Celem całej inwestycji jest poprawa sprawności reagowania w sytuacji wystąpienia powodzi sztormowych, a mianowicie zabezpieczenie Krynicy Morskiej przed powodziami od strony Zalewu Wiślanego, poprawa ochrony brzegu Morza Bałtyckiego oraz minimalizowanie strat, wynikających z erozji lądu i cofania się brzegu. Dzięki uniknięciu powodzi, oprócz ochrony infrastruktury, znajdującej się w tym obszarze, zachowane zostaną również istniejące walory przyrodnicze.
Wał w Krynicy Morskiej z lotu ptaka - Kliknij tutaj
Inwestycja obejmowała przede wszystkim budowę nowych wałów przeciwpowodziowych oraz przebudowę istniejących wałów poprzez podwyższenie korony wału i montaż mobilnych zapór przeciwpowodziowych w portach rybackim i pasażerskim.
- Zapory są proste w montażu, co jest niezwykle ważne z uwagi na krótki czas, jaki jest potrzebny do ich rozstawienia. Ten rodzaj zabezpieczenia przeciwpowodziowego, a mianowicie połączenie stałej konstrukcji wału z przesłonami mobilnymi, montowanymi w razie wystąpienia zagrożenia, jest bardzo korzystny i funkcjonalny m.in. z uwagi na możliwość zachowania walorów krajobrazu, który wyłącznie w sytuacji nadzwyczajnej zostanie zasłonięty przez zapory - wyjaśniają przedstawiciele Urzędu Morskiego w Gdyni.
O pozyskaniu mobilnej ochrony przeciwpowodziowej informowano już kilka miesięcy temu. We wtorek 23 marca dokonano pierwszego, ćwiczebnego i demonstracyjnego rozstawienia mobilnych wałów. Instalacje rozkładane będą wyłącznie w sytuacji zagrożenia powodziowego, a ich montaż trwa od 2 do 4 godzin.
- Bardzo się cieszymy, że przychylność Urzędu Morskiego pozwoliła zadbać nam o piękny i estetyczny widok naszego portu i przystani. Nie będziemy mieli betonowego muru ustawionego na stałe tylko mobilne i funkcyjne zabezpieczenie, które zostanie wykorzystane w razie realnego zagrożenia
- przekazał w marcu urząd miasta Krynica Morska.
- Po całkowitym zakończeniu inwestycji, które planowane jest do końca kwietnia, mieszkańcy Krynicy Morskiej będą mogli czuć się w 100% zabezpieczeni przed „wielką wodą”. Mieszkańców Krynicy Morskiej – Piasków zapewniamy, że Burmistrz Miasta będzie zabiegał o kolejną inwestycję na tym terenie, abyśmy w całości czuli się bezpieczni.
- Celem nadrzędnym projektu była poprawa sprawności reagowania w sytuacji wystąpienia powodzi sztormowych, a co za tym idzie zabezpieczenie Krynicy Morska przed powodziami od strony Zalewu Wiślanego, poprawa ochrony brzegu Morza Bałtyckiego oraz minimalizowanie strat wynikających z erozji lądu i cofania się brzegu - mówiła wówczas Magdalena Kierzkowska z Urzędu Morskiego w Gdyni.
W ramach inwestycji zrealizowano również budowę rowu wału wzdłuż skarpy w celu odprowadzenia wód opadowych i budowę drogi serwisowej na koronie wału. Choć trasa na koronie ma w zamierzeniu służyć jego obsłudze technicznej, to będzie ona również pełniła funkcję ciągu spacerowego dla mieszkańców i wczasowiczów.
W ramach projektu zaplanowano również zakup specjalistycznego wyposażenia do obsługi wału; będzie się na nie składać quad z przyczepą, zestaw do montażu przegród mobilnych oraz ładowarka czołowa.
">
Projekt był współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jego całkowity koszt wyniósł 35.000.000 złotych.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?