Pozycjonowanie czy SEM. Jaka kampania okaże się skuteczna dla Twojej firmy?

Materiał informacyjny Lumo
fot. stock.adobe.com

Strony internetowe są obecnie jednym z najlepszych narzędzi wykorzystywanych do komunikacji z klientami w marketingu internetowym. Skuteczne działania optymalizacyjne zapewniają firmie wysokie wyniki w wyszukiwarkach, zwiększają ruch na stronie i przekładają się na sprzedaż.

Wśród aktywności marketingowych można wyróżnić dwa terminy- SEO i SEM. Co to jest pozycjonowanie (SEO) i z czego się składa? Czym jest SEM i jakie płatne czynności obejmuje? Aby odpowiedzieć na pytanie, jaka kampania będzie skuteczniejsza dla Twojej firmy warto, żebyś poznał ich definicję oraz znał ich główne różnice.

SEO a SEM - na czym polega różnica?

SEO (ang. Search Engine Optimization) w tłumaczeniu dosłownym oznacza optymalizację pod silnik wyszukiwarki. To jeden z podstawowych procesów pozycjonowania stron internetowych. Ma na celu optymalizację strony zgodnie z wytycznymi wyszukiwarek.

*
Wybierz formę reklamy, która najlepiej wypromuje Twój biznes - fot. stock.adobe.com

Dotyczy poprawienia widoczności w wynikach organicznych, czyli bezpłatnych i umożliwia osiąganie wyższych pozycji w Google i innych wyszukiwarkach. Im wyższa pozycja Twojej strony, tym częściej użytkownicy będą klikali w linki do niej prowadzące. Przełoży to się na większy ruch na Twojej stronie oraz większą szansę na to, że klienci zdecydują się na zakup Twoich produktów lub usług.

Na SEO składają się aspekty techniczne, optymalizacja tekstów oraz pozyskiwanie linków zewnętrznych, które prowadzą do witryny. Podstawowe czynniki składające się na pozycjonowanie strony WWW:

• unikalne i jakościowe treści (zawierające wybrane słowa kluczowe),
• dopasowane meta tagi,
• użyteczność strony i jej dopasowanie do intencji użytkowników,
• optymalizacja techniczna (wydajność witryny, dostępność dla robotów indeksujących),
• link building (pozyskiwanie linków zewnętrznych).

Działań SEO jest o wiele więcej, jednak algorytm Google jest stale zmieniany, dlatego wprowadzając strategię, warto opierać się nie tylko na wytycznych Google, ale również na analizach działań konkurencji i własnych doświadczeniach.

Więcej o pozycjonowaniu stron w Toruniu: https://lumo.pl/oferta/pozycjonowanie/torun/

SEM (ang. Search Engine Marketing), czyli marketing w wyszukiwarkach internetowych, to ogół działań marketingowych, składający się zarówno z ruchu organicznego, jak i płatnych reklam. Płatne wyniki wyszukiwania określane są jako Pay Per Click (PPC), czyli opłata za kliknięcie. To podstawowe rozliczenie w Google Ads.

SEM to pojęcie szersze od SEO, gdyż obejmuje także działania promocyjne jak kampanie linków sponsorowanych, pozycjonowanie, optymalizację, to znaczy ogół czynności marketingowych, mających na celu poprawienie widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Różnice pomiędzy SEO, a SEM:

• SEM to reklamy płatne, rozliczane za kliknięcie w link prowadzący do strony (z wyników wyszukiwania),
• za pozycjonowanie strony opłaty będą związane tylko z płatnością dla specjalistów zajmujących się optymalizacją lub jeśli zdecydujemy się na samodzielne działania - koszty za wykorzystywane narzędzia, napisane teksty,
• reklamy płatne będą pojawiać się na samej górze lub na samym dole wyników wyszukiwania z oznaczeniem, że są to reklamy. Jednak trzeba pamiętać, że część użytkowników bardziej ufa wynikom organicznym i wybiera je częściej niż te płatne,
• na efekty SEO trzeba poczekać (od paru do kilku miesięcy, a czasami nawet dłużej)
• reklamy w systemie PPC (Pay Per Click, czyli opłata za kliknięcie) działa od razu po uruchomieniu kampanii,
• działania związane z pozycjonowaniem są bardzo czasochłonne, wymagają dokładnego zaplanowania, popartego analizą strony, branży i konkurencji.

Wszystkie czynności optymalizacyjne jak modyfikacja treści kodu, poprawa czytelności strony i dobranie wartościowych treści to proces złożony, wymagający odpowiedniej i przemyślanej strategii. Kampania Google Ads także powinna być zaplanowana, tutaj jednak główną rolę odgrywają słowa kluczowe i dostępny budżet.

Największe korzyści pozycjonowania stron

Bez względu na to, czy strona dopiero powstaje, czy już istnieje, pozycjonowanie będzie dobrym pomysłem. W marketingu zawsze jest coś do zrobienia i stale trzeba wprowadzać innowacje, aby utrzymywać się na wysokich pozycjach.

Monitorowanie zmian i bieżące dostosowywanie strategii skutkuje wzrostem ilości osób odwiedzających stronę. Ponadto analiza witryny na etapie jej projektowania pozwala uniknąć wielu błędów, a tym samym dodatkowych kosztów, które trzeba byłoby ponieść w związku z ich naprawą. Jakie są najważniejsze korzyści związane z pozycjonowaniem?

• stabilny i długotrwały wzrost widoczności strony,
• odpowiedni budżet i regularne działania zapewniają znaczny zwrot inwestycji,
• koszt pozyskania jednego klienta dzięki SEO jest niższy, niż w przypadku innych form reklamy w internecie,
• pozycjonowanie pozwala precyzyjnie dotrzeć do osób zainteresowanych ofertą,
• wysokie pozycje budują zaufanie i rozpoznawalność wśród użytkowników,
• wyniki organiczne są dla użytkowników bardziej wiarygodne niż płatne linki.

SEO może wpłynąć na realny zysk w biznesie. To proces, w którym dba się kilka czynników, a odpowiednio przemyślana strategia przełoży się na wyższą pozycję w wyszukiwarkach i zainteresowanie witryną.

Kiedy warto zdecydować się na kampanie SEM?

Istnieje wiele sytuacji, w których inwestowanie w SEM może okazać się bardziej opłacalne niż w SEO:

• reklama płatna w Google to rozwiązanie, w którym już za kilkaset złotych można dotrzeć do nowych klientów,
• kampanie SEM są jawne, stąd łatwiej można zmierzyć jej efekty,
• działania SEM przydają się w promowaniu niecodziennych produktów, a odpowiednio dobrane słowa kluczowe pozwolą na poinformowanie potencjalnych klientów o oferowanych produktach czy usługach.
• kampanie PPC dają możliwość konkurowania od samego początku z największymi graczami w branży, co bez wątpienia ułatwi start i przyniesie zyski.
• reklamy są również odporne na algorytmy Google, które aktualizowane, co jakiś czas wprowadzają szereg zmian, które mają wpływ na wyniki w wyszukiwarce.

Wybierając strategię marketingową, warto najpierw zastanowić się, czemu dana kampania ma służyć, jak ma działać na stronę, oraz jakich korzyści możemy oczekiwać. Odpowiednie połączenie SEO i SEM to sposób, który może przynieść najlepsze rezultaty. Kampanie tak przeprowadzane zwiększają ekspozycję strony i budują zaufanie użytkowników do marki. Można dzięki nim łatwo monitorować efekty i sprzedaż oraz zdobyć cenną przewagę nad konkurencją i utrzymywać wysoki współczynnik odwiedzin strony.

Odkryj więcej artykułów w temacie pozycjonowania stron i sklepów internetowych:

Pozycjonowanie to skuteczna forma promocji dla małych firm

Pozycjonowanie czy SEM. Jaka kampania okaże się skuteczna dla Twojej firmy?

Dlaczego warto wybrać pozycjonowanie strony internetowej?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na torun.naszemiasto.pl Nasze Miasto