Rozpoczyna się budowa linii tramwajowej na osiedle Jar w Toruniu. Jakie w związku z tym czekają nas utrudnienia? [mapki]

Szymon Spandowski
Szymon Spandowski
Budowa linii tramwajowej na Jar została podzielona na dwa odcinki. Odcinek A - od przejazdu kolejowego przy ul. Legionów do Jaru, oraz B - od centrum miasta od przejazdu. Oto harmonogram prac w części A.
Budowa linii tramwajowej na Jar została podzielona na dwa odcinki. Odcinek A - od przejazdu kolejowego przy ul. Legionów do Jaru, oraz B - od centrum miasta od przejazdu. Oto harmonogram prac w części A. Materiały Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Budowa linii tramwajowej na Jar została podzielona na kilka odcinków. Prace rozpoczną się w rejonie skrzyżowania Szosy Chełmińskiej z ul. Bema, na ul. Długiej oraz na północ od torów kolejowych przecinających ul. Legionów.

Rozpoczyna się budowa linii tramwajowej na Jar. Inwestycja pochłonie 190 milionów złotych brutto, czyli niemal połowę funduszy drugiej edycji programu BiT-City, którego ta inwestycja jest częścią. Konsorcjum firm Intop i Balzola przygotowuje teren, prace rozpoczną się w przyszłym tygodniu i trwać mają do maja 2023 roku. O szczegółach wszyscy zaangażowani poinformowali podczas zorganizowanej w poniedziałek konferencji prasowej.

- Wybudujemy ponad 5600 metrów linii tramwajowej toru podwójnego, z tego prawie dwa kilometry będą zielonym torowiskiem. W zabudowie "sztywnej" będą niecałe cztery kilometry - wylicza Zbigniew Wyszogrodzki, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji, które nadzoruje inwestycję. - Przebudujemy także układ drogowy na długości trzech kilometrów. Powstaną nowe perony i przystanki. Będzie ich 30, z tego 26 tramwajowych i cztery autobusowe.

Na trasie powstanie także 21 tablic systemu informacji pasażerskiej.

Jaki jest harmonogram prac na najbliższe miesiące?

- Za tydzień rozpoczynamy roboty budowlane i wprowadzamy nową organizację ruchu. Żeby ograniczyć utrudnienia realizacja została podzielona na kilka etapów - dodaje prezes Wyszogrodzki. - W pierwszej kolejności, a więc już za kilka dni, rozpoczniemy prace na al. 700-lecia, między skrzyżowaniem z ul. Bema, mniej więcej do wysokości skrzyżowania z ul. Dekerta. Równolegle roboty będą trwały także na ul. Długiej, od wybudowanego już wcześniej fragmentu torowiska, do ul. Mohna. Następnie wejdziemy w ul. Polną, od przejazdu kolejowego przy ul. Legionów do ul. Traktorowej. Przy ul. Watzenrodego będziemy pracowali równolegle na dwóch odcinkach, między ul. Hubego i Grasera oraz Grasera i Strobanda.

Budowa odcinka od torów kolejowych do ronda przy ul. Strobanda zgodnie z harmonogramem ma trwać od października tego, do kwietnia przyszłego roku. W tym czasie będzie tam obowiązywała tymczasowa organizacja ruchu: na ul. Polnej pojawi się znak ograniczający prędkość do 40 kilometrów na godzinę. Drogowcy zamkną także wyjazd z ul. Inżynierskiej w Legionów. Z Inżynierskiej będzie można wyjechać ul. Elektryczną i Traktorową.

- Warto podkreślić, że prace na tym odcinku nie będą prowadzone na jezdniach, ale na terenach przylegających do ulic - mówi prezydent Michał Zaleski.

Gdzie rozpoczną wycinki?

Tak to będzie wyglądało do marca przyszłego roku, później plac budowy się zmieni, a z nim również organizacja ruchu. Znacznie trudniej za to będzie się poruszać na odcinku między centrum miasta i torami kolejowymi przy Legionów. Tutaj budowlańcy najpierw zabiorą się za wyburzenie pozostałości fabryki Cierpiałkowskich oraz wycinek drzew między fabryką i skrzyżowaniem z ul. Bema.

- Nie będzie to mocno ingerowało w układ drogowy, jednak prace będą się wiązały z wyłączeniem z użytkowania parkingu przed sklepem Biedronka - Marek Fijałkowski z firmy Balzola.

Więcej komplikacji dla mieszkańców przyniosą prace przy ul. Długiej. Zostanie ona zamknięta dla ruchu tranzytowego, drogowcy zachowają tu tylko dojazdy do posesji. Prace tutaj również mają trwać od października do marca.

Co się zmieni w komunikacji miejskiej?

  • Przystanek autobusowy "Bema" (od strony Biedronki) przy dla autobusów linii nr 27, 31, 32, 38 i 03 zostanie przeniesiony w okolice targowiska na wysokości ul. Dekerta.
  • Autobusy linii nr 34 zamiast ul. Długą kursować będą w obu kierunkach objazdem ulicami: Legionów i Żwirki i Wigury, zatrzymując się na tej trasie na przystankach linii nr 11. Dodatkowo na ul. Legionów za skrzyżowaniem z ul. Długą zlokalizowany będzie przystanek tymczasowy w kierunku Pl. Skalskiego.
  • Autobusy linii nr 16 zamiast ul. Długą kursować będą w obu kierunkach objazdem ulicami: Legionów i Polną. Na trasie objazdu autobusy zatrzymywać się będą na tymczasowym przystanku na ul. Polnej za skrzyżowaniem z Szosą Chełmińską w kierunku Os. Na Skarpie, a w kierunku Wrzosów przy ul. Legionów na przystanku autobusów linii nr 10 i 20.

Urząd Miasta oraz Miejski Zakład Komunikacji będą prowadzić kampanię informacyjną na temat budowy i jej postępów.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie