Przypomnijmy, że obecnie trwa budowa linii tramwajowej między centrum Torunia a Jarem. Torowisko układane jest na Szosie Chełmińskiej, ulicach Długą, Legionów, Polnej, Ugory i Watzenrodego. Na Jarze miało się kończyć specjalnym rozjazdem przy skrzyżowaniu ulic Watzenrodego i Strobanda. Dopiero w kolejnych latach miał powstać 700-metrowy fragment torowiska zakończony pętlą w rejonie ulicy Heweliusza. Jego budowy nie trzeba jednak odkładać, bo miasto zdobyło dodatkowe fundusze unijne na ten cel. Dzięki temu linia na Jar może od razu być gotowa w docelowym przebiegu.
Kiedy początek prac?
Warunkiem, by tak się stało, było sprawne wyłonienie w przetargu wykonawcy budowy torowiska między ulicami Strobanda a Heweliusza. Jego zwycięzca miałby zacząć roboty na przełomie lata i jesieni, i zakończyć późną wiosną przyszłego roku, gdy finiszować też ma budowa odcinka między centrum a ulicą Strobanda.
W przetargu wystartowała m.in. firma Balzola. W ostatnich latach na zlecenie Miejskiego Zakładu Komunikacji realizuje wszystkie inwestycje tramwajowe w Toruniu. Po wygranych przetargach przebudowywała układ komunikacyjny w centrum miasta, torowiska na Szosie Lubickiej, na ulicach Kraszewskiego, Broniewskiego i Bydgoskiej. Obecnie wykonuje takie prace na ulicach Warneńczyka i ks. Gogi. Balzola buduje także linię między centrum Torunia a Jarem - w tym przypadku w ramach konsorcjum tworzonego z firmą Intop.
Polecamy
- Tak się bawicie na Bella Skyway Festival w Toruniu. Oto najnowsze zdjęcia
- Trasa Bydgoszcz-Toruń. Przeciągają się negocjacje z wykonawcą odcinka drogi S10
- Toruń. 3 lata temu dziecko wypadło z wieżowca. Matki nadal nie osądzono. Dlaczego?
- W Toruniu rozpoczął się nabór wniosków na dodatek węglowy. Jak go złożyć?
Również w duecie z Intopem Balzola wystartowała w pierwszym przetargu na wykonawcę budowy torowiska między ulicami Strobanda a Heweliusza. Konsorcjum wyceniło swoje usługi na 27,673 mln zł. Więcej, bo 30,447 mln zł, oczekiwała firma Strabag, Najmniej - 26,089 mln zł - firma Progreg Infracity. To jednak więcej od puli zarezerwowanej przez MZK na tę inwestycję, wynoszącej 23,985 mln zł brutto. Przetarg więc został powtórzony.
W drugim podejściu wpłynęło sześć ofert, firm:
- Colas Rail Polska z kwotą 28 528 128,01 zł brutto;
- Strabag z kwotą 30 754 642,49 zł brutto;
- Progreg Infracity z kwotą 26 335 373,79 zł brutto;
- Balzola Polska z kwotą 23 363 850,00 zł brutto;
- Intop Warszawa z kwotą 25 457 974,20 zł brutto;
- Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych Tor-Krak z kwotą 25 444 652,85 zł brutto.
Sprawdzanie ofert
Oferty zostaną teraz sprawdzone pod względem formalnym i merytorycznym. Faworytem do zwycięstwa w przetargu jest Balzola, która w powtóce oddzieliła się od Intopu - firmy złożyły osobne propozycje. Tylko jej oferta mieści się w puli zarezerwowanej przez MZK, wynoszącej wspomniane 23,985 mln zł brutto.
Inwestycję zwycięzca przetargu będzie musiał zakończyć w ciągu 12 miesięcy od daty podpisania umowy, jednak nie później niż 30 czerwca 2023 roku. Jego zdaniem będzie:
- ułożenie 1400 metrów toru pojedynczego wraz z infrastrukturą towarzyszącą;
- ustawienie trzech wiat przystankowych;
- budowa pętli przy ulicy Heweliusza z dwoma peronami końcowymi i jednym peronem początkowym;
- budowa budynku z zapleczem socjalnym i dyżurką;
- budowa dwóch przystanków przy ulicy Watzenrodego;
- budowa nowych oraz konieczne przebudowy istniejących sieci energetycznych, teletechnicznych, wodno-kanalizacyjnych;
- budowa sygnalizacji świetlnej na przejeździe samochodowym przez torowisko w ulicy Watzenrodego;
- budowa nowego układu drogowego (m.in. chodników oraz dróg rowerowych, przejść dla pieszych oraz przejazdów rowerowych, oświetlenia ulicznego, zatoki postojowej dla służ technicznych, stanowisk postojowych przy budynku na pętli).
Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?