Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowy węzeł przesiadkowy w Toruniu? Szykuje się rewolucja przed Dworcem Wschodnim i na wiadukcie Kościuszki

Szymon Spandowski
Szymon Spandowski
W piątek rozpoczynają się konsultacje społeczne na temat planów zagospodarowania terenów przed toruńskim Dworcem Wschodnim.
W piątek rozpoczynają się konsultacje społeczne na temat planów zagospodarowania terenów przed toruńskim Dworcem Wschodnim. Jacek Smarz
Władze Torunia planują wznieść przed dworcem duży węzeł przesiadkowy, a także znacznie przebudować układ drogowy. Zmiany czekają też wiadukt Kościuszki, na którym miałby się pojawić dodatkowy pas ruchu albo dwa ronda i przejścia podziemne przed Dworcem Wschodnim. Ponadto obok wiaduktu miałaby powstać kładka dla pieszych i rowerzystów! W piątek ruszają konsultacje społeczne na temat zagospodarowania terenów przed dworcem na Mokrem. Urzędnicy przygotowali dwa warianty. Oba budzą kontrowersje. Co te plany zawierają?

Zobacz wideo: Kalkulator kolejki szczepionkowej Covid-19.

W piątek rozpoczynają się konsultacje społeczne na temat planów zagospodarowania terenów przed toruńskim Dworcem Wschodnim. Dzięki unijnemu wsparciu w ramach kolejnej edycji programu BiT-City władze Torunia planują wznieść przed dworcem duży węzeł przesiadkowy, a także znacznie przebudować układ drogowy. Projekt budzi spore dyskusje.

"W projekcie Bit City III pieczołowicie schowano skarb planistyczny - budowę platformy przesiadkowej i rozbudowę wiaduktu w ciągu ul. Kościuszki o kolejne pasy, wyburzenie pięciu kamienic przy ul. Sobieskiego pod dwa ronda, likwidację istniejących ogrodów i zieleni wysokiej oraz izolacyjnej na parkingi i jezdnie, jak również stworzenie kolejnych dwóch przejść podziemnych! Piesi, jak wiadomo to krety i w mieście powinni poruszać się bezwzględnie pod ziemią" - napisali na swoim facebookowym profilu aktywiści z Zielonego Torunia, którzy zarzucają władzom miasta, że za unijne pieniądze na rozbudowę transportu zbiorowego, w rzeczywistości planują poszerzenie dróg wspierając w ten sposób transport indywidualny.

Polecamy

Ponieważ sprawa jest ważna, a jeszcze do początku tego tygodnia praktycznie nie było żadnej informacji na temat planowanej przebudowy (na internetowej stronie Urzędu Miasta Torunia do poniedziałku była tylko informacja o konsultacjach oraz trzy, dla laika niezbyt czytelne plany) poprosiliśmy panią rzecznik prezydenta Zaleskiego o opisy obu proponowanych wariantów. Oto one:

WARIANT PIERWSZY

plany nr 1 i nr 2

  • Rozbudowano wiadukt drogowo-tramwajowy w ciągu ul. T. Kościuszki poprzez poszerzenie o jeden pas ruch po południowej stronie z dobudową ciągu pieszo-rowerowego w postaci niezależnej równoległej kładki,
  • W rejonie placu Fryderyka Skarbka rozbudowano istniejące skrzyżowanie skanalizowane o dodatkowe relacje i pasy ruchu poszczególnych kierunków, skoordynowano sygnalizację świetlną i umożliwiono pojazdom poruszanie się z ul. Żółkiewskiego w kierunku ul. Sobieskiego (obecnie brak tej relacji),
  • Ulice Kościuszki i Żółkiewskiego zaprojektowano jako dwujezdniowe trzypasmowe ulice o szerokości pasów ruchu 3,5m, a jedno jezdniowe ul. Sobieskiego i Skłodowskiej-Curie o szerokości pasów ruchu 3,0m,
  • Na terenie węzła przesiadkowego przyjęto obowiązujący ruch jednokierunkowy za wyjątkiem odcinka dojazdu do nieruchomości. Ograniczono do jednego ilość wjazdów i wyjazdów na teren węzła przesiadkowego oraz połączono pętlę autobusową z parkingami przydworcowymi. Węzeł wyposażono w przystanek autobusowy przed budynkiem dworca, strefę „Kiss&Ride”, strefę Taxi, 3 miejsca do parkowania autobusów w tym 2 dla autobusów elektrycznych i 94 miejsca do parkowania dla samochodów osobowych (obecnie 70 miejsc) w tym 6 dla samochodów elektrycznych. Przystanek autobusowy na węźle będzie zlokalizowany przy wejściu na płasko na peron 1, bowiem PKP SA przebudowuje dworzec i takie przejście dotąd nie istniejące będzie wykonane,
  • Skomunikowano chodnikami i ciągami pieszo-rowerowymi tereny przyległe, utrzymano przejścia na poziomie jezdni w ciągu ul. Sobieskiego, przesunięto przejście i przejazd rowerowy w ul. Żółkiewskiego bliżej tarczy skrzyżowania, dodano przejście na wysokości ul. Studziennej, utrzymano przejście podziemne pod ul. Skłodowskiej-Curie. Zaprojektowano przystanek przelotowy bezpośrednio przy ul. Skłodowskiej-Curie oraz utrzymano linię tramwajową w stanie istniejącym.

WARIANT DRUGI

plan nr 3

  • W rejonie placu Fryderyka Skarbka przebudowano istniejące skrzyżowanie skanalizowane na węzeł drogowy typu „WC” z 4 łącznicami zakończonymi od strony ul. Kościuszki i Żółkiewskiego skrzyżowaniami tylko na prawych skrętach - skrzyżowanie bezkolizyjne - oraz od strony ul. Skłodowskiej-Curie i Sobieskiego rondami o średnicy 35m,
  • Ulice Kościuszki i Żółkiewskiego zaprojektowano jako dwujezdniowe dwu i trzypasmowe ulice klasy G o szerokości pasa ruchu 3,5m, utrzymano istniejącą szerokość jezdni, natomiast zmieniono układ pasów i prowadzenie kierunków,
  • Na jedno jezdniowych ul. Sobieskiego i Skłodowskiej-Curie utrzymano szerokości pasów ruchu, a łącznice węzła o szerokości jezdni 6,0m. Pod wiaduktem Kościuszki połączono bypassem ze sobą dwa ronda nową jedno jezdniową ulicą o szerokości pasów ruchu 3,25m
  • Wjazd i wyjazd na teren węzła przesiadkowego odbywa się za pośrednictwem jednego z rond oraz dodatkowo przez skrzyżowanie tylko na prawe skręty od strony ul. Skłodowskiej-Curie. Wyposażony jest on w przystanek autobusowy przed budynkiem dworca, strefę „Kiss&Ride”, strefę Taxi, 3 miejsca parkowania dla autobusów w tym 2 dla autobusów elektrycznych, 169 miejsc parkowania dla samochodów osobowych w tym 6 dla samochodów elektrycznych (100 miejsc pod wiaduktem Kościuszki, 69 miejsc przed dworcem, obecnie 70 miejsc parkingowych). Przystanek autobusowy na węźle będzie zlokalizowany przy wejściu na płasko na peron 1, bowiem PKP SA przebudowuje dworzec i takie przejście dotąd nie istniejące będzie wykonane,
  • Skomunikowano chodnikami i ciągami pieszo-rowerowymi tereny przyległe, zaprojektowano dwa dodatkowe przejścia podziemne pod ulicami Żółkiewskiego i Sobieskiego a istniejące przejście pod ul. Skłodowskiej-Curie wydłużono. Przewidziano przystanek przelotowy przed rondem w ciągu ulicy Skłodowskiej-Curie oraz utrzymano linię tramwajową w stanie istniejącym.

Polecamy

BUDYNKI DO ROZBIÓRKI

plan nr 4

  • Wariant pierwszy zakłada rozbiórkę 2 budynków mieszkalnych u wylotu ul. Sobieskiego (DO1, DO2), garaż (DO3).
  • Wariant drugi zakłada wyburzenie 5 budynków mieszkalnych u wylotu ul. Sobieskiego (DO1, DO2, DO4, DO5, DO6), 1 garaż (DO3), 3 budynki gospodarcze (DO7, DO8, DO9).

W obu przypadkach do rozbiórki przewidziany jest także jeden budynek kolejowy.
Konsultacje społeczne na temat przyszłego węzła komunikacyjnego przed dworcem Toruń Wschodni odbędą się w piątek 22 stycznia. Z powodu pandemii będą one prowadzone w trybie zdalnym. Organizatorzy zaproponowali podział na cztery grupy. Każde spotkanie będzie trwało po dwie godziny, poczynając od godz. 9. Aby wziąć udział w konsultacjach trzeba się zgłosić pisząc na adres: [email protected]. W zgłoszeniu należy podać grupę, do której chce się dołączyć. Termin nadsyłania zgłoszeń mija w środę o godz. 15. Osoby, które nie wezmą udziału w konsultacjach, do 29 stycznia będą mogły przesłać swoje uwagi pisząc na adres: [email protected].
Plany większej rozdzielczości można znaleźć TUTAJ

Od rzeczniczki prezydenta Anny Kulbickiej-Tondel otrzymaliśmy jeszcze następujące wyjaśnienie:

Należy zwrócić uwagę na fakt, iż przedstawione warianty budowy węzła przesiadkowego przed dworcem Toruń Wschodni są przygotowane na etapie opracowania koncepcji programowo-przestrzennej uwzględniającej realizację zadań inwestycyjnych w mieście m.in. II etap Trasy Wschodniej na odcinku od Placu Daszyńskiego do ul. Grudziądzkiej (owe zadanie odciąży relację Kościuszki-Żółkiewskiego). Po wyborze optymalnego wariantu przez Zamawiającego, poprzedzonego badaniem społecznym mającym na celu poznanie opinii mieszkańców, Wykonawca opracuje dokumentacje projektową w ramach której zobowiązany jest do pozyskania wszelkich niezbędnych zezwoleń i decyzji administracyjnych (m.in. WŚiE w zakresie zieleni) umożliwiających realizację robót budowlanych. Na etapie projektu budowlanego i wykonawczego koszty realizacji i zakres prac robót budowlanych zostaną uszczegółowione i mogą ulec zmianie w wyniku warunków technicznych pozyskanych od gestorów sieci oraz w wyniku decyzji administracyjnych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na torun.naszemiasto.pl Nasze Miasto