Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowy most drogowy w Toruniu ma już trzy lata [ZDJĘCIA]

wap
Nowy most drogowy w Toruniu ma już trzy lata [ZDJĘCIA]
Nowy most drogowy w Toruniu ma już trzy lata [ZDJĘCIA] Sławomir Kowalski
Dziś obchodzimy trzecią rocznicę otwarcia nowego mostu drogowego w Toruniu. Pewne jest, że most im. gen. Elżbiety Zawackiej udrożnił drogi w centrum miasta. Też tak sądzicie? Czekamy na Wasze komentarze.

Most przez Wisłę im. gen. Elżbiety Zawackiej był największa inwestycją w Toruniu od wielu lat. Jego wygląd odnosi się do architektonicznego układu miasta. Wykonany jako stalowa konstrukcja łukowa, kształtem przęseł nawiązuje do istniejących już toruńskich mostów: kolejowego i drogowego.

Nowoczesna, podwieszana konstrukcja oparta na jednej, centralnej podporze w nurcie rzeki, sprawia, że most w niewielkim stopniu ingeruje w naturalne otoczenie. Główna podpora mostu nie zakłóca pierwotnego biegu Wisły i zapewnia zachowanie żeglowności.

Zobacz koniecznie:

Na toruńskim moście im. gen. Elżbiety Zawackiej powstały ponad 4 kilometry tras i dróg dojazdowych,. Budowla ma 18 tysięcy ton konstrukcji stalowej, pochłonęła też 8 tysięcy ton stali zbrojeniowej, 3 tysiące ton asfaltu i 65 tys. metrów sześciennych betonu.
Nowa, a właściwie licząca sobie już 3 lata przeprawa przez Wisłę w Toruniu zawieszona została na najdłuższych w Polsce przęsłach łukowych. Każde z nich ma po 270 m długości i 50 m wysokości (mierzonej od najwyższego punktu łuku do poziomu góry fundamentu podpory). Są to najdłuższe przęsła mostu łukowego w Polsce. To nie jedyna nowinka technologiczna na budowie toruńskiej przeprawy. Nawierzchnia mostu i dróg dojazdowych została wykonana z tzw. asfaltu lanego.

Przy budowie tego mostu wykorzystano też nowatorskie technologie chroniące środowisko. Konstrukcja oparta na jednej, centralnej podporze w nurcie rzeki, sprawia, że most w niewielkim stopniu ingeruje w naturalne otoczenie. Główna podpora mostu nie zakłóca pierwotnego biegu Wisły i zapewnia zachowanie żeglowności.

Z prawobrzeżnej części Torunia droga na most prowadzi przez trzypoziomowe skrzyżowanie w obrębie pl. Daszyńskiego – jeden z najtrudniejszych konstrukcyjnie elementów trasy mostowej. W ramach nowego skrzyżowania powstał tunel, rondo i estakada. Wykonanie węzła wiązało się z przebudową istniejącej już infrastruktury podziemnej i naziemnej. Na lewym brzegu Wisły trasa mostowa była zdecydowanie mniej skomplikowana konstrukcyjnie. Objęła między innymi wykonanie kilkuset metrów nowych odcinków dróg, przejścia podziemnego dla pieszych i wiaduktu nad koleją.

- Nowy most w Toruniu posiada iluminację. W sumie na całym obiekcie zamontowano 140 punktów świetlnych koloru białego

- mówi Agnieszka Kobus-Pęńsko, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu.

Ich uruchomienie poprzedziły testy, które miały na celu sprawdzenie źródeł światła i opraw oświetleniowych. Fachowcy oceniali, jak iluminacja współgra z oświetleniem drogowym na moście. Przed ostatecznym uruchomieniem wymodelowali ją tak, aby nie oślepiała kierowców, tylko podkreślała walory architektoniczne mostu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na torun.naszemiasto.pl Nasze Miasto