Bruce Lee jest ikoną kina i pop-kultury o podobnym znaczeniu jak Marylin Monroe czy James Dean. „Przypominamy o nim, bo nie boimy się pokazywania zjawisk balansujących na krawędzi kiczu i sztuki wysokiej” - mówi Kafka Jaworska dyrektor MFF Tofifest. Dlatego - prócz plakatu - Tofifest 2013 poświeci Bruce’owi Lee specjalne miejsce w programie. Obejrzymy między innymi zremasterowane „Wejście smoka” oraz filmy dokumentalne poświęcone jego osobie.
Dzięki Bruce’owi Lee regionalny - azjatycki fenomen kina sztuk walki, stał się nurtem ogólnoświatowym i inspiracją dla kolejnych pokoleń filmowców. Kino sięgające do poetyki tego gatunku wydało takie arcydzieła jak „Przyczajony tygrys, ukryty smok_” Anga Lee czy _„Kill Bill” Quentina Tarantino.
Sam Lee nie dożył premiery „Wejścia smoka”. Zmarł na kilka dni przed nią mając zaledwie 32 lata. Wielu fanów uważa, że został zamordowany „tajemniczym ciosem” za zdradzenie tajników kung-fu Amerykanom. Wyreżyserowane przez Roberta Clouse „Wejście smoka” od 2004 roku znajduje się na liście filmów tworzących dziedzictwo kulturalne Stanów Zjednoczonych - National Film Registry.
_„Bruce dał światu Chińczyka bohatera, postać zdecydowanie inną od tych, do jakich przyzwyczaiło nas kino, czyli usłużnych bohaterów drugiego planu, którzy wiecznie chodzą z pochyloną głową. On był wojownikiem, który z dumą demonstrował chińską kulturę na zachodzie” _– pisał jeden z krytyków.
Pojawienie się postaci Bruce’a Lee na plakacie, jest logiczną konsekwencją linii programowej Tofifest. Festiwalu nazywanego „niepokornym”, co roku wyszukującego dla swoich widzów nieszablonowe zjawiska z historii kina. W czasie poprzednich edycji oglądać mogliśmy m.in. retrospektywy spaghetti westernów, filmów stworzonych pod wpływem gier komputerowych, filmu kampowego czy kina blaxploitation (gwiazda tego nurtu Pam Grier - była ubiegłoroczną „twarzą” festiwalu).
11. edycja Tofifest odbędzie się w Toruniu w dniach 21-27 października. Głównymi donatorami festiwalu są Urząd Miasta Torunia, Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, MEDIA Programme, Polski Instytut Sztuki Filmowej i marka Bella.
echodnia Drugi dzień na planie Ojca Mateusza
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?