Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Toruń inwestuje w szyny

UM Torunia
Toruń inwestuje w szyny
Toruń inwestuje w szyny UM Torunia
Niewiele miast w Polsce decyduje się na tak skomplikowane inwestycje, jak wprowadzenie w istniejący schemat ruchu nowej linii tramwajowej. Toruń postawił na transport szynowy, bo jest to ekonomiczna i przyjazna środowisku forma komunikacji zbiorowej i jako taka jest wspierana przez Unię Europejską.

Trwająca w Toruniu budowa nowej linii tramwajowej to ewenement w skali kraju.

Co za tym idzie, miasto, wykładając własne fundusze, może liczyć na spore dofinansowanie projektów tramwajowych.

Łącznie koszt projektu "Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013" oszacowano na kwotę 84 mln 784 tys. zł, z czego dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego do 2015 r. wyniesie 42 mln 135 tys. zł, natomiast wkład własny Gminy Miasta Toruń - 42 mln 649 tys. zł.

Aktualnie projekt tramwajowy w Toruniu jest na ukończeniu. Kilka dni temu została otwarta dla ruchu ul. Sienkiewicza wraz ze skrzyżowaniem z ul. Fałata, gotowa jest już pętla przy ul. Olimpijskiej, gdzie powstały trzy postojowe tory odstawcze. Trwa budowa węzła przesiadkowego w alei Solidarności i przebudowa skrzyżowania przy placu NOT. 

W drugiej połowie 2014 r. zostanie uruchomiona nowa linia na Bielany. Gotowa jest pętla przy ul. Okrężnej, a budowa nowego torowiska w ul. Gagarina zaawansowana w ponad 75 proc. Dzięki zastosowaniu specjalnego systemu nawadniania wzdłuż torów powstanie pas zieleni. W trakcie budowy jest odcinek od rektoratu UMK w kierunku Szosy Okrężnej. Prace realizuje firma Budimex SA.

W ramach projektu w całym mieście są modernizowane platformy przystankowe, w tym roku w ulicach: Ślaskiego, Wyszyńskiego, Konstytucji 3 Maja, Olimpijskiej, a nowe powstaną w alei 700-Lecia. Roboty potrwają do 31 października 2014 r. Przebudowany zostanie przystanek tramwajowy na placu św. Katarzyny: wyniesiona będzie jezdnia dla stworzenia platformy przystankowej i zmodernizowana sygnalizacja świetlna. Z kolei na ul. Warszawskiej, Szumana, i Wałach gen. Sikorskiego zostaną zainstalowane separatory torowiska. Modernizowane są składy tramwajowe - łącznie 18 pojazdów. Dwa ostatnie odnowione żółto-niebieskie tramwaje wyjadą na ulice Torunia do końca września br.

Równolegle z inwestycjami torowymi i modernizacją taboru powstaje system informacji pasażerskiej i zarządzania ruchem – na przystankach są stawiane tablice elektroniczne, na których pasażerowie mogą sprawdzić aktualny czas oczekiwania na tramwaj, a w razie konieczności przeczytać ostrzeżenia o zagrożeniach i inne ważne komunikaty. W 2013 r. zamontowano 15 takich tablic, do połowy br. przybędzie kolejnych 50. System obejmuje dedykowane serwery wraz z trzema zestawami komputerowymi, urządzenia lokalizujące pojazdy i komunikujące się z serwerem, stanowiska dyspozytorskie oraz stanowiska nadzoru ruchu. Do obsługi systemu dyspozytorzy ruchu tramwajowego odbędą niezbędne szkolenie. Przedsięwzięcie, realizowane przez firmę GMV Innovating Solutions, kosztuje prawie 4,5 mln zł.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na torun.naszemiasto.pl Nasze Miasto