Zobacz wideo: Liczebność zwierząt hodowlanych w Polsce
Przychodnia zdrowia, do której niepełnosprawny nie może się dostać? Biblioteka, której schodów nie jest w stanie pokonać seniorka? Szkoła, w której niepełnosprawny uczeń nie może skorzystać z toalety? Urząd miasta lub gminy, w której głuchoniemy nie może załatwić sprawy? Takie miejsce i sytuacje mają w Polsce wreszcie przestać istnieć.
To koniec z barier dla osób niepełnosprawnych?
W rewolucyjnych zmianach pomóc mają nowe przepisy, które 6 września weszły w życie. Są rozwinięciem Ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami z 19 lipca 2019 roku. Na ich mocy każdy, kto natrafił na bariery w publicznym miejscu może po pierwsze złożyć do PFRON-u wniosek o zapewnienie dostępności w konkretnym miejscu. A jeśli instytucja tego nie zrobi - skargę na nią, też do PFRON-u. Gdy to nie poskutkuje, prezes PFRON-u może nałożyć grzywnę do 50 tysięcy zł.
Polecamy
Jak konkretnie działa nowy system wnioskowo-skargowy? Wydaje się dość prosty i przyjazny. Prześledźmy krok po kroku.
1.Wniosek o zapewnienie dostępności do PFRON-u
Niepełnosprawna pni Ewa nie może załatwić sprawy w urzędzie, bo ten nie ma windy ani podnośnika. Co teraz powinna zrobić? Złożyć do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób niepełnosprawnych wniosek o zapewnienie dostępności. Taki wniosek może zresztą złożyć każda osoba ze szczególnymi potrzebami; także ktoś starszy wiekiem czy matka z małym dzieckiem. Grunt, żeby wykazać w nim tzw. interes faktyczny.
Co trzeba dokładnie napisać? Ustawa dokładnie precyzuje dane, które muszą się tam znaleźć. A są to:
- dane kontaktowe wnioskodawcy; czyli Twoje imię i nazwisko, adres, ewentualnie numer telefonu i adres e-mail (jeśli posiadasz),
- wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym, czyli co przeszkadza lub uniemożliwia Ci w korzystaniu w pełni z usług danego podmiotu publicznego,
- wskazanie sposobu kontaktu z Wnioskodawcą, czyli jak można się z Tobą skontaktować,
- wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, czyli w jaki sposób według Ciebie należałoby zlikwidować istniejącą barierę.
Wniosek można złożyć przez Internet - poprzez portal dostepnosc.pfron.org.pl. Można też dostarczyć go osobiście do siedziby PFRON-u. W Toruniu mieści się ona przy ul. Szosa Chełmińska 30. To zresztą Kujawsko-Pomorski Oddział PFRON - właściwy dla całego regionu.
2.Skarga na brak dostępności podmiotu publicznego
Załóżmy, że niepełnosprawna pani Ewa wspomniany wniosek złożyła, ale urząd dostępu jej jednak nie zapewnił. Zgodnie z ustawą, ma na to 14 dni (albo dwa miesiące, gdy inaczej nie jest możliwe). Co może zrobić dalej? Kolejny krok to złożenie skargi do PFRON-u. Na to pani Ewa ma 30 dni od dnia, w którym upłynął termin na realizacje wniosku.
Co trzeba napisać w skardze? Według Ustawy zakres danych jest podobny, jak te podane we wniosku o zapewnienie dostępności. Czyli musisz znów podać dane kontaktowe, wskazać bariery, podać jak się z Tobą skontaktować oraz wskazać preferowany sposób zapewnienia dostępności.
Jak złożyć skargę? Identycznie jak wniosek: albo przez Internet, albo bezpośrednio w siedzibie PFRON-u.
3.Publiczny podmiot na skargę nie reaguje? Do 50 tys. zł grzywny!
Jeśli taka skarga nie pomoże, prezes PFRON-u ma na mocy nowych przepisów prawo wydać decyzję, w której nakaże jej usunięcie barier. Konkretnie wskaże, w jaki sposób ma to zrobić i wyznaczy termin: od 30 do 60 dni.
Co dalej? Jeśli nakaz nie zostanie wykonany w terminie, to wtedy na dany podmiot publiczny - w myśl przepisów o postepowaniu egzekucyjnym w administracji - nałożona zostanie grzywna w celu przymuszenia. Może ona wynieść do 50 tys. zł i być nakładana kilkukrotnie.
Plusy i minusy nowych przepisów? Komentarze dotyczących nowego prawa nie brakuje. Jedni chwalą jasny system wnioskowo-skargowy. Inni krytykują to, że ciężar walki (składanie wniosku, skargi, pilnowanie terminu) legł na osobie zmagającej się z problemem. Jeszcze inni zwracają uwagę na to, że np. dla dużego samorządu nawet maksymalny wymiar grzywny (50 tys. zł) nie jest dotkliwy i nie musi mobilizować do poprawy.
Na uwagę na pewno zasługuje przygotowanie PFRON-u do zmian. Na portalu dostepnosc.pfron.org.pl naprawdę przystępnie wyjaśniono sposób interweniowania. PFRON uruchomił też specjalną infolinię dotyczącą dostępności: nr (22) 581 84 10.
Całość działań to część szerszego, rządowego programu "Dostępność Plus" - realizowany będzie na kilku polach (architektura, transport, edukacja, służba zdrowia, cyfryzacja, usługi, konkurencyjność) do roku 2025.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?