Pomidorki z Maroka, sałata z Hiszpanii. I niby że polskie. Które markety błędnie podały pochodzenie warzyw i owoców?

OPRAC.:
Ewelina Sikorska
Ewelina Sikorska
Płyną skargi, Inspekcja Handlowa sprawdziła więc - w marketach - oznakowanie warzyw i owoców. Wyniki tych kontroli bulwersują. Co dziesiąta partia warzyw i owoców miała błędnie podany kraj pochodzenia. Albo taka informacja została pominięta. Które sieci podpadły konsumentom i rolnikom?

Inspekcja Handlowa wzięła pod lupę 3527 partii warzyw i owoców w 395 sklepach - mowa głównie o handlowych gigantach. Sprawdzono np. ziemniaki, pomidory, ogórki, marchew, czosnek, truskawki czy jabłka.

Kontrole zostały zorganizowane na zlecenie prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Konsumenci mają przed zakupem prawo do pełnej, jasnej i rzetelnej informacji o ofercie, w tym także o kraju pochodzenia owoców czy warzyw. Od dużych, profesjonalnych przedsiębiorców, jakimi są sieci handlowe, oczekuję szczególnej staranności i dbałości o klientów, w tym prawidłowej informacji o oferowanych produktach. Wprowadzanie konsumentów w błąd jest absolutnie niedopuszczalne – mówi prezes Tomasz Chróstny.

Co się okazało? W pierwszym półroczu 2020 inspektorzy zakwestionowali 358 partii (10,2 proc.) ze względu na błędne wskazanie kraju pochodzenia lub niepodanie go wcale.

Kontrole były prowadzone w trzech etapach. Jeśli chodzi o ostatni, od 15 kwietnia do 19 czerwca 2020, podpadło 12 proc. partii warzyw i owoców.

"Przykładowo na wywieszkach przy stoisku jako polskie były przedstawiane: sałata lodowa z Hiszpanii, pomidory cherry z Maroka czy cebula z Holandii. Zdarzało się też informowanie jednocześnie o kilku krajach pochodzenia, z których jednym miała być Polska, np. w przypadku groszku Konferencja z Holandii", podaje urząd.

W całym półroczu najwięcej nieprawidłowości w oznakowaniu krajem pochodzenia było w supermarketach:

  • Delikatesy Centrum (25,2 proc.)
  • E.Leclerc (17,3 proc.)
  • Intermarche (15,9 proc.)
  • Lewiatan (14,6 proc.)
  • Lidl (9,6 proc.)
  • Dino (9,1 proc.)
  • Kaufland (8,3 proc.).

Pojawiło się także dużo zastrzeżeń do pojedynczych sprawdzonych sklepów sieci:

  • ABC (100 proc. zakwestionowanych partii)
  • Groszek (47,7 proc.)
  • Piotr i Paweł (25 proc.)

- Wyniki kontroli będą analizowane pod kątem naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Jeśli będą podstawy do postawienia zarzutów, będę wszczynał postępowania przeciwko tym przedsiębiorstwom, które wprowadzając konsumentów w błąd naruszają zbiorowe interesy konsumentów – zapowiada Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Przypomnijmy, że pierwsze takie postępowanie wobec Jeronimo Martins Polska (właściciel sieci sklepów Biedronka), jest w toku. Przedsiębiorcy grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.

Źródło informacji: UOKIK

Polskie jabłka najdroższe w Unii.

Wideo

Materiał oryginalny: Pomidorki z Maroka, sałata z Hiszpanii. I niby że polskie. Które markety błędnie podały pochodzenie warzyw i owoców? - Gazeta Pomorska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3