Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Most Piłsudskiego i aleja Jana Pawła II w Toruniu idą do modernizacji [ZDJĘCIA]

Wojciech Giedrys (aip)
Most Piłsudskiego i aleja Jana Pawła II w Toruniu idą do modernizacji [ZDJĘCIA]
Most Piłsudskiego i aleja Jana Pawła II w Toruniu idą do modernizacji [ZDJĘCIA] Grzegorz Olkowski
Most Piłsudskiego i aleja Jana Pawła II w Toruniu idą do modernizacji [ZDJĘCIA]. W 2015 ruszą prace nad projektem modernizacji mostu Piłsudskiego w Toruniu. Jego odnowa będzie powiązana z przebudową al. Jana Pawła II.

Most Piłsudskiego i aleja Jana Pawła II w Toruniu idą do modernizacji [ZDJĘCIA]

O tym, jak usprawnić ruch na al. Jana Pawła II i pl. Rapackiego, mówiło się dużo, gdy w Toruniu funkcjonował tylko jeden most drogowy - przeprawa im. marszałka Józefa Piłsudskiego, która w tym roku skończy 81 lat. Po otwarciu trasy wschodniej z nową przeprawą drogową im. gen. prof. Elżbiety Zawackiej zmniejszyło się jednak natężenie na starym przejeździe przez Wisłę. Na drugi plan zeszła również modernizacja konstrukcji oraz prowadzącego do niej układu drogowego. Co więcej, okazało się, że po kolejnych ekspertyzach stanu technicznego starego mostu można jeszcze odłożyć jego gruntowną modernizację.

Właśnie rozpoczynają się przymiarki do modernizacji, a także przebudowy układu drogowego w pobliżu Starówki wraz z odnową przeprawy. Wkrótce Miejski Zarząd Dróg ma ogłosić przetarg na przygotowanie projektu gruntownej modernizacji starej przeprawy. Wcześniej jednak drogowcy zlecą opracowanie analizy powiązań układu drogowego po zachodniej stronie zespołu staromiejskiego, czyli trasy staromostowej z mostem im. Piłsudskiego, a także skrzyżowaniami na pl. Rapackiego, pl. Artylerii Polskiej oraz pl. Niepodległości.

- Chodzi o powiązanie z istniejącym oraz projektowanym układem drogowym - tłumaczy rzeczniczka prasowa toruńskich drogowców. Niezależnie od tego wkrótce rozpoczną się prace nad studium wykonalności dla drugiej edycji projektu BiT City. Jeden z jego podprojektów związany jest z modernizacją linii tramwajowej i przebudową układu drogowego na Wałach gen. Sikorskiego i al. Jana Pawła II. Studium wykonalności wskaże kierunek, w jakim powinno podążać miasto, przebudowując układ komunikacyjny w centrum Torunia.

W planach jest nie tylko modernizacja torowisk, ale również wyznaczenie osobnych pasów tramwajowo-autobusowych - od pl. Teatralnego do pl. Rapackiego, a także przystanków zintegrowanych, które będą obsługiwać autobusy i tramwaje. Pas dla wozów MZK biegnący w al. Jana Pawła II mógłby powstać po stronie Starówki tak, aby zmniejszyć liczbę pieszych pokonujących tę ulicę (ruch pieszych koncentruje się obecnie przede wszystkim wokół przystanków MZK) i zwiększyć jej przepustowość.

A co z tunelem pod pl. Ra-packiego, który wzbudzał jeszcze nie tak dawno wiele emocji? Sprawa nie jest jeszcze przesądzona. Taka konstrukcja mogłaby powstać pomiędzy pl. Niepodległości a Ślimakiem Getyńskim. - Tunel dla samochodów znalazł się w jednym z wariantów, ale z uwagi na wysokie koszty - ok. 60 mln zł - na razie jako wariant rezerwowy - tłumaczy Marcin Kowallek, dyrektor magistrackiego wydziału gospodarki komunalnej. - Złożyliśmy taki wniosek do kontraktu terytorialnego. Jeśli pozyskamy pieniądze, przejazd dla samochodów pod pl. Rapackiego będzie mógł powstać.

Autorzy studium wykonalności mają wskazać co najmniej cztery warianty rozwiązań dla układu komunikacyjnego na al. Jana Pawła II i Wałach gen. Sikorskiego między pl. Teatralnym a pl. Artylerii Polskiej - wraz z wymianą jezdni i części chodników, sieci trakcyjnej, a także modernizacją słupów trakcyjno-oświetleniowych. Uwzględnią również rozbudowę torowiska w kierunku starego mostu, budowę łącznika tramwajowego między al. Jana Pawła II a pl. Niepodległości, wymianę trzech rozjazdów na pl. Rapackiego, a także przebudowę torowiska na pl. Niepodległości i układu drogowego na północnej jezdni Czerwonej Drogi. Firmy zainteresowane wykonaniem studium poznamy 24 marca.

Zwycięzca przetargu będzie mieć dziewięć miesięcy na jego wykonanie. Jeszcze trudno wskazać, kiedy po zachodniej stronie Starówki ruszą te zadania drogowo-tramwajowe. Wiadomo jednak tyle, że mają one być realizowane w powiązaniu ze sobą i w jednym czasie, żeby zminimalizować utrudnienia.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na torun.naszemiasto.pl Nasze Miasto