Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Długa droga do przystanku „ekologia” w Toruniu

(ao), red - sop
Stefan Wiśniewski, kierowca MZK przy jedynym hybrydowym autobusie wchodzącym w skład taboru toruńskiego przewoźnika - Solarisie Urbino 12
Stefan Wiśniewski, kierowca MZK przy jedynym hybrydowym autobusie wchodzącym w skład taboru toruńskiego przewoźnika - Solarisie Urbino 12 Sławomir Kowalski
Zaledwie 12 procent toruńskich autobusów spełnia najnowsze normy emisji spalin. Jednocześnie niemal co piąty pojazd MZK w ogóle nie spełnia norm „Euro”.

W ostatnim czasie ogromne zainteresowanie pasażerów Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu wzbudził srebrny autobus marki MAN. To testowany przez toruńskiego przewoźnika model Lions City, napędzany innowacyjnym i, jak przystało na XXI wiek, ekologicznym napędem hybrydowo-spalinowo-elektrycznym. Jak działa taka maszyna?

- Silnik spalinowy wykorzystywany jest jako generator energii elektrycznej. W tym pojeździe zastosowano tzw. superkondensatory, w których magazynowana jest energia. Odzyskuje się ją podczas hamowania - wyjaśnia Paweł Trawiński z MZK w Toruniu. - Rozwiązanie to pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa do 30 procent.

Na tym nie koniec. Autobus MAN-a wyposażony został w jeszcze jedno ekologiczne rozwiązanie, znane szerzej raczej z samochodów osobowych i to marek premium. Chodzi o system „start-stop”. Dzięki niemu silnik spalinowy, a więc główny generator zanieczyszczeń, jest automatycznie wyłączany podczas postoju, np. w czasie oczekiwania na zielone światło lub na przystanku.

Silnik załącza się ponownie, gdy kierowca naciśnie pedał sprzęgła (w przypadku skrzyń automatycznych wystarczy zdjąć nogę z hamulca). Do tego czasu pojazd wyposażony we wspomniany system nie zużywa paliwa, a co za tym idzie, nie emituje spalin. Tym samym nie zanieczyszcza środowiska.

Dodatkowymi zaletami jest zwiększenie komfortu podróżnych - zarówno tych, którzy podróżują takim autem, jak i tych, którzy czekają na przystanku. Wyłączony silnik nie truje i nie hałasuje. Zalety związane z oszczędnością pieniędzy na zakup paliwa są oczywiste. Koszty eksploatacyjne - niestety, nie są już tak jednoznaczne. Wymienione wcześniej zalety wydają się jednak wystarczająco przekonujące. Czy MZK zamierza kupić to ekologiczne cacko? Tego na razie się nie dowiemy.

- Na razie autobus był testowany - mówi Piotr Reich, rzecznik MZK. - Producenci zgłaszają się do nas, żebyśmy mieli okazję sprawdzić pewne rozwiązania. Oczywiście nie wykluczamy, że w przyszłości z nich skorzystamy. Pamiętajmy jednak, że ostatecznie zakup pojazdu tego czy innego producenta, a wraz z nim określonej technologii, zależy od wyników przetargu.

Zgadza się, ale czy MZK planuje złożyć zamówienie właśnie na autobus spełniający tak wysokie standardy ekologiczne? Tego przewoźnik „nie wyklucza”. Na razie zamierza jeszcze inwestować w pojazdy z bardziej konwencjonalnymi napędami.

- W tym roku planujemy zakup pięciu autobusów na olej napędowy, spełniających normy emisji spalin Euro 6 - zapowiada MZK. - Kolejne niskoemisyjne pojazdy mają być kupione w ramach projektu BiT City II. O ile uda się otrzymać na niego dofinansowanie.

Czym jest jednak norma „Euro” i na ile toruński tabor jest ekologiczny? Norma ta określa dopuszczalne poziomy emisji spalin dla nowych pojazdów sprzedawanych w Unii Europejskiej. Po raz pierwszy wprowadzona zostałą w 1993 roku (Euro 1). Kolejne, coraz bardziej restrykcyjne, pojawiały się co kilka lat. Od 2014 roku obowiązuje nas Euro 6.

W Toruniu autobusów z takim napędem jest tylko 14 - to Solarisy Urbino 12. Kolejne 3 podobne pojazdy zasilane są CNG. Tylko jeden zasilany jest silnikiem hybrydowym. Najwięcej pojazdów - 32 - spełnia normę Euro 2, sprzed 20 lat! Dalej są pojazdy z Euro 5 (30 sztuk) i Euro 3 (27 sztuk). Mniej popularne są autobusy spełniające Euro 4 (13 szt.). Poza kategorią jest wciąż 27 aut (18 proc.).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na torun.naszemiasto.pl Nasze Miasto