Zobacz wideo. Biletomaty w Toruniu
Linia tramwajowa na osiedle JAR w Toruniu. Kiedy ruszy budowa?
O linii tramwajowej na osiedle JAR mówi się od kilku dobrych lat, ale przetarg na budowę ogłoszono dopiero pod koniec 2020 roku. Wpłynęło w sumie 9 ofert. W maju wybrano zwycięzcę. Za najkorzystniejszą ofertę uznano wycenę konsorcjum firm Balzola Polska i Intop Warszawa. Koszt inwestycji miał wynieść 190 mln złotych, jednak już wtedy Sylwia Derengowska, rzeczniczka MZK, informowała, że z podpisaniem umowy trzeba będzie jeszcze chwilę poczekać m.in. ze względu na złożone odwołanie oraz obligatoryjną kontrolę Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
Okazuje się, że procedury w dalszym ciągu trwają, a konkretnej daty rozpoczęcia budowy nadal brak. Jak jednak zapewnia Sylwia Derengowska, rzeczniczka MZK, gdy tylko będzie wiadomo, kiedy inwestycja ruszy, na pewno zorganizowana zostanie konferencja prasowa. Tym bardziej że w związku z realizacją tej wielomilionowej inwestycji mieszkańcy będą musieli liczyć się z utrudnieniami.
Przypomnijmy, że nowa linia tramwajowa na osiedle JAR przebiegać będzie z centrum:
- Szosą Chełmińską,
- ul. Długą,
- ul. Legionów,
- ul. Polną,
- ul. Ugory,
- ul. Watzenrodego
- do nawrotu w ul. Strobanda.
Dwa przejazdy tramwajowe na skrzyżowaniach Szosy Chełmińskiej i Żwirki i Wigury oraz Szosy Chełmińskiej i Długiej powstały już trzy lata temu, w ramach remontu Szosy Chełmińskiej. Na pozostałe części torowiska musimy jeszcze poczekać. Według planów cała inwestycja ma się zakończyć w maju 2023 roku. Bardzo możliwe jednak, że termin ten ulegnie modyfikacji ze względu na złożone odwołanie i przeciągające się procedury przetargowe. Tymczasem mieszkańcy osiedla JAR na co dzień muszą mierzyć się z niemałymi problemami komunikacyjnymi.
Na osiedle JAR w Toruniu hulajnogą nie dojedziesz
Skontaktował się z nami Czytelnik, którego w drodze na JAR spotkała niemiła przygoda.
- Jechałem hulajnogą elektryczną z centrum na osiedle JAR. Nagle hulajnoga zaczęła zwalniać i zatrzymała się mniej więcej na wysokości Intermarche. Dalej, do ulicy Strobanda, nie da się dojechać - żali się mieszkaniec osiedla JAR.
Faktycznie, strefa, w której można poruszać się hulajnogą, kończy się na rogu ulic Polnej i Ugorów.
A co z komunikacją miejską? Do tej części Torunia dojeżdżają dwie linie autobusowe: 10 i 20. Rzućmy okiem na rozkład. "Dziesiątka" odjeżdża z pętli przy ul. Strobanda zaledwie dwa razy na godzinę, tak samo "dwudziestka". Jeszcze rzadziej autobusy kursują z pętli przy ul. Fortecznej. Odjazdy odbywają się zaledwie kilka razy na dobę.
Komunikacja miejska to jedna z największych bolączek JAR-u. Gdy na początku 2020 roku zapytaliśmy mieszkańców tej części Torunia o to, czego im brakuje, większość wskazywała właśnie na linię tramwajową czy dodatkowe kursy autobusów. - Komunikacja miejska pozostawia wiele do życzenia. Słyszałam, że została złożona propozycja przedłużenia linii nr 15. Myślę, że to ułatwiłoby komunikację z innymi częściami miasta – mówiła jedna z mieszkanek. Wtórował jej inny torunianin. - Brakuje dobrego połączenia JAR-u z ul. Gagarina. Podróż dwoma autobusami jest dość kłopotliwa i zajmuje dużo czasu.
Niestety, do tej pory "piętnastka" nie dociera na osiedle JAR i raczej nic nie wskazuje na to, by w przyszłości miało się to zmienić.
Linia tramwajowa na osiedle JAR w Toruniu. Jak będzie wyglądać?
Do powstania linii tramwajowej na osiedle JAR jeszcze długa droga, przypomnijmy jednak szczegóły tej inwestycji. W sumie powstanie aż 5,5 km nowej linii tramwajowej. Tory to jednak nie wszystko. Będą też:
- nowe chodniki,
- ścieżki rowerowe,
- 26 nowych tablic Systemu Informacji Pasażerskiej,
- 26 peronów przystankowych tramwajowych,
- 31 wiat przystankowych.
Nie zapomniano także o zieleni.
- Wszystkie tereny zielone znajdujące się w sąsiedztwie robót będą odnawiane. Dodatkowo planuje się nasadzenie drzew i krzewów oraz urządzenie trawników i łąk kwietnych - informuje Sylwia Derengowska.
Zielone będzie również samo torowisko. - Tego typu rozwiązania zastosujemy tam, gdzie torowiska będą przebiegały poza jezdniami. Dzięki zastosowanej konstrukcji i nawierzchni roślinnej takie torowisko będzie ograniczało drgania i hałas oraz absorbowało pyły z ulicznego powietrza. Zatrzyma też wilgoć, dzięki czemu zminimalizuje efekt tzw. miejskiej wyspy ciepła - tłumaczy rzeczniczka MZK. W sumie w ramach inwestycji powstanie ponad 3,6 km zielonego torowiska.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?