- Konieczność wsparcia merytorycznego zarówno dla powstających, jak i już działających firm wynika z badań przeprowadzonych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Naszą pomoc kierujemy zwłaszcza do mikroprzedsiębiorstw. Choć te najmniejsze firmy wytwarzają aż 30% Produktu Krajowego Brutto, to zajmują się głównie handlem oraz naprawami i mają dość niewielki udział w eksporcie (zaledwie 15%). Najważniejszą jednak bolączką mikroprzedsiębiorstw jest krótka egzystencja (na rynku co czwarta firma mikro upada po 1 roku) oraz trudność rozwoju. W efekcie, mikroprzedsiębiorstwa bardzo rzadko przekształcają się w małe lub średnie firmy. Chcemy pomóc im pokonać hamujące ich rozwój bariery tak, aby zachęcić ich do dalszego rozwoju – mówi Bożena Lublińska-Kasprzak, Prezes PARP.
Usługa asysty jest adresowana do wszystkich firm, niezależnie od okresu dotychczasowego działania czy branży. Składa się z dwóch zasadniczych etapów.
Etap I - diagnoza potrzeb biznesowych – to identyfikacja problemów oraz potrzeb klienta związanych
z prowadzeniem działalności gospodarczej. Identyfikacja ta polega na przeprowadzeniu szczegółowego wywiadu z klientem, analizy dokumentów oraz wskazaniu metod rozwiązania zdiagnozowanych potrzeb. Etap II to wsparcie doradcze w zakresie zidentyfikowanych w etapie
I potrzeb, zgodnie z ustaloną z klientem ścieżką postępowania.
W ramach realizacji usługi, konsultacjami i profesjonalnym doradztwem objęte zostaną 4 podstawowe obszary działalności firmy:
·
spełnianie wymogów formalno-prawnych dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej (wywiązywanie się z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy, w tym składanie dokumentów do ZUS i Urzędu Skarbowego);
·
marketing przedsiębiorstwa (przygotowanie strategii marketingowej, analizy SWOT, analizy wpływu czynników zewnętrznych i wewnętrznych na pozycję strategiczną firmy itp.);
·
organizacja przedsiębiorstwa (organizacja pracy, zarządzanie czasem, dobór personelu, podział obowiązków i odpowiedzialności itp.);
·
finanse przedsiębiorstwa (opracowanie kosztorysu przedsięwzięcia, zarządzanie kapitałem obrotowym, pozyskiwanie źródeł finansowania, postępowanie w przypadku zagrożenia „zatorem płatniczym”, wypowiedzenie umowy kredytowej przez bank itd.).
W regionie kujawsko-pomorskim 3 wyłonione instytucje obsłużą w ramach pilotażu asysty łącznie ok. 130 przedsiębiorców (Toruńska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. – 54, Izba Przemysłowo-Handlowa – 42 oraz Kujawsko-Pomorski Związek Pracodawców i Przedsiębiorców – 33).
- Założyliśmy, że odbiorcami usług będą firmy zarejestrowane lub posiadające struktury na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, co nie oznacza, że jeśli zgłosi się do nas firma spoza regionu pozostawimy ją bez pomocy. Mamy możliwość współpracy w ramach sieci i po zdiagnozowaniu potrzeby, skierowania klienta do właściwego wykonawcy – mówi Iwona Pietruszewska-Cetkowska z Toruńskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A.
Izba Przemysłowo-Handlowa również zamierza skoncentrować się na macierzystym regionie. - Nie wykluczamy jednak doradztwa dla przedsiębiorstw spoza regionu. Serdecznie zachęcamy firmy
z innych województw do skorzystania z naszej usługi – zaprasza Marta Olszewska z toruńskiej IPH.
- Nie ma żadnych ograniczeń co do branży. Każdy przedsiębiorca jest mile widziany – dodaje Hanna Wygodzka z Kujawsko-Pomorskiego Związku Pracodawców i Przedsiębiorców.
Usługa jest świadczona przez 21 ośrodków, w 11 województwach, jednak mogą się do nich zgłaszać przedsiębiorcy z całego kraju. Z asysty w tym roku skorzystać może nawet 1000 przedsiębiorców.
Po etapie pilotażowym, jeśli usługa zainteresuje przedsiębiorców, będzie świadczona jako kolejna usługa systemowa Krajowego Systemu Usług przez Punkty Konsultacyjne KSU.
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?