Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tramwaje wracają na północ Torunia. Jak przed laty wyglądały ich kursy?

Marek Nienartowicz
Marek Nienartowicz
Tramwaje linii nr 3 na ulicy Nowickiego, dzisiejszej alei Solidarności, lata 70.
Tramwaje linii nr 3 na ulicy Nowickiego, dzisiejszej alei Solidarności, lata 70. Andrzej Kamiński
Za nami pierwsza, próbna jazda tramwaju nową trasą na północ Torunia. Będą kolejne, zanim 1 września rozpoczną się stałe kursy. To powrót tramwajów w tę część miasta po ponad 30 latach. Którędy tu kiedyś jeździły?

Rozpoczęły się badania archeologiczne na toruńskim bulwarze

od 16 lat

Nowa trasa tramwajowa w Toruniu budowana jest między placem NOT-u a Jarem. Torowisko ułożono na Szosie Chełmińskiej, ulicach Długiej, Legionów, Polnej, Ugory i Watzenrodego. W części ta trasa ma przebieg podobny jest to tej, którą przed laty kursowały tramwaje na północ miasta.

Tramwaj na Jar. Taki przebieg miała stara trasa

Przypomnijmy, że uruchomioną 23 października 1907 roku linią tramwaj nr 3 dojeżdżał od Ratusza Staromiejskiego dzisiejszą Szosą Chełmińską do jej skrzyżowania z ulicą Grunwaldzką. 20 lat później wydłużono ją do wylotu ulicy Wybickiego. W połowie lat 50. tramwaj zaczął dojeżdżać do dworca Toruń Północ. W latach 1958-1972 funkcjonował jeszcze fragment linii od Torunia Północ do ulicy Lisiej na Wrzosach. Od pozostałej części trasy był oddzielony torem kolejowym. Pasażerowie przyjeżdżający od strony centrum musieli wysiąść z tramwaju, przejść przez tor kolejowy i przesiąść się do kursującego wahadłowo wagonu na Wrzosy.

Polecamy

W drugą stronę, z biegiem czasu, kursy "trójki" zostały przedłużone spod Ratusza Staromiejskiego na Bydgoskie Przedmieście. Tu kończyła ona kursy na ulicy Reja.

Trasa na Szosie Chełmińskiej (w czasach PRL-u będącej ulicą Nowickiego) była jednotorowa - od jej skrzyżowania z ulicą Grudziądzką do pętli. Były na niej mijanki - w pobliżu skrzyżowań z ulicami Dekerta oraz Żwirki i Wigury. Tor zmieniał przebieg na Szosie Chełmińskiej. Na poszczególnych odcinkach biegł jej środkiem oraz wschodnią i zachodnią stroną.

W dziejach tej trasy jest też poważny wypadek. W sobotę 8 lutego 1975 roku na ówczesnej ulicy Nowickiego, przy skrzyżowaniu z Grunwaldzką, wykoleił się i przewrócił pierwszy wagon dwuczłonowego składu "trójki". Na szczęście motorniczemu ani pasażerom nic poważniejszego się nie stało.

Tramwaj na północ Torunia. Powrót po 32 latach

Starą trasą na północ Torunia tramwaje przestały jeździć 32 lata temu. Dokładnie - 15 lipca 1991 roku. Tego dnia, cztery minuty przed godziną 23, odjechał z pętli przy dworcu Toruń Północ ostatni tramwaj linii nr 3. Jak relacjonowały dwa dni później „Nowości”, był to pojazd przegubowy typu 803N (produkt chorzowskiej firmy Konstal) o numerze bocznym 209. Dla tego tramwaju miał to być podwójnie ostatni kurs - Miejski Zakład Komunikacji postanowił go bowiem odstawić do tzw. rezerwy. Motorniczym podczas tego ostatniego kursu „trójki” był Tomasz Walkowski.

Polecamy

„Nikomu nie żal tej linii - czytamy w „Nowościach” z 17 lipca 1991 roku - Jak poinformował nas dyrektor Miejskiego Zakładu Komunikacji Andrzej Szwarc, linia od dłuższego czasu dogorywała. Jednotorowy szlak nie spełniał wymogów technicznych, zaś mieszkańcy okolicznych domów od lat domagali się likwidacji trasy powodującej nieustannych hałas i drżenie domów”.

Tramwaje na Szosie Chełmińskiej zastąpiły autobusy - najpierw linii nr 27, potem też nr 31.

Po starej trasie tramwajowej nie zostało już na Szosie Chełmińskiej śladu. W miejscu, w którym była pętla, stoi od kilku lat sklep sieci Lidl. Najszybciej zdemontowano trakcję elektryczną. Tor znikał sukcesywnie. Demontowany był przy okazji inwestycji drogowych. Sporo usunięto przy okazji przebudowy poszczególnych odcinków Szosy Chełmińskiej oraz budowy w latach 2013-2014 dochodzącej do niej w rejonie ulicy Wybickiego trasy średnicowej.

Nowa trasa w Toruniu. Kiedy otwarcie i pierwsze kursy?

Ostatnie ślady po starej trasie zniknęły przy kończącej się właśnie budowie nowej. Zdemontowane zostało doskonale widoczne jeszcze dwa lata temu torowisko między ulicami Dekerta a Podgórną, w tym wspomniana mijanka.

Przy okazji budowy trasy na Jar zniknął też ostatni słup tramwajowy z Szosy Chełmińskiej, pamiętający początki linii nr 3 z 1907 roku. Stał przy skrzyżowaniu z ulicą Dekerta. Za sprawą red. Szymona Spandowskiego ma trafić do muzeum Toruńskich Wodociągów, które powstało w dawnej stacji pomp na Bielanach.

Polecamy

Na ulicach Długiej, Legionów, Polnej, Ugory i Watzenrodego tramwaj będzie nowością. Nowa trasa będzie najdłuższą trasą tramwajową w dziejach północnego Torunia. Między placem NOT-u a pętlą przy ulicy Heweliusza na Jarze ma prawie 6,5 kilometra długości.

Przypomnijmy, że na piątek 25 sierpnia zaplanowano uroczystość otwarcia nowej trasy. Tramwaje zaczną nią regularnie kursować od 1 września. Pobiegną nią linie nr 3 (Heweliusza - aleja Solidarności - Motoarena) i nr 6 (Heweliusza - aleja Solidarności - Olimpijska).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Tramwaje wracają na północ Torunia. Jak przed laty wyglądały ich kursy? - Nowości Dziennik Toruński

Wróć na torun.naszemiasto.pl Nasze Miasto