników i łąk kwietnych - informuje Sylwia Derengowska.

Zielone będzie również samo torowisko. - Tego typu rozwiązania zastosujemy tam, gdzie torowiska będą przebiegały poza jezdniami. Dzięki zastosowanej konstrukcji i nawierzchni roślinnej takie torowisko będzie ograniczało drgania i hałas oraz absorbowało pyły z ulicznego powietrza. Zatrzyma też wilgoć, dzięki czemu zminimalizuje efekt tzw. miejskiej wyspy ciepła - tłumaczy rzeczniczka MZK. W sumie w ramach inwestycji powstanie ponad 3,6 km zielonego torowiska.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na torun.naszemiasto.pl Nasze Miasto