Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Remonty w Toruniu: most, Broniewskiego, Chrobrego... Gdzie są i będą utrudnienia? Kiedy się skończą?

Marek Nienartowicz
Marek Nienartowicz
Prace na Broniewskiego
Prace na Broniewskiego Grzegorz Olkowski
Nie jest zagrożony listopadowy termin zakończenia przebudowy mostu im. Piłsudskiego w Toruniu. To największa inwestycja drogowa w mieście. Trwają też roboty w innych istotnych punktach na komunikacyjnej mapie Torunia, a wkrótce rozpoczną się kolejne. Kierowcy i pasażerowie oczywiście muszą liczyć się z utrudnieniami.

Zobacz wideo: Duże zmiany w kodeksie drogowym. To musisz wiedzieć!

Warta 112 milionów złotych przebudowa mostu im. Piłsudskiego, czyli najwęższego "gardła" na komunikacyjnej mapie Torunia rozpoczęła się wiosną ubiegłego roku. Zaawansowanie robót na przeprawie i w bezpośrednim jej sąsiedztwie Miejski Zarząd Dróg ocenia na 85 procent.

Przypomnijmy, że w wakacji na moście zostało zamontowanych siedem dylatacji, czyli zabezpieczenia przestrzeni między przęsłami przeprawy. Ze względu na wielkość - 10 metrów długości - ich montaż odbywał się w czasie wyłączenia obiektu z ruchu. To roboty wymagające także dużej precyzji.

Remont mostu w Toruniu: Mieszanka asfaltowa w specjalnych nacięciach

Ostatnio montowane były jeszcze dwie dylatacje. Pojawiły się na drogach dojazdowych do mostu. Nie są to już jednak stalowe kolosy.

- Na dojazdach, nad skrajnymi podporami, wykonaliśmy dylatację bitumiczną. W istniejącej nawierzchni zrobione zostały nacięcia o szerokości 40 centymetrów. W tych miejscach wbudowaliśmy specjalną mieszankę asfaltową, która jest bardziej elastyczna i trwała niż zwykła nawierzchnia - mówi Rafał Labocha, kierownik robót mostowych z firmy INTOP, która z firmą EURO-DARMAL tworzy konsorcjum wykonujące na zlecenie MZD inwestycję.

Rozpoczął się już na moście montaż barier drogowych. Ocynkowane elementy są mocowane za pomocą kotew do kap chodnikowych, po obu stronach obiektu. W sumie na całym obiekcie zostaną ustawione na długości 1800 metrów. Za barierami będą jeszcze montowane osłony przeciwbryzgowe. W całości zostało już wykonane zabezpieczenie antykorozyjne mostu.

Jak zapewnia MZD, prace na moście przebiegają zgodnie z harmonogramem i zakończą się w listopadzie. Wtedy kierowcy i pasażerowie przejadą nim płynnie w obu kierunkach.

Utrudnienia w Toruniu: Na zwężonych jezdniach, po betonowych płytach

Obecnie z utrudnieniami kierowcy i pasażerowie muszą się liczyć na ulicy Broniewskiego, między skrzyżowaniami z ulicami Sienkiewicza i Reja. Trwa tu przebudowa torowiska tramwajowego. Ekipy zajmujące się tym zajęły lewe pasy obu jezdni tej drogi, więc są tu zwężenia. W tym rejonie Torunia najtrudniej jest jednak przejechać przez południową część skrzyżowania ulic Broniewskiego i Reja. Jest tu nie tylko węziej, ale też trzeba jechać po tymczasowej nawierzchni z betonowych płyt. Prowadzący tę inwestycję Miejski Zakład Komunikacji zapowiada koniec robót na grudzień. Wtedy tramwaje pomkną tu po nowych torach, a samochody i inne pojazdy po odtworzonych nawierzchniach.

Toruń: Roboty na Chrobrego, objazd Dworcową

Z utrudnieniami trzeba się ciągle liczyć na ulicy Chrobrego. Od ponad roku jest tu rozbudowywany kolektor deszczowy i budowana podczyszczalnia wód deszczowych. Ten drugi obiekt powstaje na wlocie Chrobrego na placu Pokoju Toruńskiego i dlatego nie ma w nią wjazdu od strony starówki (ruch na odcinku Chrobrego między skrzyżowaniem z ulicą Wojska Polskiego a placem Pokoju Toruńskiego jest jednokierunkowy, w stronę starówki). Problemy są też w pobliżu wiaduktu Kościuszki. Tu jezdnia jest zamknięta na fragmentach, są przejazdy po betonowych płytach ułożonych na poboczu. W czwartek rano zamknięty dla ruchu został z kolei odcinek Chrobrego na północ od wiaduktu Kościuszki, w stronę trasy średnicowej. Wytyczony został objazd ulicą Dworcową, którą kursują także autobusy MZK linii nr 33.

- Prace na Chrobrego potrwają do końca roku - mówi Władysław Majewski, prezes Toruńskich Wodociągów. - Na pierwszy kwartał przyszłego roku planowane są roboty odtworzeniowe, czyli m.in. przywracanie nawierzchni na jezdni.

Budowa linii tramwajowej na Jar: tu też będą utrudnienia

Lada dzień w Toruniu rozpocznie się kolejna wielka inwestycja - budowa linii tramwajowej do tzw. osiedla Jar. Przypomnijmy, że tory zostaną ułożone na Szosie Chełmińskiej (między Czerwoną Drogą a ulicą Długą), na ulicach Długiej, Legionów, Polnej, Ugory i Watzenrodego. Inwestycja będzie realizowana na wielu odcinkach. Na początek, od jesieni 2021 roku do wiosny 2022 roku, na Szosie Chełmińskiej (między ulicami Dekerta i Bema), Długiej (między Szosą Chełmińską a ulicą Mohna), Polnej (między Legionów a Ugorami) oraz na dwóch fragmentach wzdłuż Watzenrodego. Utrudnienia w przejeździe mogą pojawić się w dwóch pierwszych miejscach, chociaż nie powinny być poważne. Prace nad organizacją ruchu jeszcze trwają.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na torun.naszemiasto.pl Nasze Miasto