ASM Sales Force Agency co jakiś czas porównuje ceny produktów w sklepach i tworzy koszyk zakupowy. Jak wynika z ostatniego raportu, w lutym średnia cena koszyka zakupowego wzrosła o blisko 12 zł (4 proc.) w porównaniu ze styczniem, a w skali roku już o 50 zł (21 proc.). Wszystkie dziesięć analizowanych kategorii produktów ja czytamy na wiadomoscihandlowe.pl odnotowały dwucyfrowy wzrost. Na szczycie rankingu drożejących, badanych artykułów znalazły się produkty tłuszczowe (53 proc.), dodatki (38 proc.) oraz chemia domowa i kosmetyki (24 proc.). Najniższe ceny zaobserwowano w dyskontach, najdroższe wciąż są zakupy online.
Tu zrobisz najtańsze zakupy
Ponownie za zestaw ujętych w badaniu produktów najmniej zapłacimy w Auchan. W sklepach tej marki średni koszt koszyka zakupowego ASM wyniósł 243,92 zł. To o 10,77 zł, czyli o 4,62 proc. więcej niż najtańszy koszyk w styczniu br., należący przed miesiącem również do Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 4,40 zł (Lidl) i 30,16 zł (Makro Cash & Carry).
W lutym 2023 roku ponownie najdroższy okazał się kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 323,97zł, czyli o 33 proc. więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. Badanie autorskiego koszyka zakupowego wykazało również, że w lutym 2023 r. najtańsze zakupy można było tym razem zrobić w dyskontach – 278,49 zł.
Polecamy
Co podrożało?
Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów, rok do roku pokazuje, że w lutym 2023 r. względem 2022 r. podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii badanych produktów:
- chemia domowa i kosmetyki,
- produkty tłuszczowe,
- mięso, wędliny i ryby,
- produkty sypkie,
- napoje, dodatki,
- nabiał,
- używki i piwo,
- mrożonki oraz słodycze.
We wszystkich analizowanych grupach skok był dwucyfrowy. Najwyższy wzrost cen w skali roku (53,51 proc.) odnotowano w kategorii produktów tłuszczowych. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że dodatki podrożały o 38,28 proc., chemia domowa i kosmetyki o 23,75 proc., nabiał o 23,34 proc., mrożonki o 23,30 proc., a produkty sypkie o 21,90 proc. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii słodycze (w lutym 2023 r. drożej o 11,97 proc.).
W których sklepach jest więc najtaniej? Sprawdź!
Strefa Biznesu - Kiedy należy ci się odszkodowanie za opóźniony lot?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?