Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Podsumowanie konsultacji w sprawie Trasy Wschodniej [ZDJĘCIA]

UM Torunia
Podsumowanie konsultacji w sprawie Trasy Wschodniej [ZDJĘCIA]
Podsumowanie konsultacji w sprawie Trasy Wschodniej [ZDJĘCIA] UM Torunia
Podsumowaliśmy konsultacje dotyczące przebiegu Trasy Wschodniej. Teraz droga zostanie zaprojektowana zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców.

Podsumowanie konsultacji w sprawie Trasy Wschodniej [ZDJĘCIA]

Ponad sto osób, w tym także liczne grono toruńskich radnych, przyszło w poniedziałek, 26 stycznia 2015 r. do Klubu Rubin na ostatnie z cyklu spotkań w sprawie Trasy Wschodniej. Podsumowano na nim ponadpółroczne konsultacje z mieszkańcami dotyczące przyszłego przebiegu drogi, prowadzone przez Urząd Miasta Torunia i Miejski Zarządu Dróg.

Trasa Wschodnia to jedna z głównych dróg Torunia, planowana od wielu lat w tzw. szkieletowym układzie drogowym miasta. Budowa Trasy Wschodniej na odcinku od placu Daszyńskiego do ulicy Grudziądzkiej w Toruniu jest naturalną kontynuacją inwestycji związanych z nowym przebiegiem drogi krajowej nr 91 przez Toruń. W latach 2010-2013 zrealizowano połączenie ul. Łódzkiej na lewobrzeżu z placem Daszyńskiego na prawym brzegu Wisły, wraz z budową nowego mostu drogowego (most Gen. Elżbiety Zawackiej). Kolejne odcinki to przebudowa ul. Łódzkiej od skrzyżowania z ul. Lipnowską do granic miasta oraz połączenie placu Daszyńskiego przez ul. Wschodnią z ul. Grudziądzką. Ta ostatnia inwestycja była przedmiotem prowadzonych zakończonych właśnie konsultacji społecznych.

Od czerwca 2014 r. torunianie mieli kilkukrotnie możliwość wyrażenia swojej opinii na temat zaproponowanych przez miasto pięciu wariantów przebiegu Trasy Wschodniej, na odcinku od pl. Daszyńskiego do północnej granicy miasta. Odbywały się spotkania otwarte dla wszystkich mieszkańców oraz spotkania indywidualne. Osobno były też prowadzone konsultacje z przedsiębiorcami działającymi w sąsiedztwie projektowanej drogi. Oprócz tego, wszystkie warianty zostały poddane analizie eksperckiej (tzw. analizie wielokryterialnej) wykonanej przez specjalistów z Politechniki Gdańskiej. Posługując się obiektywnymi kryteriami oceny wskazali jako optymalny wariant nr I przebiegu Trasy Wschodniej - jako ten, który najlepiej spełnia oczekiwania torunian. Wariant ten zakłada następujący przebieg drogi:

  • od placu Daszyńskiego śladem ulicy Wschodniej
  • następnie tunelem pod ul. Skłodowskiej-Curie i torami kolejowymi
  • dalej w nasypie Trasy Średnicowej (na poziomie terenu)
  • następnie śladem ul. Kanałowej
  • w rejonie pola golfowego przy ul. Kociewskiej zachodnią stroną torów linii kolejowej Toruń-Malbork
  • do włączenia w istniejącą drogę krajową nr 91 w ul. Grudziądzkiej - na wysokości planowanej drogi do osiedla JAR

Preferowany przez ekspertów wariant był także najczęściej wskazywany przez mieszkańców, jako ten, który daje największe możliwości spełnienia oczekiwań przyszłych użytkowników drogi. Dlatego też kolejne etapy konsultacji dotyczyły już wariantu I, dzięki czemu można było analizować i włączać do prac projektowych konkretne propozycje składane przez mieszkańców i przedsiębiorców uczestniczących w konsultacjach.

W sumie, w ramach konsultacji odbyły się trzy spotkania otwarte dla mieszkańców, trzy całodzienne dyżury dla przedsiębiorców, kilkadziesiąt spotkań indywidualnych z mieszkańcami i przedsiębiorcami. Projektanci uwzględnili łącznie 43 propozycje zmian i modyfikacji zgłoszone przez zainteresowanych.

Połączenie Trasy Wschodniej z ul. Rydygiera

Kluczowym momentem konsultacji było drugie spotkanie otwarte dla mieszkańców (koniec listopada 2014), podczas którego mieszkańcy zgłosili potrzebę połączenia Trasy Wschodniej z ul. Rydygiera, oraz zaprojektowania kładki lub przejścia dla pieszych w kierunku galerii handlowej (propozycje te także znalazły się w pakiecie 43 uwzględnionych uwag). Spotkanie trzecie, które odbyło się 26 stycznia 2015 r. w Klubie Rubin było okazją do podsumowań - zaprezentowania mieszkańcom wyników wspólnej pracy projektantów i uczestników konsultacji społecznych, a także zaprezentowania po raz kolejny pełnej wiedzy na temat tej inwestycji. Projektanci z gdańskiego Biura Projektów Budownictwa Komunalnego odpowiadali też na dodatkowe pytania zadawane przez obecnych na spotkaniu mieszkańców i radnych Torunia.

Co dalej?
Po zakończonych konsultacjach, wybrany wariant Trasy Wschodniej będzie teraz podstawą przygotowania szczegółowego projektu wykonawczego, który powstanie jeszcze w tym roku. Z gotową dokumentacją miasto będzie mogło ubiegać się o fundusze unijne i rozpocząć w kolejnych latach budowę drogi.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na torun.naszemiasto.pl Nasze Miasto