Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jak przejechać przez superwęzeł Sośnica

Joanna Heler
Udając się do Wrocławia w ogóle nie trzeba zmieniać jezdni. 

Prosty jest także zjazd na Rybnik. Trudniej znaleźć drogę do Gliwic i Tychów. Trzeba zjechać w prawo jeszcze przed zjazdem na Rybnik i pojechać w stronę Gdańska. Tu jednak droga się urywa i jest wyznaczona tzw. zawrotka. Dalej trasa prowadzi do ronda na ul. Pszczyńskiej (DK44). Tu do Gliwic w prawo, do Tychów w lewo. Zawracanie w stronę Katowic na tym samym rondzie i wiaduktem nad A4 po ślimaku.
Udając się do Wrocławia w ogóle nie trzeba zmieniać jezdni. Prosty jest także zjazd na Rybnik. Trudniej znaleźć drogę do Gliwic i Tychów. Trzeba zjechać w prawo jeszcze przed zjazdem na Rybnik i pojechać w stronę Gdańska. Tu jednak droga się urywa i jest wyznaczona tzw. zawrotka. Dalej trasa prowadzi do ronda na ul. Pszczyńskiej (DK44). Tu do Gliwic w prawo, do Tychów w lewo. Zawracanie w stronę Katowic na tym samym rondzie i wiaduktem nad A4 po ślimaku.
Jeszcze przed świętami zostanie oddany do użytku jeden z największych w Europie węzłów komunikacyjnych. Podpowiadamy kierowcom - jak go pokonać

Największy w Polsce i jeden z większych w Europie drogowy węzeł spinający autostrady A4 i A1 lada dzień zostanie otwarty. Ma 33 kilometry dróg z trzema pasami na trzech poziomach, 16 wiaduktów i 36 zjazdów na wszystkie strony świata. Na razie roboczo nazywany węzłem Sośnica, po zabiegach władz Gliwic, które podkreślały, że kierowcom z daleka nazwa ta nic nie powie, na mapach i drogowskazach będzie funkcjonować jako węzeł Gliwice - Sośnica.

Umowa na budowę inwestycji, wartej 853 mln zł, została podpisana 30 maja 2008 roku. Po 17 miesiącach prac, komunikacyjne cudo imponuje wielkością, a i doświadczonego kierowcę, usiłującego dostać się na właściwy zjazd, może przyprawić o ból głowy. Ten drogowy labirynt samych znaków drogowych ma 256. Węzeł ma trzy poziomy i można z niego wjechać lub wyjechać na Gliwice, Tychy, Katowice, Rybnik i Wrocław.

Przy budowie 33 km dróg, składających się na sam węzeł, oraz stawianiu m.in. 18 mostów w najgorętszym okresie pracowało nawet do tysiąca osób. Były miesiące, że pracowano także w niedziele.

- Same liczby mówią, jak gigantyczne jest to przedsięwzięcie - podkreśla Dorota Marzyńska, rzecznik katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i wylicza: - Tylko przy ulicy Pszczyńskiej, dochodzącej do węzła, postawiono 614 metrów murów oporowych. Mają one za zadanie "usztywnić" teren. Ekrany akustyczne mają w sumie 4 km, a stalowe bariery ochronne oddzielające jezdnie oraz montowane na ostrych łukach wyliczono na 55 tys. metrów bieżących. Do budowy nasypów potrzeba było 327 mln metrów sześc. ziemi, a z wykopów wywieziono jej 618 tys. metrów sześc. Na nasypach posadzono ok. 3 tys. krzaczków i pnączy.

Węzeł zaprojektowano dla najwyższej, szóstej kategorii ruchu. Za wyjątkiem ograniczeń prędkości na łukach będzie się po nim można poruszać z prędkością 100 km/h.

Odchodzącą od węzła autostradą A1 przejedziemy na razie tylko 15 km, do Bełku. Na trasie tej znalazły się trzy bezkolizyjne węzły, dzięki którym można wjechać i zjechać z autostrady: estakadą przerzuconą nad stawem Moczury i dochodzącą do ul. Dworcowej w Knurowie, w Dębieńsku (na skrzyżowaniu z drogą powiatową S-4353 w Czerwionce-Leszczynach) i Bełku - na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 925. Tu też docelowo mają się znaleźć punkty poboru opłat. Obecnie najbardziej zagrożony odcinek A1 to trasa od Świerklan do granicy państwa w Gorzyczkach. Ociągającej się z pracami austriackiej firmie Alpine w ostatnich dniach wypowiedziano umowę, oceniając zaawansowanie prac na 50 proc. Tym samym oddanie 18-km odcinka opóźni się o prawie 2 lata. Jak jednak zapewnia Dorota Marzyńska, budowlańcy zdążą przed Euro 2012.

Węzeł Sośnica zostanie oddany do użytku na razie bez kierunku północnego, na zabrzański Maciejów. Stąd wprowadzony ruch wciąż jeszcze trzeba traktować jako tymczasowy.

Co najmniej do roku 2012, kierowcy będą nim jeździć za darmo. Z tzw. biletem zerowym (w punkcie poboru trzeba będzie pobrać kwitek, ale za niego nie płacić) kierowcy będą jeździć A4 od Gliwic do Katowic. Zapłacą za to ci jadący z Gliwic do Wrocławia. Kiedy? Zapewne również w 2012. Rok wcześniej ma zakończyć prace firma, która wygrała przetarg na dostosowanie autostrady do parametrów drogi koncesjonowanej. Chodzi o budowę Miejsc Obsługi Pasażerów, czy montaż sieci telefonii alarmowej.

Budowa gigantycznego węzła nie pozostała bez wpływu na codzienne życie gliwiczan. Mieszkańcy skarżą się na wyładowane do granic możliwości TIR-y z materiałami budowlanymi, jeżdżące obok ich domów. Do ostrej wymiany zdań nieraz doszło też pomiędzy inwestorem i wykonawcą, a przedsiębiorcami mającymi swe firmy przy ul. Pszczyńskiej. Zamknięcie w jej ciągu wiaduktu odcięło ich od świata.

Węzeł Sośnica jeszcze przed otwarciem zebrał tragiczne żniwo. W sierpniu tego roku w przęsło kolosa uderzył jadący autostradą w kierunku Katowic kierowca skody octavii. Na miejscu zmarła jego 33-letnia żona i 9-letnia córka. Lekarzom w szpitalu nie udało się uratować 13-letniego syna.

Wciąż pilnie strzeżoną tajemnicą pozostaje data oddania tej długo wyczekiwanej inwestycji, bo wciąż trwają jej odbiory techniczne. Dorota Marzyńska z GDDKiA mówi lakonicznie, że stanie się to przed świętami. Czasu pozostało więc niewiele.

Prace na budowie A1 potrwają w naszym regionie do 2014 r.

1. Odcinek od granicy woj. łódzkiego do Pyrzowic, termin zakończenia robót - styczeń 2014 r., długość 74,6 km:

- granica województwa łódzkiego - węzeł Rząsawa - długość 19,9 km, realizacja 2012 r.,

- odcinek Woźniki - Pyrzowice - długość 15,1 km, termin zakończenia prac styczeń 2014 r.,

- odcinek Rząsawa - węzeł Woźniki - długość 39,6 km, realizacja styczeń 2014 r.

2. Pyrzowice - granica państwa z Czechami - długość 92,2 km, termin zakończenia prac - kwiecień 2012 r.

- odcinek Piekary Śląskie - Maciejów - długość 20,1 km, termin zakończenia prac grudzień 2011 r.

- węzeł Maciejów - Sośnica - długość 6,03 km, termin zakończenia robót - czerwiec 2011 r.

- węzeł Pyrzowice - węzeł Piekary - długość 16,1 km, termin zakończenia prac - kwiecień 2012 r.

- Bełk - Świerklany - długość 14,1 km, termin zakończenia prac - listopad 2010 r.

- Świerklany - granica państwa z Czechami - długość 18,3 km, termin zakończenia: marzec 2012 r.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto