Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Drogowcy zimy się nie boją, ale pod uwagę biorą każdy scenariusz

(gaz)
ZDW
- Nie walczymy z zimą - zaznacza na wstępie naczelnik Wydziału Utrzymania Dróg, Roman Stanisławski. - Naszym zadaniem jest przede wszystkim łagodzenie jej skutków. Poszczególnym standardom utrzymania dróg w czasie zimy przypisane są minimalne poziomy utrzymania powierzchni jezdni. Jednak nawet przy najwyższych standardach utrzymania kierowcy muszą liczyć się z tym, że reagujemy dopiero gdy zaczynają się opady. Prewencyjne wysyłanie solarek przed możliwymi śnieżycami to wyjątkowo kosztowne zabiegi. W drogownictwie tymczasem od wielu lat obowiązuje zasada racjonalnego wydawania pieniędzy. Zarządów dróg w województwach nie stać na takie zabiegi.

Drogi wojewódzkie utrzymywane są w standardach od II do V. Różnią się dopuszczalnymi odstępstwami stanu nawierzchni oraz maksymalnym czasem, w jakim skutki wywołane danym zjawiskiem atmosferycznym powinny być usunięte najwyższym standardzie są utrzymywane drogi wojewódzkie: nr 223 Bydgoszcz-Białe Błota, nr 240 Świecie-Tuchola, nr 552 Łysomice-Lubicz. Jednak nawet na tych szlakach o największym natężeniu ruchu i znaczeniu gospodarczym może występować cienka warstwa śniegu nieutrudniająca ruchu. Błoto i luźny śnieg muszą zniknąć najpóźniej w ciągu 6 godzin. Po odśnieżaniu trzeba liczyć się także z różnymi rodzajami śliskości. Jednak na drogach w II standardzie te zjawiska są usuwane w ciągu 3-4 godzin od ich stwierdzenia. Im niższy standard, tym dłuższy czas potrzebny jest na łagodzenie skutków opadów.
- W przypadku długotrwałych opadów śniegu, zawiei i zamieci śnieżnych, gdy utrzymanie standardu docelowego jest niewykonalne, przyjmuje się odśnieżanie tylko jednego pasa ruchu i organizowanie ruchu przy udziale policji. W czasie akcji "Zima" stosujemy do usuwania i łagodzenia śliskości przede wszystkim zwilżoną sól oraz mieszaniny materiałów uszorstniających z solą. Sól i środki chemiczne należy stosować na nawierzchniach szczelnych z dobrym odwodnieniem, gdyż w przeciwnym wypadku powodują nieodwracalne szkody w konstrukcji jezdni, podłożu i konstrukcjach z betonu. Użycie mieszaniny soli i piasku powoduje zanieczyszczenie urządzeń odwadniających oraz krawędzi jezdni. Po zimie wiąże się to z kolejnymi wydatkami związanymi ze zwiększoną ilością remontów i sprzątaniem zanieczyszczeń – wyjaśnia Roman Stanisławski.
Do dyspozycji w okresie zimowym Zarząd Dróg Wojewódzkich przygotował 23 piaskarki, 37 solarek oraz 93 pługi odśnieżne. Podstawowym nośnikiem sprzętu są pojazdy, których właściciele zostali wybrani w drodze przetargu. W przypadkach ekstremalnych (silne zawieje , intensywne opady śniegu) do dyspozycji ZDW są maszyny budowlane takie jak równiarki, spycharki i ładowarkami. W sumie na drogach wojewódzkich jednocześnie może pracować ponad 100 jednostek. – Do wspomagania pracy angażuje się także pojazdy typu „UNIMOG” będące własnością ZDW. Dzięki temu, możemy w prosty sposób porównywać efektywność pracy wynajętego sprzętu. W ten sposób mamy też wpływ na ceny na tym rynku - nie ukrywa kierownik Rejonu Dróg Wojewódzkich w Żołędowie, Benedykt Kaczyński.
Od 2006 roku pojazdy biorące udział w zimowym utrzymaniu dróg są wyposażone w GPS-y . System ten umożliwia określenie pozycji samochodu i wyświetlenie na mapie. Dzięki niemu możliwe jest bieżące kontrolowanie gdzie w danej chwili znajdują się pojazdy. System ten rejestruje czas pracy, trasy przejazdu pojazdów. Pozwala to na pełną kontrolę wynajętego sprzętu, wymusza większą dyscyplinę pracy, przynosi oszczędności finansowe.
W celu sprawnego kierowania akcją w okresie od 1 listopada do 31 marca uruchamiamy w Zarządzie Dróg i Rejonach punkty informacyjno - dyspozycyjne. W zależności od warunków ruchu na drogach będą one udzielały bieżących informacji nawet przez całą dobę (w przypadku intensywnych opadów). Każdy może się tam zorientować, w jakim stanie jest dana droga, czy jest przejezdna, kiedy przejedzie tam pług. Ponadto w Internecie pod adresem www.zdw-bydgoszcz.pl na stronach „Informacja o stanie dróg zimą” oraz „Komunikaty o drogach” będzie można zapoznać się z bieżącą sytuacją na drogach według stanu na godz. 6.00 i 13.00 . Aktualne komunikaty będą podawane o godzinie 7 i 14.
W ubiegłym roku ZDW w Bydgoszczy na akcję „Zima” wydał 6,8 mln zł. Zdecydowana większość pieniędzy przeznaczono na zakontraktowanie usług. Niecały milion kosztowały materiały. Na tegoroczną akcję została zarezerwowana nieco mniejsza kwota, ale pod uwagę brany jest każdy scenariusz. W razie powtórzenia się tak intensywnych opadów na bieżąco będą dokonywane przesunięcia w budżecie Wydziału Dróg.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na torun.naszemiasto.pl Nasze Miasto