Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Toruń. Trwają przygotowania do budowy trzech wieżowców. Najwyższy miałby mieć 80 metrów wysokości. Gdzie one mają powstać?

Szymon Spandowski
Szymon Spandowski
Toruńscy urbaniści pracują nad zmianą planu zagospodarowania, która umożliwi u wylotu ul. Dekerta budowę wieżowca o wysokości przekraczającej 50 metrów.
Toruńscy urbaniści pracują nad zmianą planu zagospodarowania, która umożliwi u wylotu ul. Dekerta budowę wieżowca o wysokości przekraczającej 50 metrów. Anna Zglińska
O budowie wieżowców w Toruniu mówi się od ponad 50 lat. Jak dotąd, szklane domy rosły głównie na papierze. W ostatniej dekadzie tego typu pomysłów również było sporo.

Obejrzyj: Tajemnice Twierdzy Toruń i innych miejsc w mieście

od 16 lat

Projekty bądź inwestorzy się zmieniają, idea toruńskich drapaczy chmur nadal jednak tli się w trzech miejscach: przy Szosie Chełmińskiej, na Winnicy oraz w sąsiedztwie Dworca Głównego.

- Obecnie procedowany jest wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy budynków mieszkalnych wielorodzinnych przy ul. Winnica w Toruniu. Jeden z tych budynków będzie miał wysokość ok. 80m - informuje Anna Kulbicka-Tondel, rzeczniczka prezydenta Michała Zaleskiego. - Postępowanie jest na etapie nałożenia na wnioskodawcę konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Ile kondygnacji miałby mieć wieżowiec na Winnicy?

Przypomnijmy, że we wrześniu 2020 roku Rada Miasta Torunia przyjęła plan zagospodarowania przestrzennego dla Winnicy, a konkretnie terenów położonych na wschód od nowego mostu. Plan ustalał wysokość przyszłej zabudowy na 18 metrów, zezwolił również na budowę 20-kondygnacyjnej dominanty. W kwietniu następnego roku do Miejskiej Pracowni Urbanistycznej oraz Miejskiego Zarządu Dróg zgłosili się przedstawiciele kieleckiej firmy GVD CT zainteresowanej budową trzech obiektów na Winnicy. Deweloper złożył w Urzędzie Miasta wniosek o wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. We wniosku była mowa o trzech budynkach mieszkalnych, z czego dwa miały mieć pięć, a trzeci 24 kondygnacje naziemne.

Ile metrów wysokości ma mieć wieżowiec przy Szosie Chełmińskiej?

Miejska Pracownia Urbanistyczna pracuje obecnie także nad dwoma kolejnymi planami zakładającymi budowę wysokościowców. Pierwszy dotyczy działki położonej przy skrzyżowaniu Szosy Chełmińskiej i przedłużanej właśnie ulicy Dekerta. Zgodnie z obowiązującym planem zagospodarowania, teren ten jest przeznaczony pod zabudowę usługową, w tym obiekty handlowe o powierzchni sprzedaży przekraczającej 2.000 metrów kwadratowych. Minimalna wysokość zabudowy to 16 metrów, zaś maksymalna - 32 metry. W 2019 roku na wniosek właściciela terenu Rada Miasta podjęła uchwałę w sprawie zmiany tego planu.
Drugi plan, nad którym urbaniści również pracują od 2019 roku, dotyczy działki sąsiadującej z Dworcem Głównym.

- Sporządzane projekty rozstrzygną o możliwości budowy obiektów wysokich (od 25m do 55m) lub wysokościowców (powyżej 55m). Aktualnie projekty te nie są jeszcze ukończone. Zostaną one przedłożenie do uchwalenia przez Radę Miasta Torunia po ich uzgodnieniu i zaopiniowaniu z właściwymi organami i instytucjami oraz po ich wyłożeniu do wglądu publicznego - tłumaczy Anna Kulbicka-Tondel. - Aktualnie projekty są opiniowane.

Pomysł budowy wieżowca przy Dworcu Głównym został już negatywnie oceniony przez wojewódzkiego konserwatora zabytków. Działka przy ul. Dybowskiej, gdzie wieżowiec miałby stanąć, znajduje się w centrum dawnej dzielnicy dworcowej. Do 1991 roku w tym miejscu stał budynek pierwszego toruńskiego dworca przeniesiony na Dybowską po oddaniu do użytku dworca obecnego. O tych przenosinach oraz planach budowy kompleksu przydworcowego informowała na początku lutego 1874 roku wydawana przez Enrsta Lambecka gazeta "Thorner Zeitung".

Reprezentacyjna dzielnica dworcowa

„Niedziela 1 lutego. Po raz pierwszy otwarto dla ogólnego użytku nową halę dla podróżnych, a pomieszczenia starego dworca zostały zamknięte - czytamy. - Dotychczas używane fachwerkowe budynki wprawdzie zostaną w użytku zanim nie zakończą się prace wewnątrz nowego dworca, co jest spodziewane w czwartym tygodniu tego miesiąca. Stare budynki muszą być zupełnie opróżnione do 1 marca i tegoż dnia powinna się zacząć ich rozbiórka, by możliwie najszybciej zostać zakończoną. Plac po dwóch budynkach dotychczasowego dworca oraz poczty zajmą teraz tory do obsługi ruchu kolejowego na tak ważnym punkcie węzłowym, jak Toruń. Stare budynki nie zostaną zniszczone, ale przeniesione bliżej brzegu Wisły, tam odbudowane i umeblowane na mieszkania dla urzędników i oficerów, tak, żeby potem stacja Toruń stała się najbardziej zabudowana na całej kolei wschodniej, tworząc nową część miasta”.

Zachowane przy ul. Dybowskiej szkieletowe budynki pamiętające jeszcze czasy pierwszej stacji powinny zatem zostać wyremontowane i otoczone ochroną.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na torun.naszemiasto.pl Nasze Miasto