Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Toruński most w końcu przebudowany! Od dzisiaj można z niego w pełni korzystać

Marek Nienartowicz
Marek Nienartowicz
Przebudowany "stary" toruński most prezentuje się bardzo efektownie. Pojawiło się na nim sporo nowych elementów
Przebudowany "stary" toruński most prezentuje się bardzo efektownie. Pojawiło się na nim sporo nowych elementów Agnieszka Bielecka
Zakończyła się trwająca aż dwa lata przebudowa mostu im. marszałka Piłsudskiego w Toruniu. Jako ostatnie w sobotę 30 kwietnia zostaną oddane do użytku windy, którymi można poruszać się między przeprawą a brzegiem Wisły.

Zobacz wideo: Waloryzacja 2022 - od marca podwyżki

od 16 lat

- Inwestycja jest zakończona. Wszystko zostało wykonane - mówi Ewa Sawińska, kierownik robót mostowych z firmy Intop. Ta firma wraz z firmą Euro-Darmal tworzyły konsorcjum, które na zlecenie Miejskiego Zarządu Dróg, po wygraniu przetargu, przebudowało "stary" toruński most.

Inwestycja rozpoczęła się wiosną 2020 roku. Była dużym wyzwaniem, bo w czasie robót most prawie non stop był dostępny dla samochodów. Wyjątkiem były wakacyjne weekendy w ubiegłym roku, gdy na przeprawie, między jej przęsłami, montowano elementy dylatacyjne.

- Największym wyzwaniem było układanie zabezpieczenie antykorozyjnego na konstrukcji mostu oraz wymiana nawierzchni jezdni "pod ruchem" - podkreśla Rafał Labocha z firmy Intop.

Wyjaśnimy, że to zabezpieczenie antykorozyjne to czyszczenie konstrukcji mostu oraz jej malowanie. Na czas tych robót przeprawa została w specjalny sposób "opakowana".

Nowości na moście: windą z Bulwaru

Przypomnijmy też, że most jest w pełni przejezdny od kilku miesięcy. Przez ostatnie tygodnie trwały jeszcze prace wykończeniowe, przede wszystkim przy montażu wind. To nowy element na moście. Windy są dwie. Znajdują się po obu stronach przeprawy, na brzegu Wisły od strony starówki. Można się nimi dostać z Bulwaru Filadelfijskiego na most i oczywiście na odwrót. Obok nich powstały schody, również będące mostową nowością. Będą dostępne, tak jak windy, od soboty 30 kwietnia. Tego dnia przebudowany toruński most będzie więc w pełni dostępny.

Nowe elementy to także schody między mostem a Kępą Bazarową oraz trzy punkty widokowe na przeprawie. Ważną zmianą jest poszerzenie tzw. ciągów pieszych i rowerowe. Mają teraz 4,2 metry szerokości po każdej ze stron mostu (wcześniej zaledwie 2 metry). Ciągi powstały dzięki zastosowaniu przez wykonawcę przebudowy paneli kompozytowych. Do ich montażu wykorzystano 55-tonowy dźwig. Kompozyty posiadają specjalna powłokę antypoślizgową, która wykonana jest w dwóch kolorach: szarym (przeznaczonym dla pieszych) i czerwonym (dla rowerzystów). Panele zostały ułożone na wspornikach, które wcześniej przedłużono.

Nowe są także: kapy chodnikowe, nawierzchnia, oświetlenie, iluminacja i bariery drogowe. W ramach zadania wyczyszczono i naprawiono oblicowania kamienne przyczółków mostu i filarów, przebudowano sieci zlokalizowane na obiekcie i infrastrukturę techniczną kolidującą z inwestycją.

Do rozbudowy mostu użyto:

  • 1500 metrów sześciennych betonu,
  • 630 ton stali konstrukcyjnej i zbrojenia,
  • 8100 metrów kwadratowych asfaltu lanego,
  • 7200 metrów kwadratowych paneli kompozytowych,
  • 70 000 metrów kwadratowych zabezpieczenia antykorozyjnego.

Most za ponad 130 milionów, ze wsparciem państwa

Wspomniany lany asfalt to nowoczesne rozwiązanie konstrukcyjno-materiałowe. Na budowę był dostarczany w termosach z wytwórni w Toruniu, miał ponad 200 stopni Celsjusza. Został ułożony bezszwowo, czyli od krawężnika do krawężnika, przy pomocy specjalnego rozściełacza, który się poruszał po przygotowanych wcześniej prowadnicach ustawionych na krawężnikach.

Polecamy nasze grupy na Facebooku:

- Zastosowanie asfaltu lanego przy przebudowie mostu oznacza większą trwałość nawierzchni. Zwykły asfalt wytrzymuje średnio 10 lat. Natomiast rozwiązanie zastosowane na "starym" moście wytrzyma przynajmniej 20 lat - dodaje Agnieszka Kobus-Pęńsko, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu.

Przebudowa mostu im. marszałka Piłsudskiego kosztowała 131 866 879 złotych. W ponad połowie inwestycja została sfinansowana dzięki wsparciu z budżetu państwa. Pochodziło ono z rezerwy subwencji ogólnej - 45 791 659 złotych oraz z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych 29 249 138 złotych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na torun.naszemiasto.pl Nasze Miasto