reklama

O diecie na wiosnę czyli jak żywić się zdrowo i tracić kilogramy

Janusz MilanowskiZaktualizowano 
Dietetyczka  Małgorzata Panek  nie zaleca  samodzielnego odchudzania
Dietetyczka Małgorzata Panek nie zaleca samodzielnego odchudzania Fot. Łukasz Pietrzak
„Brzuch uciska duszę” - twierdził Platon. Bez wątpienia jest to jeden z powodów dla, których warto skorzystać z porad dietetyka zamiast odchudzać się wybierając dietę z internetu. Takich powodów jest jednak znacznie więcej. #Janusz Milanowski

Im bliżej wiosny, tym większy wysyp cudownych przepisów na odchudzanie. Gwarantują pozbycie się nadwagi bądź nadmiaru tkanki tłuszczowej na brzuchu. Można tego dokonać nawet w tydzień i bez efektu jojo.
Małgorzata Panek, dietetyczka z Torunia, tylko się uśmiecha zapytana o te cudowne przepisy. - Są to reklamy suplementów wspomagających zmniejszanie wagi - wyjaśnia. - To nie jest właściwy sposób odchudzania, ponieważ przez ich stosowanie możemy nabawić się efektu jojo i waga do nas powróci.

Nie chudnij za szybko

Ekspertka podkreśla, że nie powinniśmy zaczynać od wyszukiwania magicznych kapsułek tylko najpierw należy poznać zasady zdrowego odżywiania. Można rzeczywiście schudnąć w miesiąc, czy dwa, tylko pytanie o ile? I tu z pomocą przychodzi wiedza dietetyka.
- Prawidłowe tempo spadku masy ciała wynosi od pół do jednego kilograma tygodniowo - podkreśla Małgorzata Panek. - Jeżeli chudnie się w szybszym tempie, to jest bardzo niezdrowe, gdyż może zaburzyć fizjologię organizmu. Dlatego odchudzając się warto skorzystać z pomocy dietetyka, gdyż takowy stoi na straży właściwego tempa odchudzania. Jak widać podstawową zasadą jest właściwe tempo wytracania wagi.

Piramida gwarancji nie daje

Zamiast wydawać krocie na cudowne suplementy, które rzekomo przyspieszają spalanie wszystkiego, oczyszczają organizm i dostarczają ponoć składników mu niezbędnych, lepiej zainwestować w strój sportowy. Aktywność fizyczna znalazła się u podstaw najnowszej wersji piramidy żywienia. Do niedawna za podstawę prawidłowego odżywiania uchodziło spożywanie produktów zbożowych. Obecnie największy nacisk kładzie się na aktywność ruchową. Co więcej, produkty zbożowe zostały zdegradowane jako stosunkowo mało ważne dla zdrowia organizmu.
Twórcy tej rewolucji, naukowcy z Uniwersytetu Harvarda uważają, że człowiek powinien ćwiczyć 30-45 min. dziennie. Inne jej założenia to: białe pieczywo nie powinno pojawiać się w jadłospisie częściej niż kilka razy w miesiącu. W kwestii pieczywa należy postawić na pełnoziarniste produkty zbożowe, które dostarczają energii i są zdrowsze niż pieczywo z białej mąki.
• Tłuszcze zwierzęce powinniśmy zastąpić tłuszczami roślinnymi, takimi jak olej sojowy lub oliwa z oliwek.
• Owoce zawierają węglowodany proste, dlatego nie należy spożywać ich częściej niż 2-3 razy w ciągu dnia.
• Warzywa to ważny element diety, ale nie w każdej postaci. Szczególnie godne uwagi są warzywa gotowane na parze lub surowe, które zawierają optymalne ilości składników odżywczych.
• Rośliny strączkowe i orzechy zawierają witaminy z grupy B, witaminę E, żelazo, wapń, magnez, potas, błonnik oraz nienasycone kwasy tłuszczowe, dlatego nie sposób wyobrazić sobie zdrowej diety bez ich udziału. Wskazane jest spożywanie ich 1-3 razy dziennie.
• Jaja, drób i ryby dostarczają białka, niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Nie należy spożywać więcej niż dwóch porcji wyżej wymienionych produktów dziennie, przy czym ich brak nie jest problemem, pod warunkiem, że w jadłospisie znalazły się inne bogate źródła białka.
• Nabiał powinien pojawiać się w jadłospisie 1-2 razy dziennie.
• Najrzadziej powinniśmy sięgać po słodycze, wspomniane już białe pieczywo oraz czerwone mięso. Dlaczego produkty tego typu są w niełasce ekspertów od żywienia? Stan ten jest przede wszystkim „zasługą” wysokiej zawartości kalorii i tłuszczów nasyconych, niekorzystnie wpływających na układ sercowo-naczyniowy.
Dzięki przeprowadzonym w ostatnim czasie badaniom wiadomo, że jaja nie są przyczyną wzrostu poziomu cholesterolu we krwi, jak wcześniej sądzono. Fakt ten został odnotowany przez twórców nowej piramidy żywienia, podobnie jak stosunkowo nowatorski podział na „dobre” tłuszcze roślinne i „złe” tłuszcze zwierzęce.
Warto jednak podkreślić, że literalne stosowanie się do zasad piramidy nie jest absolutną gwarancją zdrowia i szczupłej sylwetki. Funkcjonowanie naszego organizmu zależy od wielu czynników, a dieta jest tylko jednym z nich.
Nie ma jednak wątpliwości, że prawidłowe odżywianie może w znacznym stopniu uchronić nas przed wieloma schorzeniami, między innymi poprzez odpowiednią podaż składników odżywczych. Właściwe spożycie witamin, składników mineralnych oraz innych cennych substancji nie dopuszcza bowiem do wystąpienia niedoborów, które mogłyby stanowić zalążek procesu chorobowego. Co warte podkreślenia, wartościowa pod#względem odżywczym dieta zapewnia również dobre samopoczucie.

Dobra dieta nie frustruje

Zalecany codzienny wysiłek fizyczny to piękne założenie, ale co z tymi, którzy z powodów zdrowotnych ćwiczyć nie mogą albo zwyczajnie nie lubią sportu?
I tu znowu z pomocą przychodzi dietetyk, gdyż aktywność fizyczna nie jest kategorycznym warunkiem odchudzania. Oznaczałoby to, że osoby z wadą serca bądź chorymi stawami nie mają szans by schudnąć.
- Dla możliwości każdej osoby dietetyk komponuje jadłospis uwzględniając kaloryczność właściwą dla człowieka nieuprawiającego sportu - wyjaśnia dietetyczka. - Ruch nie musi być codziennym, niezbędnym warunkiem diety. Może być jej dodatkowym elementem raz w tygodniu. Sukces w odchudzaniu w 70 procentach składa się z diety, a reszta to właśnie wysiłek fizyczny.
Są też ludzie, którzy decydują się na dietę pod warunkiem, że nie będzie to oznaczało zaniechania pewnych przyjemności, przede wszystkim alkoholu w sytuacjach towarzyskich. I tu znowu nieoceniony jest ekspert żywieniowy.
- Trzymajmy się zasady kieliszka czerwonego wina, gdy ktoś nam proponuje coś mocniejszego - radzi Małgorzata Panek. - Zresztą ludzie stosujący dietę nie tylko z tym mają problemy, gdyż wokół odchudzania krąży wiele mitów. Bardzo często moi pacjenci mówią, że boją się wręcz zjadać te produkty, które są dozwolone, np. ziemniaki. Tymczasem można sobie na nie pozwolić, byle w odpowiednich ilościach.
W czasach powszechnej dostępności do każdej dziedziny wiedzy za sprawą internetu, wielu ludzi samodzielnie wybiera sobie dietę, bo po co płacić za poradę skoro dietę można ściągnąć z sieci.
- To może być niebezpieczne z powodu złego zbilansowania składników - przestrzega Małgorzata Panek. - W takiej diecie może być za mało białka albo za dużo tłuszczów. Niektórzy też wyobrażają sobie, że dieta polega na ograniczeniu jedzenia. Chodzą więc głodni, sfrustrowani i szybko rezygnują z odchudzania. Najlepiej więc odchudzać się z dietetykiem, bo tylko wtedy mamy gwarancję, że pewne nasze wyrzeczenia nie pójdą na marne - podkreśla na koniec.

Prof. Jacek Jassem: Czy amigdaliną można wyleczyć raka?

Wideo

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jak zdrowo jeść

Moja koleżanka zaproponowała mi skorzystanie z usług dietetyka, z którym jej udało się schudnąć aż 15 kg w ostatnich miesiącach. Można było za darmo porozmawiać z dietetyczką. Od Foodwise mam plan żywieniowy i przesyłają mi też listę zakupów listę zakupów. Długo nie mogłam schudnąć na dietach od innych dietetyków, a dieta pudełkowa jest dla mnie zdecydowanie za droga. Foodwise wybrałam, bo miałam już dosyć latania po gabinetach, a ta poradnia jest online. Dania z ich stronki są pyszne, zobaczcie same https://www.foodwise.pl/twoja-poradnia.Znalazłam super przepisy na koktajle. Zrzuciłam już 10 kg.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3