Ranking można znaleźć w listopadowym numerze magazynu turystyki rowerowej „Rower tour”. Był to czwarty ranking przeprowadzony przez to specjalistyczne pismo. Ostatni powstał w 2014 r. Nasze miasto zajęło wówczas trzecie miejsce.
Zaraz za Gdańskiem
Oceniano 39 miejscowości według 18 kryteriów. Pod uwagę wzięto m. in.: długość dróg rowerowych, ilość pasów i kontrapasów oraz miejsc do bezpiecznego parkowania rowerów. Badano także strategię rozwoju infrastruktury rowerowej, m. in. inwestycje rowerowe w powiązaniu z inwestycjami drogowymi i remontami dróg. Po zsumowaniu tych wszystkich „dyscyplin” Toruń zdobył 48,2 pkt., zajmując drugie miejsce. Na pierwszym miejscu utrzymał się Gdańsk (55 pkt.), trzeci był Wrocław, potem Słupsk i Warszawa. Sąsiedzi znad Brdy zajęli 13 miejsce uzyskując 34,9 pkt.
Rowerzyści z aglomeracji powyżej 200 tys. mieszkańców najwięcej zastrzeżeń mają do bezpieczeństwa jazdy. Najwięcej negatywnych opinii w tej kwestii odnotowano wśród ankietowanych z Warszawy, Poznania , Krakowa, Gorzowa Wlkp. i Częstochowy .
Najlepiej, poziom bezpieczeństwa ruchu na ulicach oceniają rowerzyści z Rzeszowa , Gdańska , Białegostoku i Torunia. Mieszkańcy tych czterech miast, wraz z mieszkańcami Wrocławia, są też najbardziej zadowoleni z długości tras i ścieżek rowerowych. Najwięcej zastrzeżeń co do długości dróg rowerowych formułują mieszkańcy Gorzowa Wlkp., Katowic, Radomia i Poznania.
Tylko niecałe 2 proc. badanych źle ocenia zmiany warunków jazdy w ostatnich latach. Odmiennego zdania jest ponad ponad 84 proc. ankietowanych cyklistów.
Brak spójności
Poprawę infrastruktury drogowej doceniają rowerzyści ze wszystkich województw. W żadnym z nich odsetek osób niezadowolonych nie przekracza trzech punktów procentowych, przy czym relatywnie najwyższy odsetek ocen pozytywnych odnotowano w województwie podlaskim (91 proc.), pomorskim (92 proc.) i kujawsko-pomorskim (89 proc.). Najniższy w województwach opolskim, lubuskim i śląskim.
- Zauważmy, że ranking ocenia tylko miasta polskie, w których infrastruktura rowerowa daleka jest od doskonałości, choć wiele się zmienia na lepsze - komentuje Joanna Jaroszyńska ze Stowarzyszenia Rowerowy Toruń. - Do takich rankingów zawsze należy podchodzić z dystansem i fakt, że mamy drugie miejsce nie oznacza, iż możemy spocząć na laurach. Bolączką w naszym mieście jest brak spójności dróg rowerowych, ale tak jest w większości polskich miast. Brakuje też przechowalni dla rowerów, co szczególnie odczuwają mieszkańcy dużych osiedli, gdyż trzymanie roweru w mieszkaniu na ósmym pietrze nie jest przyjemnością.
Nowe inwestycje
Na poprawę infrastruktury dla rowerzystów w 2017 r. miasto zamierza wydać 1,9 mln zł. „W ramach zadania zaplanowano budowę i przebudowę ok. 3000 m dróg rowerowych” - czytamy w uchwale budżetowej.
Drogi rowerowe mają się pojawić wzdłuż ul. Włocławskiej na (400 m od Zdrojowej do Ustronnej), Szosy Lubickiej (700 m od Rydygiera do pl. Daszyńskiego), Grudziądzkiej (700 m), Drogi Starotoruńskiej do wału przeciwpowodziowego (400 m).
Oprócz tego zaplanowano dalszy ciąg trasy spacerowo-rowerowej wzdłuż Strugi Toruńskiej, która będzie połączona z ul. Skłodowskiej-Curie i Olsztyńską. Będzie też więcej stojaków rowerowe (na ten cel przewidziano 70 tys. zł) i rowerowych parkingów (140 tys. zł) oraz tablic informacyjnych na ścieżkach.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?