18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Toruńskie mosty w Małej Galerii Ratusza Staromiejskiego

Robert Żytkowicz
Historia toruńskich mostów zaczęła się już ponad 500 lat temu. Pierwszy most powstał w 1500 r. na mocy przywilejów króla Jana Olbrachta. Składał się z dwóch części, połączonych Kępą Bazarową, która tworzyła naturalny filar. Wystawę można zwiedzać do 16 II 2014 r.

Ceny biletów:
normalny - 10 zł, ulgowy 6 zł
w środy: normalny - 6 zł, ulgowy 3 zł

Godziny otwarcia: 10.00 - 16.00

Historia toruńskich mostów zaczęła się już ponad 500 lat temu. Pierwszy most powstał w 1500 r. na mocy przywilejów króla Jana Olbrachta. Składał się z dwóch części, połączonych Kępą Bazarową, która tworzyła naturalny filar. W tamtych czasach był to najdłuższy most w Polsce i jeden z najdłuższych w Europie. Budulcem, z którego go wzniesiono, było drewno, które ostatecznie stało się jego piętą Achillesową. Mieszkańcy miasta wielokrotnie musieli go odbudowywać, nierzadko od podstaw. Największym zagrożeniem dla toruńskiej przeprawy były wiosenne roztopy oraz pożary. Pierwszy nowoczesny most powstał w Toruniu w 1863 roku. Drewniana konstrukcja była odporna na spływającą krę, jednak w 1877 r. częściowo strawił go ogień, a ponieważ funkcjonował już most kolejowy to zrezygnowano z jego odbudowy.

W latach 1870-1873 zbudowano w Toruniu most kolejowy. Był to niezwykle istotny element w pruskim systemie komunikacyjnym – umożliwiał połączenie Berlina z Prusami Wschodnimi. Od początku na moście kolejowym funkcjonowała wąska jezdnia oraz chodnik dla pieszych, a więc pełnił on funkcje zarówno mostu kolejowego jak i drogowego. Z biegiem czasu ruch kolejowy na tyle się nasilił, że planowano wybudować na moście dwa tory kolejowe a dla potrzeb transportu drogowego wznieść drugi most. Koncepcja budowy mostu drogowego pojawiła się już w 1913 roku. Wybuch wojny przerwał te plany, a po wojnie państwo polskie z powodu trudnej sytuacji ekonomicznej zmuszone było odsuwać tę inwestycję. Dopiero w 1927 roku Ministerstwo Robót Publicznych podjęło decyzję o realizacji tej inwestycji z wykorzystaniem materiałów z mostu w Opaleniu. W latach 1928-1929 prowadzono rozbiórkę mostu w Opaleniu i przetransportowano jego elementy do Torunia. W tym samym czasie w mieście prowadzono już roboty przy kesonowaniu. W 1930 r. skończono już budowę filarów i przyczółków. Most otwarto na Boże Narodzenie 1932 roku.

Na wystawie pokazane zostaną bardzo cenne grafiki pokazujące drewniany most oraz widoki miasta autorstwa Jakuba Hoffmanna, Eryka Johsona Dahlberga, Mateusza Meriana, Christiana Daniela Pietescha oraz wielu innych. Zaprezentujemy przywilej Jana Olbrachta z 1496 roku, określający warunki budowy mostu. Pokażemy toruńską przeprawę na numizmatach i medalach. Dzięki bogatej kolekcji fotografii i pocztówek będzie można obejrzeć nie tylko widoki mostu z XIX i XX w. , ale także relację z budowy mostu drogowego lub zdjęcia zniszczonych mostów podczas II wojny światowej. Wystawę będzie uzupełniać prezentacja multimedialna. Na dużym ekranie pokazane zostaną albumy zdjęć relacjonujące kolejne etapy powstawania mostu drogowego.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na torun.naszemiasto.pl Nasze Miasto