Przebudowa tej linii trwała od końca 2018 roku. Ze starej infrastruktury nie było czego ratować. Zdemontowano resztki torów i starych, drewnianych podkładów. Wzmocniono podtorze, przebudowano mosty, przepusty oraz kilkadziesiąt przejazdów kolejowych na tej trasie.
Przez które miejscowości pojedzie pociąg z Wrocławia do Świdnicy?
Na przedmieściach Wrocławia powstaje przystanek Bielany Wrocławskie. W miaeście pociąg zatrzyma się na przystankach: Wrocław Partynice i Wrocław Wojszyce. PKP PLK informuje, perony wybudowano w nowych, dogodnych lokalizacjach. Przystanek Wrocław Partynice jest bliżej ul. Zwycięskiej a Wrocław Wojszyce przy ul. Grota-Roweckiego. Aby maksymalnie ograniczyć czas zamknięcia przejazdów obok obu przystanków, perony usytuowano po obydwu stronach drogi.
Przystanki na odnawianej linii kolejowej Wrocław Główny - Sobótka - Świdnica Miasto:
- Wrocław Wojszyce
- Wrocław Partynice
- Bielany Wrocławskie
- Domasław
- Kobierzyce
- Wierzbice
- Pustków Żurawski
- Olbrachtowice
- Rogów Sobócki
- Sobótka
- Sobótka Zachodnia
- Strzelce
- Szczepanów
- Marcinowice
- Pszenno
- Świdnica Przedmieście
We wrześniu zakończono ostatecznie prace przy torach. Jak informuje spółka PKP PLK ostatnim zadaniem było zgrzewanie szyn. Dzięki temu przejeżdżające pociągi będą powodowały mniejsze drgania i hałas, co będzie szczególnie istotne w miejscach, gdzie szyny przebiegają blisko zabudowań, a takich trochę się znajdzie. Poza Wojszycami i Partynicami, budynki mieszkalne stoją w bezpośrednim sąsiedztwie torów m.in. w Rogowie Sobóckim czy Sobótce.
Niestety odnowione elementy infrastruktury kolejowej zachęciły do działania także wandali. Pięknie wyremontowany most na rzece Ślęzie, w pobliżu al. Karkonoskiej, już nadaje się do remontu. Pociągi jeszcze nie zdążyły tamtędy pojechać, a chuligani już pobazgrali całą przeprawę. Ten smutny widok tak się teraz prezentuje... brak słów:
Przy tej inwestycji uwzględniono też plany rozwoju kolei - budowy w przyszłości drugiego toru na odcinku Wrocław - Kobierzyce oraz reaktywacji linii z Kobierzyc w kierunku Łagiewnik Dzierżoniowskich i Piławy Górnej (nr 310). To wymagało zwiększenia zakresu prac. Na stacji w Kobierzycach układ torów został gruntowanie przeprojektowany i jest przebudowywany. Będzie dwukrawędziowy peron i nowa mijanka, która zapewni możliwość obsługi większej liczby połączeń.
Połączenie (linia nr 285) z Wrocławia przez Sobótkę Zachodnią do Świdnicy liczy ok. 60 km. Zapewni przejazd pociągów pasażerskich z maksymalną prędkością nawet do 120 km/godz. W sierpniu 2020 roku został przywrócony ruchu towarowy Sobótka Zachodnia – Świdnica. Na tym odcinku został położony nowy tor, odnowiono blisko 30 obiektów inżynieryjnych; w tym 6 mostów i 3 wiadukty. Inwestycja o wartości blisko 217 mln zł, „Rewitalizacja linii kolejowej nr 285 na odcinku Wrocław Główny - Świdnica Przedmieście wraz z linią nr 771 Świdnica Przedmieście – Świdnica Miasto” jest współfinansowana ze środków unijnych EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego.
Odszedł Janusz Rewiński
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?