Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

10-14 kwietnia - festiwal filmów afrykańskich w Kinie Tumult

redakcja
redakcja
Festiwal nosi nazwę Afrykamery 2013. Pokazane na nim zostaną najciekawsze filmy pochodzące z Czarnego Kontynentu.

Prezentowane podczas Festiwalu filmy to najlepsze obrazy wyprodukowane na czarnym kontynencie w ciągu ostatnich kilku lat. Afryka znajduje się właśnie w trakcie swojego renesansu - obecnie jest to najszybciej rozwijający się region świata, co ma swoje odzwierciedlenie także w prężnym rozwoju kinematografii, szczególnie w takich krajach jak RPA, Kenia, Egipt, Algieria, Maroko czy ostatnio także Senegal. Filmy wyprodukowane w Afryce coraz częściej kwalifikują się do konkursów najważniejszych festiwali filmowych, startując obok najlepszych produkcji europejskich i amerykańskich. Tematy poruszane podczas tegorocznego festiwalu pokazują Afrykę taką jaka jest: z trudną historią, aczkolwiek z niezwykle bujną kulturą, z poważnymi problemami, ale z pełnymi temperamentu ludźmi. Kino afrykańskie mimo, że czerpie nadal ze zdobyczy Ameryki i Europy, mówi własnym językiem i o własnych problemach, odbiegając treścią i formą od zachodnich filmów często spłycających bogactwo afrykańskiej kultury. Opisy filmów na stronie kina: www.tumult.plBilety w cenie: 8/12 zł. Karnety na cały Festiwal: 65 zł.Program Festiwalu Filmów Afrykańskich Afrykamery 2013: 10 kwiecieńGodz.: 18:00 – „Wyprawa nadziei", reż. i zdj. Michel K. Zongo; Francja, Burkina Faso, 2012 r.Godz. 20:15 – „Pegaz", reż. Mohamed Mouftakir, zdj. Xavier Castro; Maroko, 2011 r.11 kwiecieńGodz. 18:00 – „Madame Tyson", reż. Edward Porembny, zdj. Kess Bohan, Jacek Gruszka, Edward Porembny; Polska, Francja, Senagal, 2012 r.Godz. 20:15 – „Moloch Tropical", reż. Raoul Peck, zdj. Aleksey Aygi; Haiti, Francja, 2010 r.12 kwiecieńGodz.: 18:00 – „Materiał", reż. Craig Freimond, zdj. Aleksey Aygi; RPA, 2012 r.Godz.: 20:15 – „Nieobecność", reż. Mama Keita, zdj. Remi Mazet; Francja, Senegal, Gwinea, 2009 r.13 kwiecieńGodz.: 18:00 – „Sababou. Afrykańskie przebudzenie", reż. Samir Benchikh, zdj. Oscar Irie; Francja, Wybrzeże Kości Słoniowej, 2012 r.Godz.: 20:15 – "Otelo płonie", reż. Sara Blecher, zdj. Lance Gewer; RPA 2011 r.14 kwiecieńGodz.: 12:00 – AFROKIDS czyli bajki o tematyce afrykańskiejGodz.: 14:00 – AFROSZORTY I – Blok I: Oblicza IslamuGodz: 16:00 – AFROSZORTY II – Blok II: Pejzaże ludzkieOpisy filmów: Fabuły: NIEOBECNOŚĆ (L'ABSENCE)Senegalski naukowiec Adama Diop (w tej roli William Nadylam) 15 lat temu wyjechał z kraju i - tak jak wielu innych utalentowanych ludzi z jego pokolenia - zamieszkał w Paryżu. Jako majętny, odnoszący spore sukcesy zawodowe emigrant, niechętnie wraca do kraju i wspomnień z nim związanych. Jednak na wieść o chorobie starej już babci, decyduje się na krótki powrót do ojczyzny. Wizyta w Senegalu jątrzy niezagojone rany i odnawia traumatyczne wspomnienia, szczególnie, gdy dowiaduje się, że porzucona przez niego przed laty głuchoniema siostra Aisha zarabia na życie jako prostytutka. Adama postanawia wyrwać ją ze spirali przemocy, łatwych pieniędzy i narkotyków. Nie jest to jednak takie proste, sam bowiem powoli zaczyna przyjmować reguły rządzące mętnym i przestępczym podziemiem miasta.OTELO PŁONIE (OTELO BURNING)Jest rok 1989, a system apartheidu dogorywa. Południowoafrykańskie służby specjalne usiłują wywołać walki międzyetniczne, które doprowadzą do nieuniknionego rozpadu kraju. Na tle tych wydarzeń historycznych dorastają 16-letni Otelo Buthelezi, jego młodszy brat Ntwe i jego najlepszy przyjaciel Nowy Rok. Po wizycie w domu na plaży, w którym pracuje ich nowy znajomy Modise, zarażają się miłością do surfowania. Wkrótce poznają świat zupełnie nowych przeżyć, oferujący nieznaną dotychczas wolność pośród fal i odcięcie od społecznych realiów kraju. „Latanie po wodzie" staje się ich drugim życiem. Szczególnie młody Otelo przejawia wyjątkowy dar, który chce wykorzystać łowca talentów Kurt Struely, roztaczając przed chłopcem idealistyczną wizję życia gwiazdy surfingu, tak odległą od brutalnej codzienności. Gdzieś obok tej nowej pasji wyraźnie odczuwa się narastające napięcie pomiędzy frakcjami politycznymi w kraju. A w obliczu rozgrywających się wydarzeń, trudno pozostać bezstronnym obserwatorem.MOLOCH TROPICALW filmie nawiązującym do farsy Sokurowa „Moloch" (o libacjach Adolfa Hitlera, Evy Braun i „spółki" w górskim schronisku), czołowy reżyser Karaibów, Raoul Peck, oferuje kompleksowe spojrzenie na dzieje swojego kraju, „zgwałconego" przez historię, zachodnie siły i skorumpowane elity. Zamknięty na szczycie osnutej we mgle górskiej fortecy, prezydent kraju Jean de Dieu Théogène (wyraźnie wzorowany na obalonym w 2004 roku prezydencie Haiti, byłym księdzu Jean-Bertrand Aristide) przygotowuje się wraz z najbliższymi współpracownikami do uroczystych obchodów 200-setnej rocznicy niepodległości kraju. Jednakże rano w dniu obchodów, w kraju wybucha powstanie przeciwko prezydentowi, który powoli zostaje odcięty od świata zewnętrznego. Niegdyś człowiek Boga i ludu, wkrótce będzie musiał zmierzyć się z wizją własnego upadku, coraz bardziej zatapiając się w szaleństwie własnych słabości.MATERIAŁ (MATERIAL)Komedia. Młody Kassim pracuje z ojcem w rodzinnym sklepie z tkaninami. Zawsze uśmiechnięty jest ulubieńcem klientów. Jednak życie Kassima nie kończy się w sklepie. Prowadzi drugie, potajemne życie komika. Jako muzułmanin wychowywany w tradycyjnej rodzinie hinduskiej nie może pozwolić sobie na takie zajęcie. Komedia i śmiech uznawana są bowiem za coś niepoważnego. Kassim zdaje sobie sprawę z nieuniknionej konfrontacja z rygorystycznym ojcem. W międzyczasie wciąż jednak wymyka się nocami z domu, żeby występować na deskach klubów w Durbanie. Czy jednak w Islamie jest miejsce na śmiech i autorefleksję?PEGAZ (PEGASE)Rihana, 20-letnia dziewczyna pochodząca z miejsca, w którym występuje kult arabskich koni, chroni się przed rzeczywistością w wymyślonym przez siebie świecie. Policja odnajduje ją brutalnie pobitą, w stanie traumy po tym, jak została zgwałcona. Dziewczyna nie jest w stanie powiedzieć, kto odpowiada za to, co się stało. W związku z całym zajściem, trafia na oddział psychiatryczny, gdzie opiekuje się nią Zineb. Próby wyciągnięcia prawdy kończą się jednak niepowodzeniem - Rihana zamyka się w ciszy. Jest przekonana, że została zgwałcona przez demona, a w łonie nosi jego dziecko. Według niej, ciąża jest darem "Władcy koni", wszechwładnego ducha, którego zna z bajek opowiadanych przez ojca. Ale czy ten duch rzeczywiście istnieje?Dokumenty: WYPRAWA NADZIEI (ESPOIR VOYAGE)W Burkina Faso, normalnym zjawiskiem jest wyjazd młodych i zdrowych mężczyzn w poszukiwaniu pracy do bogatszego sąsiada jakim jest Wybrzeże Kości Słoniowej. Wiele z osób, które wyjechały zarobkowo nigdy nie wraca, a czasami wstydząc się własnej porażki zrywa wszelkie kontakty. Wiele osób znika bez śladu i wytłumaczenia. Starszy brat reżysera, Joanny, mając zaledwie 14 lat także wyjechał w 1978 roku z kraju. Choć z początku kontaktował się z rodziną, z czasem słuch o nim całkowicie zaginął. Reżyser Michel K. Zongo – 32 lata później - wyrusza w prywatną podróż, mając nadzieję na odnalezienie śladów własnego brata. Opowieść staje się ogólnoludzka, gdy Zongo odkrywa podczas wędrówki losy wielu pokoleń emigrantów. Szukając prawdy o swoim bracie, jego motywacjach i podróżach, tworzy przejmujący i piękny obraz życia ekonomicznych tułaczy. Niesamowity debiut filmowego samouka.MADAME TYSONFilm dokumentalny "Madame Tyson" to historia, w której głównymi bohaterami są: sławna polityk i zarazem pierwsza kobieta promująca walki - Ndeye Ndiaye Tyson oraz dwóch młodych Senegalczyków - Modou i Thiam. Pomimo analfabetyzmu, Ndeye Ndiaye Tyson stała się w Senegalu znaną osobą, a także wzorem do naśladowania dla wielu rodaków. Przemieszcza się ogromną Hondą, zatrudnia osobistego szofera i asystenta. Gdziekolwiek się pojawia, wzbudza podziw, uznanie i respekt.Z kolei Modou i Thiam dzięki zapasom chcą odmienić swoje życie. Rywalizują ze sobą, bo każdy z nich ma nadzieję, że pewnego dnia zostanie zauważony przez sławną promotorkę, wygra walkę o lepsze życie i stanie się następnym mistrzem senegalskich zapasów. I właśnie droga, którą zakończy wybór przez Ndeye Ndiaye Tyson zwycięzcy na koniec sezonu zapaśniczego i zorganizowanie mu wielkiej walki, stanowi dominujący wątek w filmie.Film, który łączy miłość, nienawiść, nadzieje i złudzenia zabiera widza w kolorową, kulturową podróż prowokującą do refleksji nad ludzką kondycją w społeczeństwie zmuszonym do ciągłej walki. "Madame Tyson" to obraz, który przedstawia alternatywę dla nielegalnej imigracji. Pokazuje bowiem nowe możliwości odniesienia sukcesu i to nie tylko w Senegalu.SABABOU, AFRYKAŃSKIE PRZEBUDZENIE (SABABOU)W Wybrzeżu Kości Słoniowej szerokie grono osób walczy aktywnie o lepsze jutro, każdy z własnym ambitnym projektem, każdy na miarę swoich mozliwości i umiejętności zmienia świat, który ich otacza. Światowej sławy artysta reggae Tiken Jah Fakoly walczy o pojednanie między zwaśnionymi politykami w Gwinei czy Mali, a przez piosenki nawołuje do pokoju i pozytywnych zmian. Jednak nie każdemu dana jest tak wielka siła przebicia. Nastolatka Rosine Bangali walczy o prawa dzieci, w tym walczy o rozpowszechnienie świadomości, że w szkole nie ma miejsca na kary cielesne. Michel Yao aktywnie działa jako prawnik oferujący swoje usługi dla licznych pokrzywdzonych systemu więziennictwa, gdzie oskarżony może przez lata gnić bez procesu czy nawet dowodów. Z kolei Diabson Téré, muzyk reggaeowy, jednak bez równie szerokiej rozpoznawalności co jego sławny rodak, stara się wprowadzić kulturę do najbiedniejszych dzielnic stolicy kraju. Każdy z własną misją, razem budują nowe oblicze kraju i kontynentu...Afroszorty:Blok I: Oblicza IslamuSALAAMMłody Somalijczyk mieszkający w Szwecji próbuje sprowadzić do kraju swoją rodzinę. Co jest gotów poświęcić, aby tego dokonać?BUTY NA EID (SABBAT EL AID)Dziewięcioletni Nader nie potrafi przestać biegać – nogi same niosą go przez świat. Podczas zakupów z okazji święta Eid, wpada w zachwyt na widok pary drogich butów sportowych – zbyt drogich jak na możliwości jego rodziców.LEWA RĘKA BOGA (AL YADO AL YOUSRA)Dla pobożnego, niewykształconego muzułmanina korzystanie z lewej ręki kojarzone jest z oddawaniem czci diabłu. Ojciec młodego leworęcznego Abdelali jest bezlitosny wobec swojego syna, który wykonując zwyczajne, naturalne czynności, sprzeniewierza się religii.KIEDY SPALI (QUAND ILS DORMENT)Młoda wdowa Amina mieszkająca z dziećmi i podstarzałym ojcem, tworzą skromnie żyjącą, ale niezwykle szczęśliwą rodzinę. Szczególna więź łączy wiecznie rozrabiającą 8-letnią Sarę i jej troskliwego dziadka. Proste, subtelne i piękne kino.KLĄTWA (THE CURSE)Młoda kobieta pragnie zapomnieć się i zaznać beztroskiego szczęścia. Ta chwila radości pociąga jednak za sobą okrutne konsekwencje.IYEZAOdważna inscenizacja „Ostatniej wieczerzy" jako alegorii wojen domowych i przemocy na kontynencie afrykańskim.BĄDŹ MI SOJUSZNIKIEM (TU SERAS MON ALLIE)Młoda Dome dociera do Brukseli na fałszywym paszporcie, z nadzieją, że uda się na stałe zamieszkać w 'raju'. Wkrótce jednak oszustwo się wydaje, pozostawiając Dome bez wyboru...NASZ STATEK (UMKHUMBI WETHU)Bezrobotny Isaac żyje z tego, co uda mu się znaleźć na ulicy. Opuszczony przez żonę, samotnie wychowuje syna, któremu próbuje zapewnić edukację oraz szczęśliwe dzieciństwo. Czy Isaac podoła jednak wyzwaniu bycia ojcem?KICHWATELIKrótki poetycki film, którego akcja umiejscowiona jest w post-apokaliptycznym afrykańskim slumsie. Wędrówka przez podświadomość młodego chłopca jest metaforyczną duchową podróżą. Jej uzupełnieniem jest muzyka Just a Band (alternatywny rock z Kenii), Maasai Mbili (Kenia) i duetu breakbeatowców z Berlina - Modeselektor.CHUMORomantyczna podróż w piękne scenerie wybrzeża Tanzanii. Film zrealizowany w ramach projektu pomocowego, umiejętnie wychodzi z ograniczeń tego rodzaju produkcji filmowych i wprowadza poetyckie drugo dno do prostej opowieści o konieczności bycia wiernym.Juma jest biednym rybakiem, który uwielbia snuć opowieści. Jego ukochaną jest Amina, pochodząca z majętnej rodziny. Wszelkie więc próby ożenku z nią wydają się być skazane na porażkę. Juma jednak zdolny jest poświęcić wszystko dla swojej ukochanej.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: 10-14 kwietnia - festiwal filmów afrykańskich w Kinie Tumult - Warszawa Nasze Miasto

Wróć na torun.naszemiasto.pl Nasze Miasto