Jak będzie wyglądał nowy stary most między Kaszczorkiem i Złotorią? Zobacz zdjęcia!

Szymon Spandowski
Szymon Spandowski
Tak wyglądał stary most w Kaszczorku na początku lat 70., gdy był jeszcze mostem jedynym.
Tak wyglądał stary most w Kaszczorku na początku lat 70., gdy był jeszcze mostem jedynym. Janusz Bajraszewski
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Toruńscy drogowcy mają nowy projekt mostu, który w przyszłości miałby zastąpić starą przeprawę między Kaszczorkiem i Złotorią. Tym razem konstrukcja będzie bardziej zbliżona do oryginału.

Internetowa premiera filmu „Siła KobieTY”. Zobacz reportaż

Spis treści

Toruń. Jaka przyszłość czeka legendarny most w Kaszczorku?

Kilka dni temu, w Biuletynie Informacji Publicznej pojawiło się obwieszczenie prezydenta Torunia o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji polegającej na budowie mostu pieszo-rowerowego w miejscu istniejącej przeprawy między Kaszczorkiem i Złotorią. O kapitalnym remoncie wiekowej przeprawy mówi się od lat. Z czasem remont stał się tylko jednym z możliwych wariantów tej operacji, drogowcy zaczęli się skłaniać ku budowie mostu od nowa. Jak wyjaśniali, betonowe filary stoją na drewnianych palach, te zaś są w fatalnym stanie.

Przy okazji nieco się zagalopowali, doszli do wniosku, że najlepiej będzie stary most zastąpić konstrukcją łukową, z podwieszaną kładką kompozytową. Taka miniatura mostu gen. Elżbiety Zawackiej byłaby rozwiązaniem najtańszym, tylko że podobnego łuku nigdy w krajobrazie Kaszczorka i Złotorii nie było, most jest natomiast jego elementem od prawie 130 lat. Jak zatem ma wyglądać nowa wersja starej przeprawy?

- Planowana jest modernizacja mostu pieszo-rowerowego z zachowaniem istniejącej konstrukcji stalowej - wyjaśnia Agnieszka Kobus-Pęńsko, rzeczniczka Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu. - Obecne filary w nurcie zastąpią łuki opierające się na przyczółkach pod mostem. Pokład i poręcze pozostaną drewniane. Konstrukcja jest uzgodniona z konserwatorem zabytków.

Warto zobaczyć

Ile ma kosztować budowa nowego mostu na Drwęcy?

Czyli jednak łuk zostanie, zamiast jednak nad mostem górować, będzie schowany pod kładką. Projekt jest, kolejne decyzje w sprawie budowy zapadają. Kiedy będzie można liczyć na realizację planów? Na ile są szacowane koszty i w jaki sposób budowa położonego na granicy gmin mostu ma być finansowana?

- Granica gmin przebiega osią rzeki, w związku z tym połowa mostu jest po naszej stronie, a połowa po stronie sąsiedniej gminy Lubicz. To daje nam podstawę do rozmów na temat zawarcia ewentualnego porozumienia o współpracy - mówi rzeczniczka toruńskich drogowców. - Koszt całego przedsięwzięcia szacowany jest na około 5 milionów złotych, jednak ceny w ostatnich tygodniach wręcz galopują. Jest to bardzo widoczne w ofertach, jakie do nas wpływają w ogłaszanych przez nas przetargach na roboty budowlane. Warto dodać, że na remont mostu będziemy starali się aplikować o środki zewnętrzne.

Kiedy powstał pierwszy most między Kaszczorkiem i Złotorią?

Drewniany most między Kaszczorkiem i Złotorią został oddany do użytku w grudniu 1893 roku. Witano go z wielkim entuzjazmem, gazety podkreślały, że przeprawa wpłynie bardzo korzystnie na rozwój terenów położonych przy rosyjskiej granicy. Do tej pory przeprawę na ważnym trakcie handlowym wiodącym przez Kaszczorek i Złotorię ku Warszawie, obsługiwał prom.

Dość szybko okazało się jednak, że most trzeba zbudować praktycznie od nowa, pięć lat po otwarciu przeprawa przeszła pierwszy kapitalny remont. Kolejny został przeprowadzony w roku 1914, wtedy to niektóre elementy drewniane zastąpiono stalowymi. W takiej formie most służył przez dwanaście lat. W roku 1926 został zbudowany praktycznie od nowa, trzynaście lat później został jednak wysadzony w powietrze przez wycofujące się oddziały Armii Pomorze.

Mniej lub bardziej gruntowne przebudowy nie są więc dla tego mostu żadną nowością. Mimo tylu zmian jego forma zawsze jednak zostawała taka sama. Od niemal 130 lat brzegi Drwęcy między Kaszczorkiem i Złotorią łączy skromna konstrukcja o drewnianej nawierzchni, bez rozpiętych nad nią łuków i innych architektonicznych wariacji. Taki właśnie most wpisał się w krajobraz tego miejsca i taki trafił do miejskiej oraz wojewódzkiej ewidencji zabytków.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie