Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Toruń. Budowa nowej linii tramwajowej na Jar prawie na półmetku. Przedstawiamy raport z objazdu budowy! ZDJĘCIA

Adam Mroczek
Adam Mroczek
Objazd budowy nowej linii tramwajowej na Jar
Objazd budowy nowej linii tramwajowej na Jar Grzegorz Olkowski/Polska Press
Sprawdzamy, jak postępują prace na budowie nowej linii tramwajowej na osiedle Jar. We wtorek odbył się cykliczny objazd dla dziennikarzy po tej inwestycji.

Obejrzyj: Tajemnice Twierdzy Toruń i innych miejsc w mieście

od 16 lat

We wtorkowy poranek odbył się przejazd po największej aktualnie inwestycji w Toruniu, czyli budowie nowej linii tramwajowej na osiedle Jar. Oprócz dziennikarzy udział w nim wzięli m.in. Michał Zaleski - prezydent miasta, Zbigniew Fiderewicz - zastępca prezydenta miasta, Zbigniew Wyszogrodzki - prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu, Jarosław Więckowski - dyrektor Działu Projektów Infrastrukturalnych MZK, a także przedstawiciele wykonawców.

Polecamy

Toruń. Prace trwają w wielu punktach

Obecnie prace związane z budową nowej linii tramwajowej na osiedle Jar trwają w kilku punktach naszego miasta. Intensywne działania prowadzone są m.in. przy placu NOT-u, przy ulicy Długiej, Watzenrodego, Szosie Chełmińskiej, Ugory, a także na rondzie Czadcy.

I tak, w ciągu ulicy Długiej od ulicy Mohna do ronda Czadcy, 19 lipca 2022 roku wylewano beton pod płytę torową po jednej stronie. Od placu NOT-u do targowiska miejskiego wykonywane jest korytowanie oraz przygotowywana jest stabilizacja pod torowisko tramwajowe na wschodniej części jezdni Szosy Chełmińskiej. Przygotowywane są fundamenty pod słupy trakcyjne.
W trakcie realizacji są prace związane z budową wodociągu oraz przebudową sieci c.o. przy ulicy Grudziądzkiej. Natomiast na ulicy Watzenrodego, na odcinkach A6 i A7 zawansowanie prac szacowane jest na około 90 proc. Do zrobienia pozostała jedynie trakcja, tzw. mała architektura oraz elementy zielone.

- Inwestycja jest mniej więcej w połowie, jeśli chodzi o zaawansowanie fizyczne robót i podobnie jest w przypadku finansowym oraz czasowym. Wszystko biegnie mniej więcej zgodnie z harmonogramem, a ewentualne 2-3 tygodniowe poślizgi raczej nie wpłyną na te prace, bo do końca inwestycji pozostało jeszcze kilka miesięcy - mówił Zbigniew Wyszogrodzki, prezes MZK w Toruniu.

Trzech chętnych do budowy drugiego etapu

Tramwaj po nowo położonych torach pojedzie od placu NOT-u Szosą Chełmińską, ulicą Długą, rondem Czadcy, Legionów, Polną, Ugory, Watzenrodego, aż do wydłużonej pętli przy ulicy Heweliusza. To właśnie na ten ostatni ok. 1,5 km fragment od ulicy Strobanda do Heweliusza miasto pozyskało dodatkowe 25 mln zł.

W maju br. miasto za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu ogłosiło przetarg na realizację drugiego etapu prac – do pętli przy ulicy Heweliusza. 10 czerwca otwarto oferty. Do przetargu stanęło trzech chętnych:

  • Progreg Infracity Sp. z o.o. z kwotą 26 089 373,79 zł;
  • Strabag Sp. z o.o. z kwotą 30 447 215,27 zł;
  • Konsorcjum firm: Intop Warszawa Sp. z o.o. (lider konsorcjum) i Balzola Polska Sp. z o.o. (partner konsorcjum) z kwotą 27 672 901,73 zł.

Polecamy nasze grupy i strony na Facebooku:

Zasadnicza część budowy, według tego, o czym mówi wykonawca, ma potrwać do końca maja 2023 roku. Natomiast drugi, dodatkowy etap powinien być gotowy do końca lipca 2023 r.

Wkrótce zmiany przy Warneńczyka

Najbliższe zmiany jakie będą czekać na kierowców i pasażerów to ulica Warneńczyka. W tej chwili trwa tam budowa przekładek, aby tramwaj mógł jechać po jednym torze. Natomiast od 30 lipca br. samochody będą się poruszać tylko zachodnią stroną jezdni.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na torun.naszemiasto.pl Nasze Miasto