Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kto zbuduje ostatni odcinek linii na Jarze? Najtańszą ofertę złożyła firma Balzola

Marek Nienartowicz
Marek Nienartowicz
Do torowiska, które obecnie powstaje na ulicy Watzenrodego, zostanie jeszcze dobudowany 700-metrowy fragment
Do torowiska, które obecnie powstaje na ulicy Watzenrodego, zostanie jeszcze dobudowany 700-metrowy fragment Grzegorz Olkowski
Sześć firm złożyło oferty w powtórzonym przetargu na budowę przedłużenia linii tramwajowej na osiedlu Jar w Toruniu. Tym razem nie powinno być problemu z jego rozstrzygnięciem. Najtańszą ofertę, jedyną mieszczącą się w puli cenowej wyznaczonej przez MZK, złożyła firma Balzola.

Przypomnijmy, że obecnie trwa budowa linii tramwajowej między centrum Torunia a Jarem. Torowisko układane jest na Szosie Chełmińskiej, ulicach Długą, Legionów, Polnej, Ugory i Watzenrodego. Na Jarze miało się kończyć specjalnym rozjazdem przy skrzyżowaniu ulic Watzenrodego i Strobanda. Dopiero w kolejnych latach miał powstać 700-metrowy fragment torowiska zakończony pętlą w rejonie ulicy Heweliusza. Jego budowy nie trzeba jednak odkładać, bo miasto zdobyło dodatkowe fundusze unijne na ten cel. Dzięki temu linia na Jar może od razu być gotowa w docelowym przebiegu.

Kiedy początek prac?

Warunkiem, by tak się stało, było sprawne wyłonienie w przetargu wykonawcy budowy torowiska między ulicami Strobanda a Heweliusza. Jego zwycięzca miałby zacząć roboty na przełomie lata i jesieni, i zakończyć późną wiosną przyszłego roku, gdy finiszować też ma budowa odcinka między centrum a ulicą Strobanda.

W przetargu wystartowała m.in. firma Balzola. W ostatnich latach na zlecenie Miejskiego Zakładu Komunikacji realizuje wszystkie inwestycje tramwajowe w Toruniu. Po wygranych przetargach przebudowywała układ komunikacyjny w centrum miasta, torowiska na Szosie Lubickiej, na ulicach Kraszewskiego, Broniewskiego i Bydgoskiej. Obecnie wykonuje takie prace na ulicach Warneńczyka i ks. Gogi. Balzola buduje także linię między centrum Torunia a Jarem - w tym przypadku w ramach konsorcjum tworzonego z firmą Intop.

Polecamy

Również w duecie z Intopem Balzola wystartowała w pierwszym przetargu na wykonawcę budowy torowiska między ulicami Strobanda a Heweliusza. Konsorcjum wyceniło swoje usługi na 27,673 mln zł. Więcej, bo 30,447 mln zł, oczekiwała firma Strabag, Najmniej - 26,089 mln zł - firma Progreg Infracity. To jednak więcej od puli zarezerwowanej przez MZK na tę inwestycję, wynoszącej 23,985 mln zł brutto. Przetarg więc został powtórzony.

W drugim podejściu wpłynęło sześć ofert, firm:

  • Colas Rail Polska z kwotą 28 528 128,01 zł brutto;
  • Strabag z kwotą 30 754 642,49 zł brutto;
  • Progreg Infracity z kwotą 26 335 373,79 zł brutto;
  • Balzola Polska z kwotą 23 363 850,00 zł brutto;
  • Intop Warszawa z kwotą 25 457 974,20 zł brutto;
  • Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych Tor-Krak z kwotą 25 444 652,85 zł brutto.

Sprawdzanie ofert

Oferty zostaną teraz sprawdzone pod względem formalnym i merytorycznym. Faworytem do zwycięstwa w przetargu jest Balzola, która w powtóce oddzieliła się od Intopu - firmy złożyły osobne propozycje. Tylko jej oferta mieści się w puli zarezerwowanej przez MZK, wynoszącej wspomniane 23,985 mln zł brutto.

Inwestycję zwycięzca przetargu będzie musiał zakończyć w ciągu 12 miesięcy od daty podpisania umowy, jednak nie później niż 30 czerwca 2023 roku. Jego zdaniem będzie:

  • ułożenie 1400 metrów toru pojedynczego wraz z infrastrukturą towarzyszącą;
  • ustawienie trzech wiat przystankowych;
  • budowa pętli przy ulicy Heweliusza z dwoma peronami końcowymi i jednym peronem początkowym;
  • budowa budynku z zapleczem socjalnym i dyżurką;
  • budowa dwóch przystanków przy ulicy Watzenrodego;
  • budowa nowych oraz konieczne przebudowy istniejących sieci energetycznych, teletechnicznych, wodno-kanalizacyjnych;
  • budowa sygnalizacji świetlnej na przejeździe samochodowym przez torowisko w ulicy Watzenrodego;
  • budowa nowego układu drogowego (m.in. chodników oraz dróg rowerowych, przejść dla pieszych oraz przejazdów rowerowych, oświetlenia ulicznego, zatoki postojowej dla służ technicznych, stanowisk postojowych przy budynku na pętli).
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na torun.naszemiasto.pl Nasze Miasto