Wideo. Rodzinny kapitał opiekuńczy
Spis treści
Stare rachunki. O czym należy pamiętać?
Regularny porządek w dokumentach i rachunkach to podstawa. Jednak warto przed wyrzuceniem jakichkolwiek dokumentów zniszczyć nasze dane osobowe, aby te nie wpadły w niepowołane ręce.
Wśród przechowywanych faktur, rachunków, umów znajdziemy też i świadectwa, książeczki ubezpieczeniowe i wiele innych dokumentów. Kiedy możecie wyrzucić stare rachunki, a które dokumenty powinniście dalej przechowywać.
Ile czasu przechowywać stare rachunki?
Warto pamiętać, że jeśli chodzi o przechowywanie dokumentów i rachunków nie ma jednej bezpiecznej daty. Wszystko zależy od tego jaki to rachunek.
Dokumenty podatkowe
Powinniśmy je przechowywać przez 5 lat ale licząc do końca roku kalendarzowego nie podatkowego, czyli w zasadzie ponad 5,5 roku.
Niekiedy dokumenty podatkowe trzeba zachować dłużej niż wspominane 5 lat.
Dokumenty ZUS
Dla dokumentów złożonych do 31 grudnia 2011 r. jest to 10 lat (poza dokumentami zgłoszeniowymi, gdzie mamy 5 lat), natomiast dla dokumentów złożonych po 1 stycznia 2012 r. (włącznie) mamy obowiązek przechowywania ich przez 5 lat od daty złożenia.
Rachunek za prąd
Dowody zapłaty należności cyklicznych/okresowych – opłaty za prąd, które płacimy regularnie, w określonych odstępach czasu to trzymamy je przez 3 lata.
Czynsz
Dowody zapłaty należności cyklicznych/okresowych – gaz, czynsz, media, które płacimy regularnie, w określonych odstępach czasu to trzymamy je przez 3 lata.
Rachunek za telefon
Kolejne opłaty cykliczne - rachunki przechowujemy przez 3 lata.
Faktury zakupów
Przechowujemy (tu ważne) nie musi być oryginał może być kopia do momentu obowiązywania okresu gwarancyjnego.
Umowy
Umowy (oryginały w wersji pisemnej) trzymamy tak długo, jak długo obowiązuje umowa.
_Dla przykładu _umowy na prowadzenie konta w banku, kredytu hipotecznego, najmu mieszkania, zakupu telefonu komórkowego z abonamentem, kablówkę i internet itp. trzymamy tak długo, aż zrezygnujemy z tej usługi.
Umowy kredytowe
Umowy kredytowe i dowody spłat rat trzymamy do chwili otrzymania z banku zaświadczenia potwierdzającego, że zostały spłacone w całości.
Dokumenty sprzedaży pojazdu
Dokumenty sprzedaży pojazdów, potwierdzenia opłaty polisy OC – 3 lata od terminu wymagalności.
Tego nie powinniśmy wyrzucać!
- świadectw ukończenia szkoły/dyplomów,
- polisy przy ubezpieczeniu na życie,
- świadectw pracy,
- książeczki ubezpieczeniowej,
- przydziału mieszkania spółdzielczego,
- aktu urodzenia, małżeństwa
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?