MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Będzie wielka zmiana w projekcie. Ulica w centrum Torunia jednak z jedną jezdnią

Marek Nienartowicz
Marek Nienartowicz
Trasa staromostowa powstanie między Targowiskiem Miejskim a cmentarzem św. Jerzego. Będzie miała jedną, a nie dwie jezdnie, jak początkowo planowano
Trasa staromostowa powstanie między Targowiskiem Miejskim a cmentarzem św. Jerzego. Będzie miała jedną, a nie dwie jezdnie, jak początkowo planowano Agnieszka Bielecka
Trwają prace nad zmianami w projekcie odcinka trasy staromostowej między placem Niepodległości a ulicą Dekerta. Już wiadomo, że w porównaniu zajdą w nim poważne korekty.

Polecamy: Tak z drona wygląda teren pod dawnym Polchemie

od 7 lat

Przypomnijmy, że jeszcze za rządów prezydenta Michała Zaleskiego miasto podpisało z firmą Balzola umowę na zaprojektowanie i przebudowę i budowę odcinka trasy staromostowej - a w praktyce fragmentu alei 700-lecia Torunia - między placem Niepodległości a ulicą Dekerta. Inaczej patrząc - arteria zaplanowana została między Targowiskiem Miejskim a cmentarzem św. Jerzego. Miała mieć dwie jezdnie.

Wokół tej koncepcji wybuchła dyskusja przed kwietniowym wyborami samorządowymi. Sporo było głosów, że trasa ograniczyć dostęp do targowiska od zachodniej strony. Zniknąć miałoby funkcjonujące obecnie przejście między jego północno-zachodnią bramą a furtką o wschodniej stronie cmentarza św. Jerzego. Na trasie zaplanowano klasyczne przejścia dla pieszych, z sygnalizacjami świetlnymi, przy jej skrzyżowaniach z ulicami Gałczyńskiego i Dekerta.

Zmiany w projekcie trasy staromostowej: zalecenie nowego prezydenta Torunia

Te głosy uwzględnił nowy prezydent Torunia, Paweł Gulewski. Zalecił wysłuchanie postulatów handlowców z targowiska oraz okolicznych mieszkańców. W miarę możliwości mają one zostać uwzględnione w projekcie odcinka trasy staromostowej.

Więcej informacji z Torunia i okolic przeczytasz >>>TUTAJ<<<<

Swoje postulaty handlowcy z targowiska przedstawili podczas niedawnego spotkania z przedstawicielami miasta i formy Balzola.

- Z tego spotkania najważniejszy jest jeden wniosek - mówi Jarosław Dziedzic, jeden z handlowców z targowiska. - Na 99 procent pewne jest, ze trasa staromostowa w rejonie rynku będzie miała nie dwie, ale jedną jezdnię, po jednym pasie w dwóch kierunkach. W ten sposób spełniony zostanie nasz postulat, by nie ograniczać dostępu do targowiska.

Inne postulat handlowców to stworzenie przejścia dla pieszych przez trasę pomiędzy między jego północno-zachodnią bramą a furtką o wschodniej stronie cmentarza św. Jerzego.

- Usłyszeliśmy, że będzie mogło powstać, bo trasa jednojezdniowa będzie miała niższą kategorię niż pierwotnie planowana. Przy dwujezdniowej nie może być dużego zagęszczenia przejść - relacjonuje Jarosław Dziedzic.

Handlowcom zależy też na połączeniach między trasą staromostową a zachodnimi bramami targowiska. W tej kwestii konkretnych deklaracji nie było. Pojawiła się za to ta, że na parkingu, który powstanie po zachodniej stronie targowiska darmowa będzie pierwsza godzina postoju.

- Są jeszcze inne zadawalające nas wnioski z tego spotkania. Jeśli trasa przy rynku będzie miała jedną jezdnię, to nie będzie trzeba likwidować fragmentów targowiska, co zakładał pierwotny projekt - mówi Jarosław Dziedzic.

Korekty w projekcie mają też oznaczać ograniczenie wycinki drzew rosnących przy targowisku.

Budowa trasy staromostowej w Toruniu: rozpoczęcie najwcześniej po wakacjach?

Miasto oficjalnie nie potwierdza jeszcze tych wniosków dotyczących nowej koncepcji odcinka trasy staromostowej między placem Niepodległości a ulicą Dekerta. Nieoficjalnie od urzędników można usłyszeć, że budowa jedniej, a nie dwóch jezdni jest przesądzona. Więcej być może będzie wiadomo po tym, gdy firma Balzola przedstawi skorygowany projekt arterii. Ma go zaprezentować w ostatnim tygodniu czerwca.

Prace nad zmianami w projekcie oznaczają, że realizacja inwestycji przesunie się w czasie. Po ich zatwierdzeniu potrzebne będą jeszcze uzgodnienia z wieloma służbami i instytucjami.

- Podczas spotkania, gdy zapytałem o termin rozpoczęcia budowy, usłyszałem, że zapewne nastąpi to po wakacjach - dodaje Jarosław Dziedzic.

Nowy odcinek trasy średnicowej w Toruniu: między jedną a dwiema jezdniami

Zapowiedzi poważnych korekt w projekcie budowy odcinka trasy staromostowej wzbudziły już dyskusję w internecie.

Polecamy: Dzieje się w Toruniu. Najlepsze zdjęcia fotoreporterów >>> TUTAJ <<<

"Budowa tylko jednej jezdni z przejściem dla pieszych między targowiskiem i cmentarza to jedyne słuszne rozwiązanie. Dwie jezdnie sztucznie podzielą ten rejon Torunia, mocno utrudnią dostęp do rynku. "Autostrada Chełmińska", która tak mocno zaingerowała w Chełmińskie Przedmieście, nie jest tu potrzebna" - to jeden z głosów zwolenników zmian w projekcie.

"Po jednojezdniowym fragmencie trasy średnicowej między ulicami Grudziądzką a Batorego także na trasie staromostowej będziemy mieli kuriozalne zwężenie. Jej dwie jezdnie przy targowisku mocno by usprawniły ruch w osi północ - południe. Odciążyłyby także poważnie Szosę Chełmińską po wschodniej stronie rynku. Stałaby się spokojną ulicą, z łatwym dostępem do targowiska" - tak z kolei twierdzi przeciwnik zmian.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Będzie wielka zmiana w projekcie. Ulica w centrum Torunia jednak z jedną jezdnią - Nowości Dziennik Toruński

Wróć na torun.naszemiasto.pl Nasze Miasto