Zobacz wideo: Pensja minimalna w 2023. Będzie dwukrotna podwyżka
Spotkanie turystów o godz. 8.15 na pl. Rapackiego (przy pomniku marszałka J. Piłsudskiego) w Toruniu, skąd nastąpi wyjście na 15-kilometrową trasę: Port Zimowy, Martwa Wisła, Port Drzewny, Stary Toruń, Przysiek, Bielany. Wycieczkę poprowadzi przodownik turystyki pieszej PTTK Henryk Miłoszewski.
Potrzebę budowy Portu Zimowego, w którym mogły bezpiecznie przezimować przepływające przez Toruń statki wiślane i barki, dostrzeżono już na początku lat 70. XIX wieku. Pierwszy projekt portu dla berlinek powstał w 1875 roku. Jego lokalizację wskazano w miejscu pomiędzy Rybakami a laskiem przy cegielni. Sprawa jego budowy znacznie się przedłużała, ponieważ koszty budowy były wysokie, a rząd pruski ociągał się z dofinansowaniem całej inwestycji. W 1878 roku zażądał od władz Torunia bezpłatnego przekazanie terenu, choć władze miasta wcześniej to zdeklarowały wskazując grunt na Rybakach.
Polecamy
- Z Torunia do Bydgoszczy w pół godziny? 12 kilometrów nowej drogi zbliży miasta
- WIelkie wiosłowanie z WOŚP już w sobotę! Każdy "przepłynie" po 500 metrów
- Nie będzie lewoskrętów na jednym z najważniejszych skrzyżowań w Toruniu
- Śmiertelne pobicie na Studziennej w Toruniu. "Dżinks" z The War idzie do psychiatryka
Ostateczny projekt zatwierdzono na początku 1879 roku na Rybakach i jeszcze w tym samym roku go zbudowano i udostępniono. Jego powierzchnia wynosiła wówczas 7 ha. Pod koniec roku okazało się, port jest za mały. W listopadzie 1879 roku był zapełniony berlinkami i statkami.
W 1880 roku pruski minister p. Hoffmann, podczas wizyty w porcie nazwał go "kaczym stawem". Podejmowane starania władz miasta o rozbudowę portu zostały zrealizowane dopiero w latach 1883 – 1884 i wówczas powierzchnia akwenu zwiększyła się 4 krotnie. W 1888 roku do Portu Zimowego doprowadzono nadwiślańską bocznicę kolejową z dworca Toruń Miasto.
W 1930 roku okazało się, że Port Zimowy ponownie jest przepełniony. Poza statkami rządowymi znajdowało się w nim 13 prywatnych parowców, 52 berlinki, 14 galarów i innych statków. W porcie funkcjonowały warsztaty przystani, które na stałe zatrudniały około 40 ludzi. Oprócz wykonywanych remontów, warsztaty budowały nowe łodzie i żaglówki.
Gdy Polska się odrodziła...
W okresie międzywojennym (czyli już w odrodzonej Polsce) w porcie cumowały okręty Flotylli Wiślanej m.in. ORP "Mozyrz", który był monitorem rzecznym typu „Warszawa”. Zbudowany w 1920 roku w Stoczni Gdańskiej, do służby na wodach śródlądowych wszedł w 1921 roku jako jednostka Flotylli Wiślanej, którą dowodził komandor porucznik Władysław Blinstrub.
Po wojnie Port Zimowy został znacznie rozbudowany. Wzbogacił się między innymi o pochylnię, która składa się z pięciu podnośników. Każdy z nich może unieść 75 ton. W sumie więc w porcie mogą być obsługiwane jednostki ważące do 375 ton i o długości do 50 metrów. Poza transportem i remontami statków, Gospodarstwo Pomocnicze zajmuje się też utrzymaniem koryta Wisły. Jego pracownicy wystawiają znaki nawigacyjne, trałują, mierzą głębokość rzeki, konserwują także ostrogi regulacyjne na Wiśle.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Hotel Fariones
Najstarszy hotel na wyspie w zupełnie nowej odsłon…
kup teraz

Hotel Barceló Margaritas Royal Level
Najnowsza część znanego i lubianego hotelu Barceló…
kup teraz

Hotel Royal Hideaway Corales Beach
Niepowtarzalny klimat i wyjątkowa atmosfera w jedn…
kup teraz

Hotel Savoy Palace
Pięknie położony, ze wspaniałym widokiem na Ocean …
kup teraz

Hotel Secrets Bahía Real Resort & Spa
Tu poczujesz się jak we śnie! Jedyny w swoim rodza…