Obejrzyj: Tylko u nas! Takie archeologiczne skarby trafiły w ręce konserwatorów UMK
„Załaduj się dobrą energią” - to hasło towarzyszy uroczystej inauguracji nowej trasy tramwajowej na osiedle Jar, którą zaplanowano na piątek, 25 sierpnia. Tego dnia uroczystości rozpoczną się o godzinie 15.30 paradą tramwajów na alei Solidarności.
Festyn przy przedszkolu
W godzinach 15.40 - 16.15 na trasie: aleja Solidarności - pętla Heweliusza - przystanek Grasera kursować będą zarówno tramwaj turystyczny, jak i te najnowsze, choć nie będą się zatrzymywały na wszystkich przystankach (stawać będą jedynie na Przystankach Dobrej Energii, przy wiatach zaaranżowanych przez toruńskich artystów). Z kolei w godzinach 16.30-20 na parkingu przy Przedszkolu Miejskim nr 18 przy ul. Grasera 3 odbędzie się Festyn BiT City, na którym zaplanowano m. in. animacje dla dzieci, konkursy dla młodszych i starszych, zumbę, prezentację wozów technicznych i autobusu elektrycznego, wystawę kasowników, wybijanie okolicznościowych monet, małą gastronomię oraz występ zespołu „Żuki”.
- Co się znowu stało na Kępie Bazarowej? Tereny przy moście zostały ogołocone z zieleni
- Na skrzyżowaniu w północnym Toruniu znów działa sygnalizacja świetlna. Na jak długo?
- Bella Skyway Festival 2023 w Toruniu kusi gości nowymi atrakcjami. Jaki program?
- Trwa sprzedaż biletów na derby w trzeciej lidze: Zawisza Bydgoszcz - Elana Toruń
Do września za darmo
W kolejnych dniach, od 26 do 31 sierpnia, będzie można się z kolei przejechać na trasie aleja Solidarności - pętla Heweliusza za darmo. W godzinach 10-20 swing będzie odjeżdżał z alei Solidarności co pół godziny, a turystyczny co półtorej.
- Otwarcie linii na Jar to finał naszego Programu Bit City II, realizowanego w ramach Funduszu Spójności Europejskiej - mówił na czwartkowej konferencji prasowej Michał Zaleski, prezydent Torunia. - Program miał na celu poprawę funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu. Finalizujemy ten projekt, który kosztował ponad 461 milionów złotych, a dotacje, jakie na niego dostaliśmy wyniosły 261 milionów. Oprócz budowy linii tramwajowej na Jar zmodernizowaliśmy cztery inne torowiska, zakupiliśmy pięć tramwajów niskopodłogowych, trzy pojazdy techniczne, 14 autobusów hybrydowych i sześć elektrycznych. To potężny projekt, jeden z największych publicznych w historii Torunia. Jego realizatorem był Miejski Zakład Komunikacji, który wywiązał się z zadania znakomicie.
Najwięcej uwagi na konferencji poświęcono linii tramwajowej na Jar, która kosztowała 212 mln zł.
- Będziemy mieli 6,5 kilometra nowej trasy, czyli łącznie 13 kilometrów pojedynczych torowisk - dodał Michał Zaleski. - Prace trwały dwa i pół roku, wcześniej wykonaliśmy dokumentację. Tory są „wtopione” w zieleń, podobnie zaaranżowanych jest większość przystanków. Nie ma bardziej przyjaznego środowisku naturalnemu transportu, jak tramwajowy. Powinien wypierać on indywidualny spalinowy transport kołowy. Do tego jest to transport szybki. Z alei Solidarności do pętli na Heweliusza tramwaj będzie jechał tylko 18 minut.
Na nowej trasie będą dwie linie - 3 (w stronę Motoareny) i 6 (na ul. Olimpijską). Obie z pętli przy ul. Heweliusza dojeżdżać będą do centrum, czyli alei Solidarności, dopiero potem rozjeżdżać na zachód i wschód.
Polecamy
Linia w liczbach
- W trakcie budowy linii na Jar postawiliśmy 307 nowych słupów trakcyjnych, 371 lamp, 27 przystanków, w tym 14 zielonych, posadziliśmy 847 drzew (przy 98 wyciętych) i 36 tysięcy krzewów. Do tego trzeba doliczyć 7,5 kilometra kwadratowego łąk kwietnych, szczególnie od ulicy Ugory do pętli przy Heweliusza - wyliczał Jarosław Więckowski, dyrektor ds. projektów infrastrukturalnych w MZK. - Dodajmy też 17 kompletów smarownic, żeby tramwaj był nie tylko ekologiczny, ale i cichy.
Polecamy nasze grupy i strony na Facebooku:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?