Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Sprawdzian szóstoklasisty. Katolickie podstawówki są na podium w Kujawsko-Pomorskiem

Ewa Abramczyk-Boguszewska
Mariusz Kapała
Szóstoklasiści z placówek katolickich i niepublicznych wypadli najlepiej na sprawdzianie. Wśród najlepszych w regionie są też przyszli muzycy.

W tym roku po raz pierwszy sprawdzian składał się z dwóch części. Pierwsza obejmowała wiadomości z języka polskiego, druga - to również nowość - z języka obcego. Większość dzieci pisała język angielski.

Wyniki testów dla kraju i regionu pozostawiały wiele do życzenia. Szóstoklasiści najlepiej wypadli z języka angielskiego. W kraju średnio zdobywali oni 78 proc. punktów (w regionie 75 proc.). Na drugim miejscu są wyniki z języka polskiego (odpowiednio 73 proc. i 70 proc.). Najgorzej wypadła matematyka. Średni wynik w kraju z wyniósł 61 proc. punktów, a w regionie - 58 proc.

Są jednak w szkoły z dużo lepszymi wynikami niż średnia krajowa i wojewódzka. W czołówce znalazły się szkoły katolickie, niepubliczne oraz muzyczne. Wśród najlepszych są podstawówki Towarzystwa Salezjańskiego. W Bydgoszczy ci uczniowie wypadli najlepiej z części z polskiego i matematyk. W Toruniu - z angielskiego. - Na ten sukces składa się wiele elementów - mówi ks. dyrektor Mariusz Witkowski z toruńskiej placówki. - Oczywiście, kładziemy nacisk na naukę, ale bardzo ważna jest też atmosfera w szkole i wartości, jakimi się kierujemy. Staramy się, aby dzieci mogły rozwijać swoje zdolności.

Bardzo dobre wyniki osiągnęły dzieci ze szkół muzycznych. Uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I stopnia we Włocławku znaleźli się zaraz za liderem. Z części z języka polskiego i matematyki średnia wyniosła tu 79 proc. a z angielskiego - 85 proc. - U naszych kandydatów sprawdzamy tylko ich przydatność muzyczną, toteż nie można więc powiedzieć, że wybieramy sobie uczniów. - mówi Beata Chełminiak, wicedyrektor. -Być może nasze dzieci są zdolniejsze, bardziej pracowite, ale jest to konieczne w naszej szkole. Szkolnictwo artystyczne siłą rzeczy przeprowadza taką weryfikację. A jest to zresztą naukowo udowodnione, że muzyka bardzo dobrze wpływa na ogólny rozwój.

W Grudziądzu najlepsze wyniki uzyskały dwie szkoły publiczne. - Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników. Od początku nasze dzieci na sprawdzianie wypadały bardzo dobrze - mówi Marek Bergmann, dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 2, w skład którego wchodzi SP 20. - Nasze gimnazjum jest szkołą osiedlową. Receptą na sukces jest współpraca nauczycieli, uczniów i rodziców. Prowadzimy też dodatkowe zajęcia.

W Bydgoszczy ze szkół publicznych najwyższy wynik z pierwszej części egzaminu uzyskali szóstoklasiści SP 40, działającej w Zespole Szkół nr 24. Średnia wyniosła tu 77 proc. Z języka angielskiego dzieci zdobywały średnio 80 proc. punktów. - Kilka lat temu wyniki nie były tak dobre - mówi Małgorzata Trzcińska, dyrektor. - Zostały wprowadzone programy poprawiające efekty kształcenia i dzięki tej pracy dziś możemy się cieszyć z wyników. W naszym ZS funkcjonuje też gimnazjum, którego uczniowie bardzo dobrze wypadli na egzaminie

- Dla nas nie miejsca w rankingu są najważniejsze, ale to, jak pracuje szkoła - podsumowuje Jolanta Metkowska, dyrektor wydziału rozwoju edukacji Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy. - Czy jest poprawa, czy wyciąga się wnioski z porażek, jaka jest atmosfera w szkole. Trudno powiedzieć, jakie są przyczyny sukcesu szkół niepublicznych. Z badań wynika, że liczebność klas nie przekłada się bezpośrednio na wyniki. Najważniejsze nie jest przecież to, aby się ścigać, lecz rozwijać.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak przygotować się do rozmowy o pracę?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na grudziadz.naszemiasto.pl Nasze Miasto