Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jelenia Góra powoła oficera rowerowego

Rafał Święcki
Trasa do schroniska Perła Zachodu to za mało, by miasto uchodziło za rowerową stolicę
Trasa do schroniska Perła Zachodu to za mało, by miasto uchodziło za rowerową stolicę fot. marcin oliva soto
W Jeleniej Górze zmienią organizację ruchu, tak żeby ułatwić cyklistom jazdę po ulicach. Pomoże w tym urzędnik rowerzysta.

Reklamowe hasło "Jelenia Góra - rowerową stolicą Polski" przestanie być pustym sloganem - postanowił jeleniogórski samorząd. I przed startem sezonu rowerowego chce wprowadzić wiele zmian w organizacji ruchu. Wszystko po to, by zachęcać mieszkańców do przesiadania się z samochodów na rowery. Zmiany mają też służyć cyklistom, którzy zechcą spędzić rowerowy urlop w Kotlinie Jeleniogórskiej.

Nie będą to kosztowne i pracochłonne inwestycje, bo na takie nie ma pieniędzy. Chodzi o szybkie wytyczenie farbą i pędzlem szlaków, którymi rowerzyści nawet z małymi dziećmi mogliby bezpiecznie przejechać z Maciejowej do Cieplic lub z placu Ratuszowego na Górę Szybowcową. W centrum miasta mają też pojawić się tzw. kontrapasy rowerowe. Wytyczane na drogach jednokierunkowych, umożliwiają one rowerzystom jazdę pod prąd.

Są one stosowane zazwyczaj na krótkich odcinkach dróg, a ich głównym zadaniem jest zmniejszenie odległości do miejsc docelowych. Rowerzyści mogą poruszać się nimi tylko w jedną stronę. W przeciwnym, domyślnym kierunku poruszają się razem z innymi pojazdami na zasadach ogólnych, prawą stroną jezdni. Taki kontrapas mógłby zostać wymalowany między innymi na jezdni przy ul. Okrzei. To nie koniec rowerowych nowości. Urząd miejski planuje powołanie wzorem Wrocławia tzw. oficera rowerowego. - Chcemy, żeby była to osoba z wykształceniem inżynierskim i jednocześnie aktywny rowerzysta - mówi Cezary Wiklik, rzecznik prasowy prezydenta Jeleniej Góry. Oficer rowerowy miałby pracować w strukturach Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów. Jego zadaniem byłby nadzór nad budową i przebudową ulic w mieście, by przy tych inwestycjach nie zapominano o potrzebach rowerzystów.

- Nie chcemy dopuścić więcej do takich remontów, jak w przypadku ulicy Lubańskiej. Nie zaprojektowano tam ścieżek rowerowych, choć była taka możliwość - dodaje Wiklik.

Prezydent Marcin Zawiła chce też, żeby w Jeleniej Górze powstała instytucja społecznego audytu. By na decyzje dotyczące rowerzystów mieli wpływ sami zainteresowani.

Pierwsze spotkanie społecznych ekspertów ruchu rowerowego ma się odbyć w najbliższy piątek w magistracie.

Cały tekst przeczytasz we wtorkowej Gazecie Wrocławskiej

Czy stanowisko oficera rowerowego jest potrzebne w jeleniogórskim magistracie? Komentuj!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dolnoslaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto