Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowa era na szynach

UM Torunia
Toruń wkracza w nową erę komunikacji. Przy wsparciu funduszy unijnych rozbudowuje sieć tramwajową, m.in. do kampusu UMK na Bielanach, modernizuje przystanki, unowocześnia tabor, wprowadza rozwiązania poprawiające komfort i bezpieczeństwo podróżnych.  

Toruń wkracza w nową erę komunikacji. Przy wsparciu funduszy unijnych rozbudowuje sieć tramwajową, m.in. do kampusu UMK na Bielanach, modernizuje przystanki, unowocześnia tabor, wprowadza rozwiązania poprawiające komfort i bezpieczeństwo podróżnych.  

W Toruniu realizowane są obecnie dwa duże, powiązane ze sobą projekty transportowe: regionalny projekt BIT City, który zakłada powstanie do 2015 r. szybkiej kolei miejskiej między Toruniem a Bydgoszczą oraz miejski projekt „Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013”. W ramach tego drugiego powstaje m.in. linia tramwajowa do miasteczka uniwersyteckiego na Bielanach.

Nowa trasa jest już prawie gotowa. Pętla na ul. Olimpijskiej została już przekazana do eksploatacji. Na Bielanach trwa jeszcze regulacja sieci trakcyjnej, budowane są chodniki, ścieżka rowerowa, perony, oświetlenie. Powstaje też mała architektura. Jednocześnie prowadzone są prace drogowe przy układaniu przejazdów torowych oraz zieleniarskie. W ubiegłym tygodniu odbyła się pierwsza jazda techniczna, która miała na celu wykrycie ewentualnych usterek. Przebiegła pomyślnie.

Na węźle przesiadkowym, który powstanie na alei Solidarności trwają prace drogowe i zieleniarskie, powstają chodniki, perony tramwajowe, sieć teletechniczna i mała architektura. 

Równocześnie realizowany jest inny podprojekt – budowa systemu zarządzania ruchem drogowym. W jego ramach prowadzona jest przebudowa przystanków (trwają prace na pętli przy ul. Olimpijskiej, do wykonania pozostały przystanki przy ul. Ślaskiego, Wyszyńskiego i al. 700-lecia). Pomiędzy OM Zieleniec a ul. Grudziądzką oraz od ul. Traugutta do pl. Artylerii powstaje system sterowania sygnalizacją świetlną i układany jest światłowód, a na pl. NOT budowane są sygnalizacje świetlne. Zakończenie prac planuje się w lipcu 2015 r.

Kolejny podprojekt to System informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym. Tu trwa montaż tablic informacyjnych na przystankach. Informują one o najbliższych kursach, pokazują godzinę, mogą ostrzegać o zagrożeniach i przekazywać ważne komunikaty. Docelowo będzie ich 65.

Jednocześnie realizowane są kolejne zadania w ramach regionalnego projektu BiT City. Zakłada on powstanie do 2015 r. szybkiej kolei miejskiej między Toruniem a Bydgoszczą oraz usprawnienie komunikacji miejskiej w obu miastach. Toruńska część tego ogromnego przedsięwzięcia, o wartości 272,7 mln zł (59 5 to środki unijne), to łącznie osiem podprojektów, których celem jest integracja systemu transportu miejskiego w Toruniu z koleją BiT City.

Jednym z nich jest przebudowa torowiska tramwajowego na linii średnicowej od węzła Toruń Miasto do al. Solidarności poprawiająca dostępność komunikacyjną Zespołu Staromiejskiego wpisanego na listę światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO poprzez transport przyjazny środowisku (realizacja MZK). Drugie to budowa węzła przesiadkowego przy dworcu Toruń Miasto integrującego linię średnicową nr 1 oraz pozostały transport publiczny z Koleją Metropolitalna BiT-City (realizacja MZK)

Obecnie trwają końcowe prace projektowe. Pod koniec czerwca wykonawca zamierza złożyć wniosek o wydanie decyzji pozwolenia na budowę. Rozpoczęcie prac przygotowawczych planowane jest na połowę lipca. W pierwszym etapie zaplanowana jest przebudowa torowiska wraz z jezdnią i chodnikami w ul. Wały Gen. Sikorskiego od al. Solidarności do ul. Uniwersyteckiej. Na czas robót odcinek zostanie całkowicie wyłączony z ruchu pieszego, kołowego i transportu publicznego.

Trwają także prace projektowe dla kolejnego zadania – modernizacji systemu sterowania na linii średnicowej dostosowanej do taboru niskopodłogowego (realizacja MZK). 8 kwietnia 2014 r. podpisano umowę z firmą Trakcja SA.

W ramach BiT City zostanie też zmodernizowana pętla tramwajowa Motoarena (realizacja MZK). 30 maja wykonawca złożył wniosek o wydanie decyzji pozwolenia na budowę. W lipcu planuje rozpocząć roboty budowlane.

|

|
|

|
|

|
|

|
|

|

|

|
|

|
|

|
|

|
|

|

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Nowa era na szynach - Warszawa Nasze Miasto

Wróć na torun.naszemiasto.pl Nasze Miasto