Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Prezydent Zaleski dostał absolutorium [ZDJĘCIA]

UM Torunia
Prezydent Zaleski dostał absolutorium [ZDJĘCIA]
Prezydent Zaleski dostał absolutorium [ZDJĘCIA] UM Torunia
Nowe inwestycje, a mimo to niższy niż planowano deficyt i zadłużenie - tak wygląda wykonanie budżetu Torunia za 2013 rok. Podczas 57. sesji rady miasta, 26 czerwca 2014 roku, radni udzielili absolutorium prezydentowi Michałowi Zaleskiemu.

Prezydent Zaleski dostał absolutorium

Absolutorium to zatwierdzenie wykonania budżetu miasta za rok poprzedni. Pozytywna decyzja w tej sprawie oznacza, że budżet miasta został przez prezydenta w 2013 r. wykonany prawidłowo.

Za udzieleniem absolutorium głosowało 19 radnych, jeden był przeciw.

Absolutorium zostało udzielone na wniosek Komisji Rewizyjnej, która wcześniej wyraziła pozytywną opinię o wykonaniu budżetu Torunia za ubiegły rok i wystąpiła o wydanie opinii do Regionalnej Izby Obrachunkowej. Opinia RIO była również pozytywna. 

-To był niesamowicie pracowity rok. Skutecznie zrealizowaliśmy wiele innych zadań - bieżących i inwestycyjnych. Dziękuję wszystkim, którzy pracowali nad wykonaniem budżetu i dziękuję za udzielenie mi absolutorium. Jestem przekonany, że ten rok będzie równie owocny, a miasto będzie się nadal rozwijało – mówił prezydent Torunia Michał Zaleski.

Budżet miasta na rok 2013  został  przyjęty uchwałą nr  456/12 Rady Miasta Torunia z  15 grudnia 2012 r. i zakładał następujące podstawowe  wielkości :

dochody ogółem                               1 028 900 000 zł,

wydatki ogółem                                1 143 100 000 zł,

w tym wydatki majątkowe        
437 215 000 zł, 

deficyt budżetowy                              114 200 000 zł.

W trakcie roku na skutek pozyskania środków zewnętrznych, decyzji wojewody kujawsko pomorskiego w sprawie zwiększenia dotacji z budżetu państwa, a także po rozstrzygnięciach przetargowych dla realizowanych inwestycji, budżet zmieniony był 11 zarządzeniami Prezydenta Miasta   i  siedmioma uchwałami Rady Miasta Torunia. W efekcie podstawowe jego wielkości zmieniły się następująco:

dochody ogółem                               1 046 118 757  zł     (zwiększenie  o   17 218 757 zł),

wydatki ogółem                                1 136 289 182 zł      (zmniejszenie  o     6 810 818 zł),

            w tym wydatki majątkowe       412 760 150 zł      (zmniejszenie o   24 454 850 zł),

deficyt budżetowy                                 90 170 425 zł      (zmniejszenie o   24 029 575 zł).         

Dochody i wydatki miasta wykonano w 99%, natomiast deficyt budżetowy stał się o 34,5 mln zł mniejszy niż pierwotnie planowano.

Plan dochodów zadań własnych budżetu miasta na  rok 2013 ustalono w wysokości 969.274 tys. zł  i trakcie roku zwiększono o 12.809 tys. zł, tj. do kwoty 976.999 tys. zł.

Zwiększenia planu dochodów dotyczyły:

  • podatków, opłat i pozostałych dochodów pobieranych lokalnie o 3.653 tys. zł
  • wpływów z subwencji i dotacji na zadania bieżące o 19.750 tys. zł
  • dotacji inwestycyjnych o 9.579 tys. zł

Łączna wartość pozyskanych w trakcie roku dotacji inwestycyjnych wyniosła 167.188 tys. zł, w tym 9.414 tys. zł dotacji ze źródeł krajowych i funduszy UE na zadania bieżące (tzw. projekty „miękkie”).

Zmniejszenia planu dochodów dotyczyły:

  • wpływów z refakturowania nakładów na spółkę TIS sp. z o.o. o 16.620 tys. zł
  • wpływów ze sprzedaży nieruchomości o 2.000 tys. zł
  • opłat za gospodarowanie odpadami o 3.130 tys. zł

Plan wydatków zadań własnych budżetu miasta na rok 2013 został określony na poziomie 1.083.474 tys. zł i w ciągu roku zmniejszony o 11.221 tys. zł, tj. do kwoty 1.072.253 tys. zł.

Zwiększenia dotyczyły:

  • wynagrodzeń o 8.121 tys. zł. odsetek od kredytów i pożyczek o 15.857 tys. zł
  • pozostałych wydatków bieżących o 24.100 tys. zł
  • wydatków na odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów o 3.130 tys. zł
  • wydatków na  inwestycje o 24.455 tys. zł.  

Plan wydatków na inwestycje ustalono na początek roku na poziomie 437.215 tys. zł. Zmiany w planie inwestycyjnym związane były przede wszystkim z wydłużonymi, na skutek odwołań,  procedurami uzyskiwania niezbędnych zgód i zezwoleń na rozpoczęcie prac budowlanych (decyzji środowiskowych i ZRID).

Największa wartościowo zmiana dotyczyła przesunięcia terminu rozpoczęcia II etapu budowy Trasy Średnicowej Płn. na rok 2014 (9.968 tys. zł) oraz I etapu przebudowy ul. Łódzkiej (4.900 tys. zł). Na rok 2014 przesunięto także prace związane z uzbrajaniem terenów na tzw. „Jarze” (o 7.430 tys. zł). Przesunięcie wiązało się z możliwością pozyskania 85% dofinansowania inwestycji ze środków UE. Zmniejszono także wydatki na wypłatę odszkodowań za grunty przejęte pod budowę Trasy Staromostowej- etap V (o 4.905 tys. zł). Przyczyną był brak ostatecznych wycen nieruchomości dokonywanych przez wojewodę kujawsko-pomorskiego. Środki te przeznaczono na zadanie „pozyskiwanie nieruchomości” w celu przyspieszenia finansowania transakcji przewidzianych do realizacji w latach następnych.

W zadaniu „Budowa nowego mostu wraz z drogami dojazdowymi” plan wydatków roku 2013 zwiększono o 15.579 tys. zł, tj. o kwotę ponadplanowo uzyskanej transzy dotacji z UE. Zwiększenia planu w trakcie roku dotyczyły także pięciu innych zadań finansowanych ze środków zewnętrznych: projektu „Internet świ@t w twoim domu”(1.318 tys. zł), zakupu samochodu dla KM PSP (350 tys. zł), projektu „Radosna szkoła” (346 tys. zł), rozbudowy kampingu Tramp (185 tys. zł), montażu urządzeń zabawowych w „Piernikowym miasteczku”(20 tys. zł).

Oszczędności uzyskane w realizacji 14 zadań pozwoliły na zmniejszenie planu wydatków o 7.711 tys. zł. Część z tych środków (1.767 tys. zł) przeznaczono na zwiększenie planu wydatków, np. przebudowę Szosy Okrężnej (800 tys. zł), budowę parkingów (60 tys. zł).

W trakcie roku 2013 Rada Miasta Torunia podjęła także decyzje dotyczące zmian w finansowaniu dwóch innych inwestycji miejskich: budowy hali sportowo-widowiskowej oraz projektu „Zagospodarowanie terenu Jordanek na cele kulturalno-kongresowe”. Miało to związek z ogłoszeniem upadłości budującej halę Hydrobudowy oraz wyższymi niż pierwotnie planowano kosztami budowy sali na Jordankach.

Deficyt budżetowy na początku roku wynosił 114.200 tys. zł. W związku z oszczędnościami uzyskanymi z tytułu zmniejszenia kosztów obsługi zadłużenia (16 mln zł) oraz przesunięciem terminu rozpoczęcia budowy II etapu Trasy Średnicowej Płn. (8 mln zł),  19 grudnia zaplanowany deficyt obniżono o 24.000 tys. zł. Deficyt wykonany na koniec roku był niższy o kolejne 10.070 tys. zł przede wszystkim dzięki oszczędnościom w planie wydatków inwestycyjnych i bieżących. W rezultacie rok 2013 został zamknięty deficytem niższym od zakładanego pierwotnie o 34.557 tys. zł.

Podstawowymi priorytetami polityki finansowej miasta przyjętymi do planowania budżetu na rok 2013 było ograniczanie deficytu i tym samym - zadłużenia miasta, m.in. poprzez pozyskiwanie zewnętrznych źródeł finansowania, współpracę z miejskimi spółkami, tj. przekazywanie im zadań do realizacji, racjonalne gospodarowanie środkami na wydatki bieżące. Stała kontrola poziomu dochodów i wydatków bieżących miała na celu wygospodarowanie jak najwyższej nadwyżki operacyjnej będącej podstawowym parametrem oceny bezpieczeństwa finansowego miasta i jego zdolności kredytowej.

Działalność bieżąca wygenerowała nadwyżkę wyższą od zaplanowanej o 19,6 mln zł i wyniosła 118,6 mln zł. Najbardziej istotny wpływ na wynik uzyskany z działalności bieżącej miały oszczędności w odsetkach od kredytów i pożyczek (17,9 mln zł)  oraz wyższe od zaplanowanych wpływy z udziałów  w podatkach dochodowych od osób fizycznych i prawnych (4,8 mln zł). Działalność inwestycyjna wygenerowała deficyt niższy od zaplanowanego o 15 mln zł. Przyczyną tej różnicy było przeniesienie wydatków na lata następne, a także oszczędności realizacyjne i przekazanie spółce Toruńskie Wodociągi zadań w zakresie budowy kanalizacji deszczowej  Powyższe zmiany wpłynęły na zmniejszenie zadłużenia miasta, które na koniec roku wyniosło 887.804 tys. zł,  tj. o 26.450 tys. zł mniej niż planowano na początku roku.

Bezpieczna kondycja Torunia została potwierdzona analizą agencji ratingowej Fitch, która w 2013 r. podwyższyła ocenę finansową miasta, , a w 2014 r. to podwyższenie utrzymała. Fitch uznał, że perspektywa ratingów  jest u nas stabilna, a miasto jest bardzo dobrze zarządzane pod względem finansowym i strategicznym. Wysoko oceniono także długoterminowe prognozy finansowe oraz bieżące monitorowanie sytuacji gospodarczej i finansowej miasta.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na torun.naszemiasto.pl Nasze Miasto