Trzy przeprawy, w tym dwie drogowe, to w dłuższej perspektywie za mało, by zaspokoić potrzeby Torunia Trzy przeprawy, w tym dwie drogowe, to w dłuższej perspektywie za mało, by zaspokoić potrzeby Torunia

Trzy przeprawy, w tym dwie drogowe, to w dłuższej perspektywie za mało, by zaspokoić potrzeby Torunia (© Jacek Smarz)

Masz zdjęcie do tego tematu?

Wyślij

Po wybudowaniu mostu gen. Elżbiety Zawackiej wydawało się, że postawienie kolejnego takiego obiektu w Toruniu to mrzonki. Okazuje się jednak, że trzecia przeprawa to przyszłość niezbyt odległa.

O moście zachodnim w Toruniu mówi się od lat. O jego budowie w latach 2025-2030 mówił pod koniec 2013 roku radny PiS Jacek Kowalski. Jego słowa częściowo potwierdził niedługo potem prezydent Michał Zaleski.

- Mamy nową sytuację z dwoma mostami. Będziemy szukać odpowiedzi, gdzie i kiedy budować trzeci most. W rozmowach z mieszkańcami najczęściej pojawia się koncepcja mostu zachodniego na wysokości Szosy Okrężnej. To wynika z poczucia symetrii - mówił prezydent.

Pomysł krytykował radny Maciej Cichowicz z Czasu Mieszkańców. Wskazał m.in. na duże koszty budowy.

Pierwszy dokument, który wymienia most zachodni, to „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Torunia”, które za nieco ponad dwa tygodnie będzie obchodzić dziesięciolecie.

- Krótki odcinek trasy mostowej od skrzyżowania Szosy Bydgoskiej z Szosą Okrężną do ulicy Bydgoskiej ustalony jest w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego - dodaje Miejska Pracownia Urbanistyczna. - Zachodnia trasa mostowa kończy swój przebieg w Toruniu na rzece Wiśle. Pozostały odcinek trasy znajduje się w granicach gminy Wielka Nieszawka, gdzie również ustalono przebieg nowej trasy mostowej - zwanej zachodnią.

Kiedy taka przeprawa miałaby powstać, miejskie plany nie mówią. Więcej dowiadujemy się ze „Studium zrównoważonego rozwoju systemów transportowych powiatów bydgoskiego i toruńskiego ze szczególnym uwzględnieniem miast Bydgoszczy i Torunia”. Dokument opracowany przez naukowców z Uniwersytetu Przyrodniczo-Technologicznego w Bydgoszczy określa, jak powinna wyglądać sieć połączeń transportowych na wspomnianym obszarze do 2030 roku. Czytamy w nim, że most zachodni może kosztować około 285 mln zł. Jest określany jako jedna z najważniejszych i najpilniejszych inwestycji.

Warto przy tym dodać, że podobny priorytet zyskało dokończenie średnicówki - aż do Szosy Bydgoskiej. Trasa ta wraz z planowaną przeprawą stanowiłaby duży trakt komunikujący zachodnie osiedla Torunia. Budowa kolejnego mostu będzie zależała od pozyskania dofinansowania zewnętrznego. Na to w aktualnej unijnej perspektywie finansowej - do 2020 roku - nie ma szans.

Wiadomości

Komentarze (0)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!

Więcej na temat: