Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Toruń. Nierzetelne firmy zajmujące się montażem fotowoltaiki. Rzecznik Praw Konsumentów ostrzega

Waldemar Piórkowski
Waldemar Piórkowski
Fotowoltaika to oszczędność w rachunkach za prąd, ale najpierw trzeba zainwestować
Fotowoltaika to oszczędność w rachunkach za prąd, ale najpierw trzeba zainwestować Fot Tomasz Czachorowski
Do Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Toruniu wpływa coraz więcej skarg dotyczących nieuczciwych firm zajmujących się montażem fotowoltaiki. Radzi, aby uważniej przyglądać się ich ofertom i być ostrożnym we wpłacaniu zaliczek.

Odkrywamy Toruń. Nowy odcinek!

od 16 lat

Zaliczki wzięte, urządzeń nie ma

Na przełomie roku do rzecznika trafiło kilka takich spraw. Dotyczyły one osób prywatnych. Wykonawcy tych usług, z którymi udało się skontaktować rzecznikowi, tłumaczyli, że przyczyną opóźnień było niewywiązywanie się z umów przez producentów sprzętu. Nie dotrzymywali terminów dostarczenia urządzeń lub okazywały się wadliwe. Jednak w przypadku dwóch spraw, rzecznik ma poważne podejrzenia, że mogło dojść do umyślnego oszukania zamawiających fotowoltaikę.

Jedno dotyczyło firmy z Olsztyna, która podpisała umowę wzięła 16 tysięcy złotych zaliczki, ale fotowoltaiki nie zamontowała. Rzecznik wielokrotnie próbował skontaktować się z nią. Ale nigdy nie odpowiedziała. Dlatego oszukany klient zdecydował się na samodzielne dochodzenie swoich praw na drodze sądowej.

Kolejny przypadek dotyczy firmy z Bydgoszczy. Tu również klient zapłacił zaliczkę, tym razem wynoszącą 18 tysięcy złotych a fotowoltaiki jak nie miał, tak nie ma. I w tym przypadku toruński rzecznik próbował nawiązać kontakt z tą firma kontakt, ale okazało się, że jej adres nie jest do końca prawdziwy.

- W związku z tym złożyliśmy w tej sprawie zawiadomienie do prokuratury – mówi Bożena Sawicka Miejski Rzecznik Konsumentów w Toruniu. - Z tego co wiem, postępowanie jest w toku, a właściciel firmy został ustalony i przesłuchany.

Poza tym w sądzie został złożony pozew cywilny i wydał on już nakaz zwrotu zaliczki.

- Na rynku można znaleźć różne firmy oferujące montaż tego typu urządzeń. Niestety wśród rzetelnych przedsiębiorstw mogą znaleźć się także te nieuczciwe. Naszą czujność powinny wzbudzić oferty małych firm, które są niezwykle korzystne finansowo, a montaż jest możliwy w bardzo krótkim czasie – przestrzega - rzecznik Sawicka. - Dobrą praktyką jest sprawdzanie firmy, która przedstawia nam ofertę – najlepiej w Krajowym Rejestrze Sądowym lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, zwracając uwagę, od kiedy funkcjonuje dane przedsiębiorstwo i jaki ma kapitał zakładowy. Przy wyborze firmy warto korzystać z usług takiej o ugruntowanej pozycji na rynku, która może pochwalić się wcześniejszymi montażami interesujących nas urządzeń.

Do podpisywania umowy warto przybierać kogoś z rodziny, zwłaszcza jeżeli chodzi o osoby starsze. Nigdy nie należy płacić z góry. Jeżeli firma nalega na wpłatę zaliczki w wysokości od 40 do 80 procent wartości zlecenia, może to być próba oszustwa. Należy pamiętać również, że umowa podpisywana u klienta w domu to umowa zawarta poza lokalem firmy, przy której konsument ma prawo do odstąpienia w terminie 14 dni, bez konieczności podawania przyczyny.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na torun.naszemiasto.pl Nasze Miasto