Prezydent Zaleski dostał absolutorium
Absolutorium to zatwierdzenie wykonania budżetu miasta za rok poprzedni. Pozytywna decyzja w tej sprawie oznacza, że budżet miasta został przez prezydenta w 2013 r. wykonany prawidłowo.
Za udzieleniem absolutorium głosowało 19 radnych, jeden był przeciw.
Absolutorium zostało udzielone na wniosek Komisji Rewizyjnej, która wcześniej wyraziła pozytywną opinię o wykonaniu budżetu Torunia za ubiegły rok i wystąpiła o wydanie opinii do Regionalnej Izby Obrachunkowej. Opinia RIO była również pozytywna.
-To był niesamowicie pracowity rok. Skutecznie zrealizowaliśmy wiele innych zadań - bieżących i inwestycyjnych. Dziękuję wszystkim, którzy pracowali nad wykonaniem budżetu i dziękuję za udzielenie mi absolutorium. Jestem przekonany, że ten rok będzie równie owocny, a miasto będzie się nadal rozwijało – mówił prezydent Torunia Michał Zaleski.
Budżet miasta na rok 2013 został przyjęty uchwałą nr 456/12 Rady Miasta Torunia z 15 grudnia 2012 r. i zakładał następujące podstawowe wielkości :
dochody ogółem 1 028 900 000 zł,
wydatki ogółem 1 143 100 000 zł,
w tym wydatki majątkowe
437 215 000 zł,
deficyt budżetowy 114 200 000 zł.
W trakcie roku na skutek pozyskania środków zewnętrznych, decyzji wojewody kujawsko pomorskiego w sprawie zwiększenia dotacji z budżetu państwa, a także po rozstrzygnięciach przetargowych dla realizowanych inwestycji, budżet zmieniony był 11 zarządzeniami Prezydenta Miasta i siedmioma uchwałami Rady Miasta Torunia. W efekcie podstawowe jego wielkości zmieniły się następująco:
dochody ogółem 1 046 118 757 zł (zwiększenie o 17 218 757 zł),
wydatki ogółem 1 136 289 182 zł (zmniejszenie o 6 810 818 zł),
w tym wydatki majątkowe 412 760 150 zł (zmniejszenie o 24 454 850 zł),
deficyt budżetowy 90 170 425 zł (zmniejszenie o 24 029 575 zł).
Dochody i wydatki miasta wykonano w 99%, natomiast deficyt budżetowy stał się o 34,5 mln zł mniejszy niż pierwotnie planowano.
Plan dochodów zadań własnych budżetu miasta na rok 2013 ustalono w wysokości 969.274 tys. zł i trakcie roku zwiększono o 12.809 tys. zł, tj. do kwoty 976.999 tys. zł.
Zwiększenia planu dochodów dotyczyły:
- podatków, opłat i pozostałych dochodów pobieranych lokalnie o 3.653 tys. zł
- wpływów z subwencji i dotacji na zadania bieżące o 19.750 tys. zł
- dotacji inwestycyjnych o 9.579 tys. zł
Łączna wartość pozyskanych w trakcie roku dotacji inwestycyjnych wyniosła 167.188 tys. zł, w tym 9.414 tys. zł dotacji ze źródeł krajowych i funduszy UE na zadania bieżące (tzw. projekty „miękkie”).
Zmniejszenia planu dochodów dotyczyły:
- wpływów z refakturowania nakładów na spółkę TIS sp. z o.o. o 16.620 tys. zł
- wpływów ze sprzedaży nieruchomości o 2.000 tys. zł
- opłat za gospodarowanie odpadami o 3.130 tys. zł
Plan wydatków zadań własnych budżetu miasta na rok 2013 został określony na poziomie 1.083.474 tys. zł i w ciągu roku zmniejszony o 11.221 tys. zł, tj. do kwoty 1.072.253 tys. zł.
Zwiększenia dotyczyły:
- wynagrodzeń o 8.121 tys. zł. odsetek od kredytów i pożyczek o 15.857 tys. zł
- pozostałych wydatków bieżących o 24.100 tys. zł
- wydatków na odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów o 3.130 tys. zł
- wydatków na inwestycje o 24.455 tys. zł.
Plan wydatków na inwestycje ustalono na początek roku na poziomie 437.215 tys. zł. Zmiany w planie inwestycyjnym związane były przede wszystkim z wydłużonymi, na skutek odwołań, procedurami uzyskiwania niezbędnych zgód i zezwoleń na rozpoczęcie prac budowlanych (decyzji środowiskowych i ZRID).
Największa wartościowo zmiana dotyczyła przesunięcia terminu rozpoczęcia II etapu budowy Trasy Średnicowej Płn. na rok 2014 (9.968 tys. zł) oraz I etapu przebudowy ul. Łódzkiej (4.900 tys. zł). Na rok 2014 przesunięto także prace związane z uzbrajaniem terenów na tzw. „Jarze” (o 7.430 tys. zł). Przesunięcie wiązało się z możliwością pozyskania 85% dofinansowania inwestycji ze środków UE. Zmniejszono także wydatki na wypłatę odszkodowań za grunty przejęte pod budowę Trasy Staromostowej- etap V (o 4.905 tys. zł). Przyczyną był brak ostatecznych wycen nieruchomości dokonywanych przez wojewodę kujawsko-pomorskiego. Środki te przeznaczono na zadanie „pozyskiwanie nieruchomości” w celu przyspieszenia finansowania transakcji przewidzianych do realizacji w latach następnych.
W zadaniu „Budowa nowego mostu wraz z drogami dojazdowymi” plan wydatków roku 2013 zwiększono o 15.579 tys. zł, tj. o kwotę ponadplanowo uzyskanej transzy dotacji z UE. Zwiększenia planu w trakcie roku dotyczyły także pięciu innych zadań finansowanych ze środków zewnętrznych: projektu „Internet świ@t w twoim domu”(1.318 tys. zł), zakupu samochodu dla KM PSP (350 tys. zł), projektu „Radosna szkoła” (346 tys. zł), rozbudowy kampingu Tramp (185 tys. zł), montażu urządzeń zabawowych w „Piernikowym miasteczku”(20 tys. zł).
Oszczędności uzyskane w realizacji 14 zadań pozwoliły na zmniejszenie planu wydatków o 7.711 tys. zł. Część z tych środków (1.767 tys. zł) przeznaczono na zwiększenie planu wydatków, np. przebudowę Szosy Okrężnej (800 tys. zł), budowę parkingów (60 tys. zł).
W trakcie roku 2013 Rada Miasta Torunia podjęła także decyzje dotyczące zmian w finansowaniu dwóch innych inwestycji miejskich: budowy hali sportowo-widowiskowej oraz projektu „Zagospodarowanie terenu Jordanek na cele kulturalno-kongresowe”. Miało to związek z ogłoszeniem upadłości budującej halę Hydrobudowy oraz wyższymi niż pierwotnie planowano kosztami budowy sali na Jordankach.
Deficyt budżetowy na początku roku wynosił 114.200 tys. zł. W związku z oszczędnościami uzyskanymi z tytułu zmniejszenia kosztów obsługi zadłużenia (16 mln zł) oraz przesunięciem terminu rozpoczęcia budowy II etapu Trasy Średnicowej Płn. (8 mln zł), 19 grudnia zaplanowany deficyt obniżono o 24.000 tys. zł. Deficyt wykonany na koniec roku był niższy o kolejne 10.070 tys. zł przede wszystkim dzięki oszczędnościom w planie wydatków inwestycyjnych i bieżących. W rezultacie rok 2013 został zamknięty deficytem niższym od zakładanego pierwotnie o 34.557 tys. zł.
Podstawowymi priorytetami polityki finansowej miasta przyjętymi do planowania budżetu na rok 2013 było ograniczanie deficytu i tym samym - zadłużenia miasta, m.in. poprzez pozyskiwanie zewnętrznych źródeł finansowania, współpracę z miejskimi spółkami, tj. przekazywanie im zadań do realizacji, racjonalne gospodarowanie środkami na wydatki bieżące. Stała kontrola poziomu dochodów i wydatków bieżących miała na celu wygospodarowanie jak najwyższej nadwyżki operacyjnej będącej podstawowym parametrem oceny bezpieczeństwa finansowego miasta i jego zdolności kredytowej.
Działalność bieżąca wygenerowała nadwyżkę wyższą od zaplanowanej o 19,6 mln zł i wyniosła 118,6 mln zł. Najbardziej istotny wpływ na wynik uzyskany z działalności bieżącej miały oszczędności w odsetkach od kredytów i pożyczek (17,9 mln zł) oraz wyższe od zaplanowanych wpływy z udziałów w podatkach dochodowych od osób fizycznych i prawnych (4,8 mln zł). Działalność inwestycyjna wygenerowała deficyt niższy od zaplanowanego o 15 mln zł. Przyczyną tej różnicy było przeniesienie wydatków na lata następne, a także oszczędności realizacyjne i przekazanie spółce Toruńskie Wodociągi zadań w zakresie budowy kanalizacji deszczowej Powyższe zmiany wpłynęły na zmniejszenie zadłużenia miasta, które na koniec roku wyniosło 887.804 tys. zł, tj. o 26.450 tys. zł mniej niż planowano na początku roku.
Bezpieczna kondycja Torunia została potwierdzona analizą agencji ratingowej Fitch, która w 2013 r. podwyższyła ocenę finansową miasta, , a w 2014 r. to podwyższenie utrzymała. Fitch uznał, że perspektywa ratingów jest u nas stabilna, a miasto jest bardzo dobrze zarządzane pod względem finansowym i strategicznym. Wysoko oceniono także długoterminowe prognozy finansowe oraz bieżące monitorowanie sytuacji gospodarczej i finansowej miasta.
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?