Jak przetrwać upały?

Filip Sobczak
Przełom lipca i sierpnia to zdecydowanie najgorętszy okres w roku nie tylko w Toruniu, ale i w całej Polsce. Jak sobie poradzić z wysokimi temperaturami? Rozmawiamy ze specjalistą w tej dziedzinie, fizjoterapeutą Rafałem Raczewskim.

Jak możemy sobie poradzić z największymi upałami na przełomie lipca i sierpnia?

Najważniejsza podczas upałów jest woda, woda i jeszcze raz woda. Wysokie temperatury powodują, że nasze ciało wydziela pot i dlatego organizm potrzebuje płynów, aby obniżyć temperaturę. Polecam, aby zawsze mieć przy sobie butelkę wody w plecaku czy torebce i co jakiś czas nawadniać się. Pamiętajmy, że nasz organizm składa się w 90% z samej wody. Przy takich upałach sporo jej tracimy.

Kto najbardziej powinien uważać podczas upalnych dni?

Na pewno dzieci oraz ludzie w starszym wieku, u których układ krążenia nie jest już tak sprawny. Natomiast dzieci dopiero się rozwijają. Warto pamiętać, żeby dziecko miało na sobie czapkę czy też inne nakrycie głowy. Oprócz tego wspomniani przeze mnie ludzie powinni omijać słońce i przebywać w cieniu.

Warto sięgać podczas przebywania na słońcu po napoje chłodzące np. piwo?

Odradzam spożywanie alkoholu na słońcu, ponieważ powoduje skurcz naczyń krwionośnych. Ponadto efekt upojenia alkoholowego jest zdecydowanie większy. Co innego napoje niezawierające alkoholu, które są wręcz wskazane.

Lepiej wybrać się na wakacje nad jezioro czy w góry?

Pod względem upałów zdecydowanie polecałbym wypoczynek na wodą. Zawsze mamy możliwość ochłodzenia organizmu. Najlepszym sposobem są cykliczne wejścia i wyjścia z wody. Opalamy się, później wchodzimy do wody i tak dalej. Oczywiście należy pamiętać o nasmarowaniu się odpowiednimi balsamami, aby nie doznać żadnych oparzeń. Ponadto stała temperatura nad akwenami jest niższa. Odradzam opalanie się w godzinach szczytu od 12-stej do 16-stej.

Wysokie temperatury są odwieczną zmorą wszystkich sportowców. W jaki sposób ludzie uprawiający sport powinni ćwiczyć podczas upałów?

Proponuję wybrać odpowiedni okres do uprawiania sportu. Konieczne jest ćwiczenie z rana lub późnymi wieczorami, kiedy nie ma najwyższych temperatur w trakcie dnia. Sam wysiłek fizyczny zwiększa obciążenie układu krwionośnego, więc jeżeli dołożymy do tego wysoką temperaturę no to nic dobrego z tego nie będzie. Co innego jeżeli sportowcy przygotowują się do określonych wyzwań, kiedy będą musieli zmierzyć się z wysoką temperaturą. To tak zwane zahartowanie organizmu i jest to konieczne.

Co możemy zrobić, kiedy upały już dadzą o sobie znać i zaczniemy odczuwać złe samopoczucie, bóle głowy czy nudności?

Na pewno zejść ze słońca i odpocząć, bo przebywanie na słońcu jest obciążeniem dla naszego organizmu. Nie możemy doprowadzić do sytuacji, w której ciało ma za dużo nagromadzonego ciepła. Jeżeli już się to stanie musimy się go pozbyć poprzez okłady lodu, zimne kąpiele i oczywiście uzupełnianie obowiązkowej wody. Należy zbić temperaturę, aby nie doprowadzić do udaru.

Uzależnieni od seriali w sieci

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.