Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kiedy na Jarze PKP zbuduje przystanek kolejowy? Co dalej z remontem linii do Chełmży?

Szymon Spandowski
Szymon Spandowski
Po wyremontowanym szlaku z Dworca Wschodniego do Chełmży, przy którym znajdzie się nowy przystanek na Jarze, będzie można pojechać jeszcze w tym roku. Na remont samego dworca niestety będziemy musieli poczekać dłużej.
Po wyremontowanym szlaku z Dworca Wschodniego do Chełmży, przy którym znajdzie się nowy przystanek na Jarze, będzie można pojechać jeszcze w tym roku. Na remont samego dworca niestety będziemy musieli poczekać dłużej. Sławomir Kowalski
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami PKP remont linii kolejowej do Chełmży miał się zakończyć w III kwartale tego roku. W ramach tej inwestycji miał również powstać nowy przystanek kolejowy na wysokości osiedla Jar. Budowa jego jednak się jeszcze nie zaczęła, a czasu do oficjalnego zakończenia remontu pozostało już niewiele.
od 16 lat

Modernizacja, a w zasadzie budowa na nowo linii kolejowej nr 207 między Toruniem i Chełmżą ma pochłonąć w sumie niemal 145 milionów złotych. Dzięki temu, na 20-kilometrowym szlaku pojawiły się nowe tory, nowe rozjazdy, a także nowe perony. W planach był także nowy przystanek kolejowy, pierwotnie miał on powstać przy ulicy Kociewskiej, jednak później jego lokalizacja została zmieniona, pociągi miały się zatrzymywać w sąsiedztwie Jaru. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami PKP, modernizacja linii miała się zakończyć jesienią 2022 roku. Czasu zostało zatem niewiele, jednak budowa przystanku jeszcze się nie rozpoczęła. Czy w planach kolejarzy coś się zmieniło?

Polecamy

- Zakończenie prac w ramach projektu pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 na odcinku Toruń Wschodni – Chełmża” planowane jest w III kwartale br. Rozpoczęcie budowy nowego przystanku Toruń Jar planowane jest w lipcu, po uzyskaniu decyzji administracyjnych. Przystanek zostanie oddany do użytku wraz ze wznowieniem ruchu na zrewitalizowanej linii - zapewnia Przemysław Zieliński z zespołu prasowego Polskich Linii Kolejowych.

Po ukończonym remoncie i uzyskaniu wymaganych pozwoleń, pociągi kursujące między Toruniem i Chełmżą znacznie przyspieszą. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 120 kilometrów na godzinę (obecnie do 90 km/h), a towarowe do 80 kilometrów na godzinę (obecnie 40 km/h).

Co z remontem toruńskich dworców?

Tu widać światełko w tunelu, nieco gorzej wygląda sytuacja z planami dotyczącymi remontu dworców Toruń Miasto i Toruń wschodni. Przypomnijmy, że przetarg w tej sprawie PKP ogłosiły w lipcu 2021 roku. Wystartowały trzy firmy: Trakcja SA z Warszawy, która wyceniła swoje usługi na 32 miliony 826 tysięcy złotych, toruńskie konsorcjum złożone z Przedsiębiorstwa Remontowo-Budowlanego AGAD i Firmy Handlowo-Usługowej ASC Andrzej Gadomski (33 miliony 515 tysięcy złotych), oraz firma MERX z Warszawy, która zaproponowała 33 miliony 920 tysięcy. Decydującym kryterium była cena, pod koniec ubiegłego roku przedstawiciele PKP ogłosili zatem, że wybrali najtańszą ofertę toruńską. Później okazało się, że z powodu odwołania wniesionego przez jedną z firm, oraz decyzji Krajowej Izby Odwoławczej ostatni etap przetargu trzeba było powtórzyć. Komisja pracowała kilka miesięcy. Rozstrzygnięcia się nie doczekaliśmy, przetarg zniknął z listy zamówień, całe postępowanie trzeba było zorganizować od nowa.

Oto najlepsze grupy lokalne na Facebooku:

- Budynki dworców Toruń Wschodni i Toruń Miasto będą kompleksowo przebudowywane w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jeszcze latem tego roku planujemy ponownie ogłosić przetarg na wybór wykonawcy prac budowlanych dla niniejszych inwestycji - zapewniała niedawno na naszych łamach Agnieszka Jurewicz z Wydziału Współpracy z Mediami PKP SA.

Kiedy rozpocznie się remont toruńskiego mostu kolejowego?

Dworce mają być remontowane w ramach kolejnej edycji programu BiT-City, który zakłada również remont toruńskiego mostu kolejowego. Kolejarze planują tu m.in. wykonanie zabezpieczenia antykorozyjnego, remont przyczółków, łożysk, podpór i wieżyczek. Poza tym na moście ma także powstać droga pieszo-rowerowa, ale tym zajmą się już nie kolejarze, tylko miasto.

- Inwestycja znajduje się na etapie przygotowywania dokumentacji projektowej. Zakończenie prac przy projekcie planowane jest do grudnia 2022 roku - informuje Przemysław Zieliński z PKP PLK. - Realizacja inwestycji będzie możliwa po zapewnieniu środków finansowych oraz pozyskaniu niezbędnych decyzji administracyjnych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na torun.naszemiasto.pl Nasze Miasto