Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

System, który inteligentnie sprawdzi pojazdy

(gaz)
Trwają przygotowania do instalowania Inteligentnego Systemu Kompleksowej Identyfikacji Pojazdów w regionie. Urządzenia mierzące między innymi prędkość i wagę pojazdów zostaną zamontowane prawdopodobnie na 3 wojewódzkich trasach.

System odcinkowego pomiaru prędkości jest już testowany w okolicach Warszawy. W tym roku zostanie on także wdrożony w województwie kujawsko-pomorskim. -W tej chwili jesteśmy na etapie wyboru tras, które zostaną objęte projektem - wyjaśnia naczelnik Wydziału Inwestycji, Piotr Jaworski.- Wkrótce zostanie opracowane studium wykonalności. Prace budowlane będą polegać przede wszystkim na instalowaniu kratownic z kamerami oraz wag. Liczymy, że wszystko zacznie działać do końca tego roku. Nie chciałbym jeszcze przesądzać na jakich odcinkach będzie mierzona prędkość. To rozstrzygnie między innymi studium. Jednak skłaniamy się do tego, by była to między innymi DW nr 240 pomiędzy Świeciem, a Tucholą DW nr 241 w okolicach Kcyni i DW nr 552 w pobliżu Łysomic. To bardzo ważne trasy, które zostały lub będą modernizowane w najbliższych latach. Jednak położenie nowej nawierzchni paradoksalnie nie poprawia bezpieczeństwa. Kierowcy łamią na takich drogach ograniczenia co jest przyczyną większej liczby niebezpiecznych zdarzeń. System odcinkowego pomiaru prędkości powinien takie sytuacje wyeliminować.

Inteligentny System Kompleksowej Identyfikacji Pojazdów składa się z dwóch, w pełni kompatybilnych członów: sieci autonomicznych punktów pomiarowych (3 punkty) oraz centralnego systemu statystycznego. - Jego działanie można opisać w kilku krokach - tłumaczy dyrektor ZDW w Bydgoszczy, Mirosław Kielnik. - Pierwszy to pobranie obrazu pojazdu. Każdy z autonomicznych punktów pomiarowych wyposażony jest w kamerę stale monitorującą przejeżdżające pojazdy. Następny krok to analiza obrazu. Zainstalowane na terminalach oprogramowanie, umożliwia określenie w czasie rzeczywistym wszystkich cech niezbędnych do identyfikacji obrazu zapisanego przez kamerę (numeru tablicy rejestracyjnej, rodzaju/marki oraz koloru pojazdu). Trzeci krok polega na przekazaniu danych. Trafiają one z automatycznych punktów pomiarowych do centralnego systemu statystycznego. Transfer ten odbywa się za pośrednictwem połączenia internetowego lub GPRS. Następny krok to weryfikacja danych. Centralny System Statystyczny dokonuje obliczeń oraz porównania danych z poszczególnych punktów pomiarowych. Na koniec
informacje są przesyłane automatycznie w postaci syntetycznych raportów do odbiorców, czyli do Inspekcji Transportu Drogowego.

Kamery zainstalowane będą przy wjeździe na odcinek objęty systemem i przy zjeździe z trasy. Każdy pojazd bez względu na prędkość, która się porusza będzie miał robione zdjęcia. Komputer porówna je pomiędzy punktami pomiarowymi i ustali średnią prędkość. Jeśli będzie wyższa niż dopuszczalna, kierowcy będą mogli spodziewać się mandatu. Dodatkowo zostanie zainstalowana waga preselekcyjna. Jest to bardzo dokładna listwa pomiarowa wbudowana w nawierzchnię jezdni. Kiedy przejeżdża po niej nadmiernie obciążony pojazd, system rejestruje informacje o nacisku każdej z osi i o jego masie
całkowitej. Umieszczona nad jezdnią kamera wykonuje zdjęcie pojazdu i jego tablicy rejestracyjnej. - Informacja o wykroczeniu drogą radiową natychmiast trafia do
inspektorów transportu drogowego, którzy zatrzymują ciężarówkę i ważą ją na legalizowanej wadze stacjonarnej. Gdy urzędowy pomiar potwierdzi wynik ważenia
preselekcyjnego i przekroczenia parametrów wagowych, inspektorzy nie dopuszczają takiego pojazdu do dalszej jazdy i wobec nieuczciwego przewoźnika przeładowującego swój pojazd wszczynają postępowanie administracyjne, które kończy się nałożeniem kary finansowej - zgodnie z "taryfikatorem". System pomoże także dokładnie określać natężenie i strukturę ruchu na drogach wojewódzkich - dodaje Piotr Jaworski.

Kamery przy okazji będzie także wyłapywał inne naruszenia przepisów, na przykład rozmowy przez telefon komórkowy, brak włączonych świateł. Chociaż to Zarząd
Dróg wojewódzkich będzie odpowiedzialny za jego budowę, obsługą systemu zajmować będzie się Inspekcja Transportu Drogowego. - Nikomu nie zależy na karaniu kierowców, ale przede wszystkim na bezpieczeństwie. Dlatego chcemy informować kierowców o tego typu rozwiązaniach. Te urządzenia powstaną ostatecznie w miejscach najbardziej narażonych na wypadki spowodowane rozwijaniem zbyt dużej prędkości, a nie tam gdzie do tej pory policjanci wystawiali najwięcej mandatów - zapewnia Piotr Jaworski.

Do tej pory przy drogach wojewódzkich oprócz policyjnych kontroli kierowcy musieli uważać także na maszty na fotoradary. Tego typu urządzenie znajduję się między innymi na DW nr 551 w Dąbrowie Chełmińskiej. Jednak kierowcy po minięciu masztu lub radiowozu najczęściej przyspieszają. Odcinkowy pomiar prędkości ma wymusić spokojniejszą jazdę na całej trasie.

Warto wiedzieć

Rocznie w na polskich drogach ginie ponad 4,5 tysiąca ludzi a przeszło 50 tysięcy doznaje obrażeń ciała. Liczby te utrzymują się na zbliżonym poziomie od lat. Pomimo spadku w 2009 roku w porównaniu do roku 2008 bezwzględnej liczby wypadków i ich ofiar zarówno liczba ofiar na polskich drogach, jak i liczba zabitych na 100 wypadków należą do najwyższych w Europie. Główną przyczyną wypadków spowodowanych przez kierowców jest nadmierna prędkość: przekraczanie jej dopuszczalnych wartości lub jej niedostosowanie do panujących na drodze warunków. Komisja Europejska uznała automatyczną kontrolę nad ruchem drogowym za najlepszą praktykę w redukcji liczby ofiar śmiertelnych na drogach i zaleciła stosowanie tego środka we wszystkich państwach
członkowskich Unii Europejskiej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto